Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzavřené kokpity F1 jsou znovu na stole. Takto by mohly vypadat
14.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bianchiho nehoda dovedla FIA opět k diskusi o uzavřených kokpitech F1. Tyto ilustrace ukazují možný vzhled.
Nedávná vážná nehoda Julese Bianchiho na závodech F1 v Japonsku opět rozvířila debaty o zpřísnění některých bezpečnostních omezení, která by měla podobným neštěstím zabránit. Mluví se například o zavedení dálkově řízených omezovačů rychlosti, kterými by vedení závodu v případě vyvěšení žluté vlajky v některých úsecích na dálku zpomalilo monoposty. A také byly opět ze šuplíku vytaženy nápady na uzavření kokpitů.
Právě takovým úpravám se věnuje polský designér Jacek Kolodziejczyk se svými ilustracemi uzavřené formule Ferrari. Kdo by čekal skleněnou kupoli podobnou těm na některých větroních, bude zklamán - okna na těchto obrázcích spíše připomínají ta na závodních vozech třídy GT. Není to samoúčelné, sloupky totiž můžou poskytnout hlavě jezdce lepší ochranu než jen sklo.
Je dost možné, že právě při Bianchiho nehodě, který „podjel” jeřáb odklízející jiný vůz, by takovýmto způsobem uzavřený kokpit pomohl. Na druhou stranu by při jiných nehodách bylo pro pilota složitější a časově náročnější se z auta dostat ven a uniknout tak třeba při požáru. Další otázkou je, zda by vznikly na bocích monopostu miniaturní dveře jako na některých prototypech viděných třeba v Le Mans. Je to možná pravděpodobnější, než na prostor velmi náročné odklápění celého zastřešení kokpitu, ale vysoukání se z hořícího auta by bylo ještě náročnější, takže by někdo mohl uhořet.
Purističtí fanoušci budou prskat v každém případě, ale těm se nelíbí jakákoliv změna, od odlišných pravidel po stránce počtu válců motorů po povinné odlétávání jisker. Pravda, některé věci, jako například ony jiskry, jsou skutečně hlouposti a mluvit o něčem takovém je vhodné jen 1. dubna. A také je pravda, že by uzavřením monopostů tento sport ztratil část svého kouzla, a to jak pro diváky, tak i pro jezdce.
Divácky nejatraktivnějšího „bezvládí”, které vedlo týmy ke snaze o dosažení vítězství v podstatě jakýmikoliv metodami, se už nedočkáme a bylo by bláhové v něco takového doufat. Na druhou stranu ale není ani vhodné dělat ze závodů autodráhy a z jezdců princezny jejich uzavíráním do kokpitů a omezováním rychlostí - určitý adrenalin je se závody vždy spojen a to je právě to, co je činí přitažlivými jak pro diváky, tak i pro piloty.
Ty nejvážnější nehody v F1 se, stejně jako tato, staly nešťastnou souhrou náhod. V případě Julese Bianchiho to bylo špatně zvolené obutí, mokrá trať a jeřáb odtahující vůz Adriana Sutila, který v podobném místě havaroval o něco dříve. Někteří zastávají názor, že měl vyjet safety car - i Sutil byl mezi nimi. A právě změny v pravidlech pro výjezdy safety caru by mohly být lepším postupem, než omezování rychlostí či uzavírání kokpitů.
Julesi Bianchimu každopádně přejeme brzké a úplné zotavení a úspěšný návrat za volant, ať už formule či čehokoliv jiného.
Uzavřený kokpit F1 by mohl vypadat například takto. Utéci z hořícího vozu by ale bylo složitější
Zdroje: Iacoski
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva