Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma
4.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I ve Švédsku si všimli aktuálních trendů. Kromě nového modelu tak chtějí i novou střední značku, zatím ale veškeré naděje soustředí do platformy SPA.
Situaci Volva jsme v posledních měsících omílali již několikrát, proto připomeneme jen zásadní fakta. Letos končí jedna éra švédské automobilky, která byla definována jak tradiční bezpečností, tak třeba i pětiválcovými motory. Ochrany všeho a všech se samozřejmě ve Skandinávii nevzdají, od toho tu ostatně mají plán, který od roku 2020 nepočítá s jediným fatálním zraněním. Pětiválce, případně pak i šestiválce, ovšem budou mít v brzké době utrum. Přičemž „vinu“ můžeme házet na novou modulární platformu SPA.
Tyto komponenty jsou totiž rozděleny do pěti částí, z nichž čtyři mohou být libovolně variabilní. Ta pátá, jež se soustředí na prostor mezi předními koly a čelním sloupkem, bude ale u všech modelů postavených na této platformě identická. Přičemž s ničím větším než se čtyřválcem tato modularita nepočítá. Maximálně umožňuje jen přenos výkonu benzinové či dieselové jednotky na přední kola, zatímco případný elektromotor by svou silou zásoboval kola zadní.
Tím bude nabídka vozů Volvo ideálně zahrnovat předokolky i čtyřkolky, stejně jako se uspoří na nákladech. A díky hybridní technice švédská značka dozajista papírově splní nesmyslné požadavky Evropské unie. Jenže je tu jeden zásadní problém, o kterém jsme se zmiňovali již dříve - a sice ten, že platforma SPA počítá jen s většími modely od sedanu S60 nahoru. Aktuální trendy ale favorizují downsizing, a to nejen ten motorový, ale také dimenzionální.
I proto má ostatně takový úspěch Range Rover Evoque nebo Audi Q3. Přičemž Volvo rozhodně nechce stát stranou, zvláště pak v situaci, kdy by nějaký bestseller opravdu potřebovalo. Jenže na výrobu pravověrného modelu XC40 (V40 Cross Country je takovým XC jen napůl) chybí podvozkové komponenty. A ty by podle zdroje zevnitř automobilky mohly být hotové až někdy za pět let. Volvu by tak klidně mohl ujet další vlak.
Snahy Švédů najít partnera, který by potřebnou platformu dodal dříve, jsou tak logické. Stejně jako by s ohledem na aktuální vývoj prodeje nových automobilů nemělo překvapit, že značka zvažuje výrobu značky jakési střední třídy. Volvo je totiž globálně bráno jako prémiové, zatímco mateřské Geely osloví svou nízkou cenou masy. „Dojná kráva“ umístěná mezi nimi by tak byla ideálem.
Aktuálně ovšem není jasné, zda se tato nová značka objeví jen na čínském trhu, či zda zasáhne celý svět. Jisté ovšem je, že k jejímu představení nedojde za týden. Švédové proto musí doufat, že s novinkami postavenými na platformě SPA dovedou klientelu uspokojit alespoň natolik, jako se jim to podařilo s těmi stávajícími v Německu. Jinak jim nepomůže ani opožděné XC40, ani „střední proud“.




Volvo by rádo představilo svůj vlastní Range Rover Evoque, chybí mu však platforma. Velké naděje proto značka vkládá do komponentů SPA, které příští rok představí nové XC90
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejnovější články
Nový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 42 minutamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 2 hodinamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
včera
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry