Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně
1.7.2020 | Petr Prokopec
Prsty jedné ruky by vám stačily ke spočítání aut, která kdy v evropských prodejích porazila VW Golf, takový je to fenomén. Letos ale už podruhé musel sklonit hlavu před Renaultem Clio.
Během uplynulých takřka pěti dekád platila v Evropě jedna neochvějná jistota, a tou bylo automatické vítězství Volkswagenu Golf v prodejním pelotonu. Německá ikona musela z trůnu slézt pouze pětkrát, a to obvykle jen dočasně za výjimečných okolností. Ovšem v těch dobách byl Golf naprostým etalonem, ke kterému vzhlíželi nejen zákazníci, ale také konkurence. Osmá generace však kráčí trochu jiným směrem, skoro jako kdyby VW hodlal svou ikonu uměle odsouvat do pozadí. Více palců nahoru totiž dostává i sesterská Škoda Octavia, stejně jako Seat Leon.
Celé trio nicméně v květnu narazilo na pořádný ledovec, jímž se ukázal být problematický software automatického záchranného systému. Volkswagen proto musel na nějaký čas pozastavit dodávky, díky čemuž Golf letos již podruhé nebyl prodejním králem. Místo toho mu stejně jako v únoru vypálil rybník Renault Clio. Nicméně ani prodeje francouzského hatchbacku nejsou bůhvíjak vysoké, vůči loňskému roku totiž prodeje ve výši 16 028 kusů představují pouhou polovinu.
Golf s 13 125 registracemi na kontě si nicméně pohoršil daleko více, loni v květnu totiž německá automobilka prodala 35 808 kusů. Navíc šlo o dosluhující sedmou generaci, pročež by člověk čekal, že nástupce na tom bude ještě lépe. Nicméně Němci udělali několik zásadních přehmatů, z nichž absence plynových vzpěr u kapoty jsou jen špičkou ledovce. Ač tedy dorazil moderní virtuální kokpit či mild-hybridní jednotky, bezmezné nadšení u zákazníků nezavládlo.
Pokud k tomu všemu navíc přihodíme omezení spojená s koronavirem a ještě ony problémy se softwarem, je vlastně plně pochopitelné, proč je Golf tak nízko a na trůn zamířilo Clio. Ten se navíc musí notně ohlížet, neboť na záda mu začíná dýchat rovněž Peugeot 208, který v květnu dosáhl na 10 977 registrací. I tento druhý Francouz si přitom pohoršil „pouze“ o polovinu oproti loňskému roku, pročež vlastně tak trochu kráčí proti proudu - celý trh totiž pátý letošní měsíc zamířil dolů o 57 procent.
Pohled na celé pódium je přitom stejně překvapivý jako výměna na čelních příčkách, neboť ani jeden z této trojice vozů není SUV. Za tento tábor kope až pátý Renault Captur, před který se ještě dostala Dacia Sandero. Ovšem ani poté nenastává dominance zvýšených podvozků, neboť z dané kategorie se do nejlepší desítky propracoval už jen šestý Volkswagen T-Roc a desátý Tiguan. Sedmý Opel Corsa a devátý Citroën C3 nicméně již opět hrají za mančaft hatchbacků.
Z nejlepší evropské desítky nám tak vypadla Octavia, která sice byla odbornou i laickou veřejností přijata mnohem pozitivněji než Golf, ovšem v rámci prodejů v květnu strádala více než kdokoliv další. Zatímco totiž loni v květnu bylo prodáno 21 353 kusů, letos se český bestseller nedostal ani přes metu 8 690 aut. Za tím přitom již nestojí pouze koronavirus či zmíněná odstávka výroby, ale také ta skutečnost, že ceny vozu jsou oproti minulosti výrazně nahoře.
V krátkosti se pak můžeme zadívat ještě na segment elektrických vozů, kde e-Golf rovněž prohrál v souboji s Renaultem. V tomto případě jde přitom o model Zoe, který si na opasek nepřipnul pouze skalp Volkswagenu, ale možná i překvapivě také Tesly Model 3. To ale není nic až tak nového Tesly za Zoe a končícím e-Golfem zaostávají už po nějaký čas.




Také květnové prodeje ovlivnil koronavirus. Grafika: JATO Dynamics
Vítězem je výjimečně Renault Clio. Foto: Renault
Za úspěchem francouzského soka stojí ovšem hlavně ta skutečnost, že Volkswagen na nějakou chvíli zastavil dodávky Golfu kvůli vadnému softwaru. Foto: Volkswagen
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025Jeremy Clarkson se vysmál Tesle kvůli jejím současným problémům. Ještě víc se ale směje těm, kteří její auta kupovali a už nekupují
24.3.2025První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
24.3.2025Designér ikonického McLarenu F1 strhal vzhled moderních aut, jsou prý autentická jako elektrické krby
25.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva