Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde
25.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nový polygon AstaZero v západním Švédsku má pomoci Volvu k nule úmrtí v autech značky do roku 2020. Budou na něj mít přístup i jiní, třeba univerzity.
Volvo bere svou vizi, že v roce 2020 nedojde v automobilech této značky k žádnému úmrtí ani těžkému zranění, docela vážně. Naznačuje to i nový testovací polygon s názvem AstaZero, který ve spolupráci s dalšími institucemi postavilo v západním Švédsku. Chce na něm testovat nikoli auta samotná, ale jejich nové bezpečnostní systémy.
Například nová generace Volva XC90, jehož oficiální představení je na spadnutí, má na palubě takovou armádu asistentů a chytrých prvků pasivní i aktivní bezpečnosti, až z toho jde hlava kolem. Samočinné brzdění ve městě považujte za samozřejmost, novinka nabídne třeba i ochranu posádky při opuštění vozovky nebo systém detekce nehody, když vjíždíte do vozovky třeba ze dvora.
Právě testování a kalibrace i těchto systémů bude probíhat na polygonu AstaZero. Nebylo by totiž úplně vhodné, aby vás auto při výjezdu ze dvora zastavilo přesně v dráze rozjetého kamionu a zůstalo stát na brzdách ve snaze vás před srážkou s tím kamionem uchránit. Nebo aby zbytečně zhatilo pokus o trochu svižnější výjezd z vedlejší ulice.
Největší výhodou polygonu údajně je jeho flexibilita. Na mapce je vidět maketa města o šesti budovách, velká asfaltová plocha uprostřed, kousek čtyřproudé silnice a dvouproudý skoro-ovál okolo. Všude se budou pohybovat chodci, kola, motorky, auta, autobusy a náklaďáky a v místech mimo „město” se testovací řidiči dočkají i maket zvířat. Většinou budou řídit lidé, polygon však má sloužit i k testům autopilotů. Také má být dostupný nejen Volvu - přístup mají mít i univerzity, ostatní automobilky, subdodavatelé a podobné instituce.
Zní to zajímavě, zvláště v případě Volva ale tento krok vnímáme s rozpaky. Svá auta udělat se dnes snaží dělat co nejbezpečnější všechny automobilky a rozdíly mezi kvalitami jednotlivých vozů nejsou tak markantní jako kdysi, kdy Volvo mohlo na své orientaci tímto směrem stavět svou pověst. Bezpečnost je u nových aut tak nějak očekávána, není vnímána jako bonus, takže stavět právě na ní image značky pomalu začíná ztrácet smysl. Jiné firmy prostě dělají totéž, jen to nedávají tak okatě najevo stavbou nákladného hřiště, spíše vídáme testy z Nürburgringu či jiných okruhů. Jako marketingový tah tedy informace o novém polygonu určeném ke zlepšení bezpečnosti aut nemusí dost dobře fungovat.
Volvo ovšem tvrdí, že otevření testovacího polygonu AstaZero posunulo značku o krok blíže k budoucnosti bez mrtvých v autech této švédské značky. Nakolik se mu to povede, je zatím ve hvězdách; v úspěch tak ambiciózního cíle příliš nevěříme. A v názvu nehledejte psa, je to zkratka Active Safety Test Area a Zero odkazuje na zmíněnou nulu úmrtí ve Volvech v roce 2020. Když už ale Švédové zmiňují tu flexibilitu, ze skoro-oválu po obvodu by se podle nás snadno dala udělat improvizovaná závodní dráha...
Polygon AstaZero má sloužit zejména k testování bezpečnostních systémů, zejména ve vozech Volvo
Zdroj: HybridCars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
před hodinou - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
včera - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
před hodinou - Jak moc VW kašle na zákazníky? Konec „manuálních” verzí Golfů GTI a R to ukazuje v plné nahotě
před 2 hodinami - Následky exploze Tesly u Trumpova hotelu připomínají, že vaše auto toho o vás ví moc. A většina automobilek to vyslepičí kdekomu
včera - Porsche začalo prodávat montované domky za desítky milionů. A není to zase tak špatný nápad, jak se může zdát
včera - Škoda odhalila facelift Enyaqu. Neřeší nic, automobilka se chlubí tím, že na nabití ujede o 1 km víc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva