Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma

I ve Švédsku si všimli aktuálních trendů. Kromě nového modelu tak chtějí i novou střední značku, zatím ale veškeré naděje soustředí do platformy SPA.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma

4.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I ve Švédsku si všimli aktuálních trendů. Kromě nového modelu tak chtějí i novou střední značku, zatím ale veškeré naděje soustředí do platformy SPA.

Situaci Volva jsme v posledních měsících omílali již několikrát, proto připomeneme jen zásadní fakta. Letos končí jedna éra švédské automobilky, která byla definována jak tradiční bezpečností, tak třeba i pětiválcovými motory. Ochrany všeho a všech se samozřejmě ve Skandinávii nevzdají, od toho tu ostatně mají plán, který od roku 2020 nepočítá s jediným fatálním zraněním. Pětiválce, případně pak i šestiválce, ovšem budou mít v brzké době utrum. Přičemž „vinu“ můžeme házet na novou modulární platformu SPA.

Tyto komponenty jsou totiž rozděleny do pěti částí, z nichž čtyři mohou být libovolně variabilní. Ta pátá, jež se soustředí na prostor mezi předními koly a čelním sloupkem, bude ale u všech modelů postavených na této platformě identická. Přičemž s ničím větším než se čtyřválcem tato modularita nepočítá. Maximálně umožňuje jen přenos výkonu benzinové či dieselové jednotky na přední kola, zatímco případný elektromotor by svou silou zásoboval kola zadní.

Tím bude nabídka vozů Volvo ideálně zahrnovat předokolky i čtyřkolky, stejně jako se uspoří na nákladech. A díky hybridní technice švédská značka dozajista papírově splní nesmyslné požadavky Evropské unie. Jenže je tu jeden zásadní problém, o kterém jsme se zmiňovali již dříve - a sice ten, že platforma SPA počítá jen s většími modely od sedanu S60 nahoru. Aktuální trendy ale favorizují downsizing, a to nejen ten motorový, ale také dimenzionální.

I proto má ostatně takový úspěch Range Rover Evoque nebo Audi Q3. Přičemž Volvo rozhodně nechce stát stranou, zvláště pak v situaci, kdy by nějaký bestseller opravdu potřebovalo. Jenže na výrobu pravověrného modelu XC40 (V40 Cross Country je takovým XC jen napůl) chybí podvozkové komponenty. A ty by podle zdroje zevnitř automobilky mohly být hotové až někdy za pět let. Volvu by tak klidně mohl ujet další vlak.

Snahy Švédů najít partnera, který by potřebnou platformu dodal dříve, jsou tak logické. Stejně jako by s ohledem na aktuální vývoj prodeje nových automobilů nemělo překvapit, že značka zvažuje výrobu značky jakési střední třídy. Volvo je totiž globálně bráno jako prémiové, zatímco mateřské Geely osloví svou nízkou cenou masy. „Dojná kráva“ umístěná mezi nimi by tak byla ideálem.

Aktuálně ovšem není jasné, zda se tato nová značka objeví jen na čínském trhu, či zda zasáhne celý svět. Jisté ovšem je, že k jejímu představení nedojde za týden. Švédové proto musí doufat, že s novinkami postavenými na platformě SPA dovedou klientelu uspokojit alespoň natolik, jako se jim to podařilo s těmi stávajícími v Německu. Jinak jim nepomůže ani opožděné XC40, ani „střední proud“.


Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma - 1 - Volvo XC90 2014 01Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma - 2 - Volvo XC90 2014 02Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma - 3 - Volvo XC90 2014 03Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma - 4 - Volvo XC90 2014 04
Volvo by rádo představilo svůj vlastní Range Rover Evoque, chybí mu však platforma. Velké naděje proto značka vkládá do komponentů SPA, které příští rok představí nové XC90

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.