Prodeje aut v březnu vzrostly na jediném velkém trhu, v Rusku

Zatímco prakticky celý svět se vypořádává s více či méně dramatickým poklesem prodejů nových aut v Rusku jsou zdánlivě za vodou. Realita je ale složitější, třebaže pozice země není zlá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v březnu vzrostly na jediném velkém trhu, v Rusku

8.4.2020 | Petr Prokopec

Prodeje aut v březnu vzrostly na jediném velkém trhu, v Rusku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatímco prakticky celý svět se vypořádává s více či méně dramatickým poklesem prodejů nových aut v Rusku jsou zdánlivě za vodou. Realita je ale složitější, třebaže pozice země není zlá.

V posledních pár dnech se mluví prakticky jen o pádech prodejů nových aut. Stojí za tím pochopitelně opatření přijatá proti šíření koronaviru, která postupně přinutila většinu zemí k uzavírání továren a showroomů. A míra poklesů odpovídá obvykle tomu, kdy na restrikce došlo. Nepřekvapí proto, že nejvíce je zasažena Itálie, jenž byla ještě donedávna stěžejním trhem, kde se prodávaly statisíce aut měsíčně. Letos v březnu to však bylo jen necelých 30 tisíc aut, apeninský poloostrov tak v podstatě padl na úroveň české kotliny. Tedy té předkoronavirové.

Nyní tu máme zprávy z Ruska, které na první pohled zní nesmírně pozitivně. Na tomto trhu totiž v březnu došlo k růstu, a to dokonce o 22,7 procenta. Prodáno bylo 160 640 nových aut, díky čemuž registrace za celé první čtvrtletí poskočily na 375 649 vozů. To je 16,3procentní meziroční zlepšení, které je však nejspíše na dlouhou dobu posledním. Dle analytiků totiž Rusové v březnu kupovali nová auta mimo jiné proto, že s nimi ještě byly spojené únorové ceny. Ty se však mají v návaznosti na očekávaný pád rublu výrazně zvýšit.

Kromě toho i Rusko již zasáhl koronavirus, což bylo patrné zejména ke konci měsíce, kdy byl v zemi zaveden izolační režim. Sergej Udalov z agentury Avtostat proto očekává, že duben bude doslova katastrofálním. Registrace se totiž mají propadnout o 80 až 90 procent. To skutečně není dobrá zpráva, přičemž dle Udalova budou výkyv daleko lépe zvládat značky s lokálními továrnami. Dá se tak předpokládat, že v případě mnoha zahraničních dovozců padnou dubnové prodeje k nule.

Přesto je třeba dodat, že Rusko je vzhledem k situaci na trhu ropy a dalších komodit v lepší ekonomické pozici, než většina ostatních zemí. Na první pohled jsou nízké ceny ropy či zemního plynu pro Rusko zničující, po počátečním šoku se ale projevil fakt, že Rusové těží komodity obvykle nejlevněji a ačkoli ani jim nízké ceny nevyhovují, škodí jim ze všeho nejméně. Zatímco tedy v USA těžaři břidlicové ropy začínají krachovat, ruské těžební firmy po počátečním poklesu na burzách dokonce rostou. A tento faktor může mít pozitivní vliv na celou ekonomku, třebaže opět pouze relativně - i Rusové se budou mít hůře, mohou ale strádat méně než jiní.

Dodejme, že březnovým lídrem byla stejně jako v předchozích měsících Lada, která má na kontě 31 600 prodaných aut (+6,6 %). Druhá příčka patří s 23 600 registracemi Kie (+35 %), třetí je s 18 tisíci kusy Hyundai (+29,3 %). Rostl ovšem i čtvrtý Renault, jenž prodal 13 100 vozů (+10,2 %), skokanem měsíce je pak pátý Volkswagen, jehož 11 600 registrací představuje 39,5procentní nárůst. To jen ukazuje, že za nárůstem skutečně stály v prvé řadě obavy z nárůstu cen dovážených vozů.


Prodeje aut v březnu vzrostly na jediném velkém trhu, v Rusku - 1 - Lada zmeny ve vyrobe 2019 01Prodeje aut v březnu vzrostly na jediném velkém trhu, v Rusku - 2 - Lada zmeny ve vyrobe 2019 02
Prodeje aut v Rusku v březnu nečekaně vzrostly, od dubna se však čeká drtivý pád, který méně dopadne na domácí výrobce, jako je Lada

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.