Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn
15.8.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Volkswagen ve snaze snížit své průměrné emise sází na motory spalující CNG. Doufá, že se dostaví podobný úspěch, jako kdysi s TDI.
Nenechte se zmást písmenným označením, i když to na první pohled vypadá, že se o to Wolfsburg snaží - Golf TGI není kombinace GTI a TDI, nýbrž jedním z nejnovějších produktů VW na poli úsporné jízdy na něco jiného, než je benzín nebo nafta. Sedmičkový Volkswagen Golf TGI (a i my musíme zlomek sekundy přemýšlet, než ta tři písmena poskládáme na klávesnici správně) tankuje kromě benzínu i stlačený zemní plyn. Motor TGI je tak v podstatě jednotka TSI rozšířená o schopnost spalovat další druh paliva.
Cíl snížit emise se této pohonné jednotce daří plnit celkem dobře - hodnota 92 g/100 km je u auta velikosti Golfu velmi dobrá a je to také až o 25 % méně, než by vypouštěl srovnatelně výkonný benzínový motor. Omezením již podle poslední české legislativy nejsou ani tlakové nádrže na zemní plyn - na rozdíl od LPG můžete s autem na CNG vjíždět do podzemních garáží bez problému.
V Ženevě představený model Golf VII TGI BlueMotion je tedy krůčkem na cestě ke splnění slibu Martina Winterkorna o průměrných emisích automobilky 95 g CO2/km v roce 2020. Vůz by měl jít do prodeje někdy koncem léta, verze Variant o něco později. Následně by se tento motor měl dostat i do některých MPV. Volkswagen přitom doufá, že s ním v dohledné době udělá podobnou díru do světa, jako kdysi s TDI. Zatím na trhu vozy na CNG zabírají asi 0,7 %, ale dle některých zdrojů jsou na vzestupu.
Úspora emisí CO2 tímto způsobem je v přepočtu na 1 g mnohdy levnější, než v případě elektrických hybridů. Podle některých zdrojů také máme zemního plynu dost na dalších 250 let. Vezmeme-li v však potaz, jak rychle se podobné predikce mění a jak moc jsou závislé na různých proměnných faktorech, doporučujeme tuto informaci brát s rezervou. Ostatně i ropa měla už dávno dojít.
Elektromobily nebo hybridy jsou mnohdy dost nepraktické, avšak Golf TGI je v podstatě normální auto - i co se týče doplňování paliva, které je u elektřiny hlavním problémem. Padesátilitrová benzínová nádrž, která je i protiargumentem na nedostatečnou síť čerpacích stanic CNG, má při udávané spotřebě 5,3 l/100 km přeplňované benzínové čtrnáctistovky stačit na dojezd 940 km. K tomu připočtěte dvě nádrže na CNG pod podlahou o celkové kapacitě 15 kg, jejichž obsah dle výrobce vydrží při spotřebě 3,5 kg/100 km na dalších 420 km, celkem lze ujet 1 360 kilometrů na „jedno” tankování. To znamená, že i většina naftových konkurentů bude muset zastavit kvůli prázdné nádrži dříve.
Již zmíněný motor 1,4 TSI je naladěný na 110 koní a kromě zmíněné spotřeby, která ve skutečnosti jistě bude o trochu vyšší, vypouští při provozu na CNG do ovzduší 92 g oxidu uhličitého na kilometr. To jsou dva hlavní argumenty pro volbu této pohonné jednotky, které by měly ospravedlnit i trochu vyšší cenu. Zrychlení z nuly na stovku za 10,7 s a maximálka 194 km/h tak podstatné nejsou.
Stlačený zemní plyn je zajímavá alternativa, která náklady na palivo stlačuje někam pod korunu na kilometr, a dost velká nádrž na benzín pomůže ve chvíli, kdy možnost doplnění CNG nebude v dohledu. Boom jako v případě naftových TDI z toho ale asi nebude. I když, kdo ví, budoucnost je otevřená...
VW Golf může jezdit i na zemní plyn.
Zdroje: Autoweek.nl, Automotive News Europe, Volkswagen
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 19 minutami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před hodinou - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 3 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- vyber motorky 11.01. 17:02 - jerry
- Rychlodotazy 11.01. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB