VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně

Prsty jedné ruky by vám stačily ke spočítání aut, která kdy v evropských prodejích porazila VW Golf, takový je to fenomén. Letos ale už podruhé musel sklonit hlavu před Renaultem Clio.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně

1.7.2020 | Petr Prokopec

VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně

/

Foto: Volkswagen, koláž Autoforum.cz

Prsty jedné ruky by vám stačily ke spočítání aut, která kdy v evropských prodejích porazila VW Golf, takový je to fenomén. Letos ale už podruhé musel sklonit hlavu před Renaultem Clio.

Během uplynulých takřka pěti dekád platila v Evropě jedna neochvějná jistota, a tou bylo automatické vítězství Volkswagenu Golf v prodejním pelotonu. Německá ikona musela z trůnu slézt pouze pětkrát, a to obvykle jen dočasně za výjimečných okolností. Ovšem v těch dobách byl Golf naprostým etalonem, ke kterému vzhlíželi nejen zákazníci, ale také konkurence. Osmá generace však kráčí trochu jiným směrem, skoro jako kdyby VW hodlal svou ikonu uměle odsouvat do pozadí. Více palců nahoru totiž dostává i sesterská Škoda Octavia, stejně jako Seat Leon.

Celé trio nicméně v květnu narazilo na pořádný ledovec, jímž se ukázal být problematický software automatického záchranného systému. Volkswagen proto musel na nějaký čas pozastavit dodávky, díky čemuž Golf letos již podruhé nebyl prodejním králem. Místo toho mu stejně jako v únoru vypálil rybník Renault Clio. Nicméně ani prodeje francouzského hatchbacku nejsou bůhvíjak vysoké, vůči loňskému roku totiž prodeje ve výši 16 028 kusů představují pouhou polovinu.

Golf s 13 125 registracemi na kontě si nicméně pohoršil daleko více, loni v květnu totiž německá automobilka prodala 35 808 kusů. Navíc šlo o dosluhující sedmou generaci, pročež by člověk čekal, že nástupce na tom bude ještě lépe. Nicméně Němci udělali několik zásadních přehmatů, z nichž absence plynových vzpěr u kapoty jsou jen špičkou ledovce. Ač tedy dorazil moderní virtuální kokpit či mild-hybridní jednotky, bezmezné nadšení u zákazníků nezavládlo.

Pokud k tomu všemu navíc přihodíme omezení spojená s koronavirem a ještě ony problémy se softwarem, je vlastně plně pochopitelné, proč je Golf tak nízko a na trůn zamířilo Clio. Ten se navíc musí notně ohlížet, neboť na záda mu začíná dýchat rovněž Peugeot 208, který v květnu dosáhl na 10 977 registrací. I tento druhý Francouz si přitom pohoršil „pouze“ o polovinu oproti loňskému roku, pročež vlastně tak trochu kráčí proti proudu - celý trh totiž pátý letošní měsíc zamířil dolů o 57 procent.

Pohled na celé pódium je přitom stejně překvapivý jako výměna na čelních příčkách, neboť ani jeden z této trojice vozů není SUV. Za tento tábor kope až pátý Renault Captur, před který se ještě dostala Dacia Sandero. Ovšem ani poté nenastává dominance zvýšených podvozků, neboť z dané kategorie se do nejlepší desítky propracoval už jen šestý Volkswagen T-Roc a desátý Tiguan. Sedmý Opel Corsa a devátý Citroën C3 nicméně již opět hrají za mančaft hatchbacků.

Z nejlepší evropské desítky nám tak vypadla Octavia, která sice byla odbornou i laickou veřejností přijata mnohem pozitivněji než Golf, ovšem v rámci prodejů v květnu strádala více než kdokoliv další. Zatímco totiž loni v květnu bylo prodáno 21 353 kusů, letos se český bestseller nedostal ani přes metu 8 690 aut. Za tím přitom již nestojí pouze koronavirus či zmíněná odstávka výroby, ale také ta skutečnost, že ceny vozu jsou oproti minulosti výrazně nahoře.

V krátkosti se pak můžeme zadívat ještě na segment elektrických vozů, kde e-Golf rovněž prohrál v souboji s Renaultem. V tomto případě jde přitom o model Zoe, který si na opasek nepřipnul pouze skalp Volkswagenu, ale možná i překvapivě také Tesly Model 3. To ale není nic až tak nového Tesly za Zoe a končícím e-Golfem zaostávají už po nějaký čas.


VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 1 - Prodeje EU 05-2020 JATO 01VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 2 - Prodeje EU 05-2020 JATO 02VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 3 - Prodeje EU 05-2020 JATO 03VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 4 - Prodeje EU 05-2020 JATO 04
Také květnové prodeje ovlivnil koronavirus. Grafika: JATO Dynamics

VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 5 - Prodeje EU 05-2020 JATO 05VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 6 - Prodeje EU 05-2020 JATO 06VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 7 - Prodeje EU 05-2020 JATO 07
Vítězem je výjimečně Renault Clio. Foto: Renault

VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 8 - Prodeje EU 05-2020 JATO 08VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 9 - Prodeje EU 05-2020 JATO 09VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně - 10 - Prodeje EU 05-2020 JATO 10
Za úspěchem francouzského soka stojí ovšem hlavně ta skutečnost, že Volkswagen na nějakou chvíli zastavil dodávky Golfu kvůli vadnému softwaru. Foto: Volkswagen

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.