Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už se ví, kdo v USA „napráskal” úřadům, že Volkswagen podvádí s TDI
24.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hovořilo se o odhalení při testování akademiků, bylo ale pravděpodobnější, že úplný základ kauzy Dieselgate je jinde. Teď už se ví, kde.
Minulý pátek byla do značné míry uzavřena kauza Dieselgate. Proběhlo slyšení u amerického soudu, kde se Volkswagen přiznal ke třem zločinům. Těmi jsou spiknutí, narušování spravedlnosti a import zboží na základě lživých podkladů. Značce byla vyměřena další pokuta, tentokráte ve výši 4,3 miliard dolarů (cca 107,6 miliard korun). Pokud by automobilka vinu nepřiznala, čelila by dle vlády možnému stíhání a pokutě až 34 miliard USD (850,65 mld. Kč).
Soudce Sean Cox, který soudu předsedal, v jeho průběhu řekl. „Neutrpěl management VW, tedy lidé, kterým jsou vypláceny velké mzdy a bonusy. Hlavní zátěž nesou běžní zaměstnanci, kteří vyrábějí auta. Právě ti přijdou o miliony Eur na bonusech. Jejich hodinová mzda se navíc snižuje a bude se ještě snižovat kvůli miliardám, jež musí Volkswagen v důsledku skandálu vyplácet.“
Současně Cox přiznal, že německá automobilka poslouží jako exemplární případ ostatním výrobcům, aby taktéž nesahali po ilegálních praktikách. Je to takový americký Lacina - ani zde už nejde o spravedlnost, ale o to někoho důkladně potrestat a dát příklad ostatním. V tomto kontextu nakonec ani nepřekvapí, že během pátečního slyšení nezazněla jména lidí, kteří jsou za skandál zodpovědní ze strany VW. Shodou okolností ale vylezlo na světlo světa jméno člověka, který německou značku americkým regulátorům „práskl“. V nové knize Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Skandal, kterou napsal reportér New York Times Jack Ewing, je totiž přesně označen.
Jmenuje se Stuart Johnson a svého času byl šéfem technické a ekologické divize Volkswagenu sídlící v Auburn Hills v Michiganu. Jeho pracovní náplní bylo vyjednávání s americkými regulátory. O tzv. odpojovacím zařízení tak musel být zpraven a asi mu tato taktika automobilky byla proti srsti. To potvrzuje i Ewing, dle nějž při „pročítání dokumentů dostáváte pocit, že mu celá situace byla odporná“.
Nakonec se tedy Johnson v srpnu 2015 sešel s Alberto Ayalou, zástupcem ředitele sdružení CARB. Tomu pak velmi pravděpodobně potvrdil to, o čem se v zákulisí mluvilo již hezkých pár měsíců - tedy že Volkswagen používá nelegální software, díky němuž jeho dieselové vozy vyhovují regulím pouze v laboratorních podmínkách, na reálných silnicích ale produkují mnohem více NOx, než je povoleno.
Johnson tak jednal v přímém rozporu s příkazy svých nadřízených. A svého chlebodárce nejspíše udal výměnou za vlastní kůži. Americkými vyšetřovateli je totiž veden jako „spolupracující svědek číslo 1“, kromě něj mají úřady k dispozici také svědka č. 2. Jeho jméno je zatím utajeno, nicméně i ten souhlasil se spoluprací výměnou za dohodu, dle které nebude za svou účast na kauze stíhán.
Můžeme tedy jen předpokládat, že ve chvíli, kdy by došlo na lámání chleba, byl by před soud postaven i Johnson. Jakkoliv mu bylo jednání Volkswagenu odporné, až do 19. srpna 2015 vůči němu nic nepodnikl. A jelikož si navíc musel být vědom konverzace, která od jara 2014 probíhala mezi německou automobilkou a organizacemi CARB a EPA, snadno si spočítal výsledek.
Ukazuje se tedy, že na počátku celé kauzy nebylo měření emisí akademiků, kterým se výsledky tehdy zkoušeného Passatu 2,0 TDI, tohle už přišlo v reakci na informace, které měli regulátoři k dispozici od člověka, který přesně věděl, co TDI v USA (a nejen tam) dělají. A nebýt jeho, možná by se na celý podvod nikdy nepřišlo - VW všechno držel pod pokličkou léta, aniž by kdokoli měl podezření, že něco takového dělá.
Jsme zvědavi, kdo Johnsona bude hrát ve filmu, který již Hollywood o celé kauze chystá. Jisté ovšem je, že pro Volkswagen se bude jednat pomalu o stejného „zrádce národa“, jakým byl pro nás Karel Čurda. Váš pohled bude zřejmě trochu jiný, ten už si ale můžete udělat sami. Pomoci vám k tomu případě může i zmiňovaná kniha, která vyjde v květnu, prozatím samozřejmě jen v angličtině.










I těmto následkům kauzy Dieselgate přispěl Stuart Johnson, jakkoli se musíem ptát, zda by kauza Dieselgate dříve nebo později nevypukla i bez jeho udání
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025Obrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
20.3.2025Výkonné elektrické SUV po svolávací akci samo zrychluje, i když sundáte nohu z plynu. Nejde o vtip, zachycují to videa
20.3.2025Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva