Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzavřené kokpity F1 jsou znovu na stole. Takto by mohly vypadat
14.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bianchiho nehoda dovedla FIA opět k diskusi o uzavřených kokpitech F1. Tyto ilustrace ukazují možný vzhled.
Nedávná vážná nehoda Julese Bianchiho na závodech F1 v Japonsku opět rozvířila debaty o zpřísnění některých bezpečnostních omezení, která by měla podobným neštěstím zabránit. Mluví se například o zavedení dálkově řízených omezovačů rychlosti, kterými by vedení závodu v případě vyvěšení žluté vlajky v některých úsecích na dálku zpomalilo monoposty. A také byly opět ze šuplíku vytaženy nápady na uzavření kokpitů.
Právě takovým úpravám se věnuje polský designér Jacek Kolodziejczyk se svými ilustracemi uzavřené formule Ferrari. Kdo by čekal skleněnou kupoli podobnou těm na některých větroních, bude zklamán - okna na těchto obrázcích spíše připomínají ta na závodních vozech třídy GT. Není to samoúčelné, sloupky totiž můžou poskytnout hlavě jezdce lepší ochranu než jen sklo.
Je dost možné, že právě při Bianchiho nehodě, který „podjel” jeřáb odklízející jiný vůz, by takovýmto způsobem uzavřený kokpit pomohl. Na druhou stranu by při jiných nehodách bylo pro pilota složitější a časově náročnější se z auta dostat ven a uniknout tak třeba při požáru. Další otázkou je, zda by vznikly na bocích monopostu miniaturní dveře jako na některých prototypech viděných třeba v Le Mans. Je to možná pravděpodobnější, než na prostor velmi náročné odklápění celého zastřešení kokpitu, ale vysoukání se z hořícího auta by bylo ještě náročnější, takže by někdo mohl uhořet.
Purističtí fanoušci budou prskat v každém případě, ale těm se nelíbí jakákoliv změna, od odlišných pravidel po stránce počtu válců motorů po povinné odlétávání jisker. Pravda, některé věci, jako například ony jiskry, jsou skutečně hlouposti a mluvit o něčem takovém je vhodné jen 1. dubna. A také je pravda, že by uzavřením monopostů tento sport ztratil část svého kouzla, a to jak pro diváky, tak i pro jezdce.
Divácky nejatraktivnějšího „bezvládí”, které vedlo týmy ke snaze o dosažení vítězství v podstatě jakýmikoliv metodami, se už nedočkáme a bylo by bláhové v něco takového doufat. Na druhou stranu ale není ani vhodné dělat ze závodů autodráhy a z jezdců princezny jejich uzavíráním do kokpitů a omezováním rychlostí - určitý adrenalin je se závody vždy spojen a to je právě to, co je činí přitažlivými jak pro diváky, tak i pro piloty.
Ty nejvážnější nehody v F1 se, stejně jako tato, staly nešťastnou souhrou náhod. V případě Julese Bianchiho to bylo špatně zvolené obutí, mokrá trať a jeřáb odtahující vůz Adriana Sutila, který v podobném místě havaroval o něco dříve. Někteří zastávají názor, že měl vyjet safety car - i Sutil byl mezi nimi. A právě změny v pravidlech pro výjezdy safety caru by mohly být lepším postupem, než omezování rychlostí či uzavírání kokpitů.
Julesi Bianchimu každopádně přejeme brzké a úplné zotavení a úspěšný návrat za volant, ať už formule či čehokoliv jiného.










Uzavřený kokpit F1 by mohl vypadat například takto. Utéci z hořícího vozu by ale bylo složitější
Zdroje: Iacoski
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
před hodinouPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
před 3 hodinamiNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 4 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 6 hodinamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva