Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn
15.8.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Volkswagen ve snaze snížit své průměrné emise sází na motory spalující CNG. Doufá, že se dostaví podobný úspěch, jako kdysi s TDI.
Nenechte se zmást písmenným označením, i když to na první pohled vypadá, že se o to Wolfsburg snaží - Golf TGI není kombinace GTI a TDI, nýbrž jedním z nejnovějších produktů VW na poli úsporné jízdy na něco jiného, než je benzín nebo nafta. Sedmičkový Volkswagen Golf TGI (a i my musíme zlomek sekundy přemýšlet, než ta tři písmena poskládáme na klávesnici správně) tankuje kromě benzínu i stlačený zemní plyn. Motor TGI je tak v podstatě jednotka TSI rozšířená o schopnost spalovat další druh paliva.
Cíl snížit emise se této pohonné jednotce daří plnit celkem dobře - hodnota 92 g/100 km je u auta velikosti Golfu velmi dobrá a je to také až o 25 % méně, než by vypouštěl srovnatelně výkonný benzínový motor. Omezením již podle poslední české legislativy nejsou ani tlakové nádrže na zemní plyn - na rozdíl od LPG můžete s autem na CNG vjíždět do podzemních garáží bez problému.
V Ženevě představený model Golf VII TGI BlueMotion je tedy krůčkem na cestě ke splnění slibu Martina Winterkorna o průměrných emisích automobilky 95 g CO2/km v roce 2020. Vůz by měl jít do prodeje někdy koncem léta, verze Variant o něco později. Následně by se tento motor měl dostat i do některých MPV. Volkswagen přitom doufá, že s ním v dohledné době udělá podobnou díru do světa, jako kdysi s TDI. Zatím na trhu vozy na CNG zabírají asi 0,7 %, ale dle některých zdrojů jsou na vzestupu.
Úspora emisí CO2 tímto způsobem je v přepočtu na 1 g mnohdy levnější, než v případě elektrických hybridů. Podle některých zdrojů také máme zemního plynu dost na dalších 250 let. Vezmeme-li v však potaz, jak rychle se podobné predikce mění a jak moc jsou závislé na různých proměnných faktorech, doporučujeme tuto informaci brát s rezervou. Ostatně i ropa měla už dávno dojít.
Elektromobily nebo hybridy jsou mnohdy dost nepraktické, avšak Golf TGI je v podstatě normální auto - i co se týče doplňování paliva, které je u elektřiny hlavním problémem. Padesátilitrová benzínová nádrž, která je i protiargumentem na nedostatečnou síť čerpacích stanic CNG, má při udávané spotřebě 5,3 l/100 km přeplňované benzínové čtrnáctistovky stačit na dojezd 940 km. K tomu připočtěte dvě nádrže na CNG pod podlahou o celkové kapacitě 15 kg, jejichž obsah dle výrobce vydrží při spotřebě 3,5 kg/100 km na dalších 420 km, celkem lze ujet 1 360 kilometrů na „jedno” tankování. To znamená, že i většina naftových konkurentů bude muset zastavit kvůli prázdné nádrži dříve.
Již zmíněný motor 1,4 TSI je naladěný na 110 koní a kromě zmíněné spotřeby, která ve skutečnosti jistě bude o trochu vyšší, vypouští při provozu na CNG do ovzduší 92 g oxidu uhličitého na kilometr. To jsou dva hlavní argumenty pro volbu této pohonné jednotky, které by měly ospravedlnit i trochu vyšší cenu. Zrychlení z nuly na stovku za 10,7 s a maximálka 194 km/h tak podstatné nejsou.
Stlačený zemní plyn je zajímavá alternativa, která náklady na palivo stlačuje někam pod korunu na kilometr, a dost velká nádrž na benzín pomůže ve chvíli, kdy možnost doplnění CNG nebude v dohledu. Boom jako v případě naftových TDI z toho ale asi nebude. I když, kdo ví, budoucnost je otevřená...
VW Golf může jezdit i na zemní plyn.
Zdroje: Autoweek.nl, Automotive News Europe, Volkswagen
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 6 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 9 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch