Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už se ví, co stálo za rozkolem Piëcha a Winterkorna. Všechno to do sebe zapadá
29.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dvě vrcholné persony se loni po letech táhnutí za jeden provaz nerozkmotřily jen tak. Za vším měla stát kauza, která později dostal Volkswagen do kolen.
Na počátku loňského roku ještě nikdo netušil, že koncern VW Group čeká největší skandál v celé jeho historii. Místo toho si média všímala zcela jiné kauzy, která byla s německou automobilkou spojena. Došlo na překvapivý rozkol mezi předsedou koncernu Ferdinandem Piëchem a Martinem Winterkornem, který byl všemi považován za Piëchova nástupce.
Piëch tehdy veřejně řekl: „Distancuji se od Winterkorna,” doslova. Mělo se za to, že pro „Wika” to znamená rozsudek smrti, neboť Piëch by tím, kdo vybudoval VW do jeho současné podoby a z velké části ho vlastní. Byl v posledních dekádách nejmocnějším mužem celého koncernu a svá slova: „Když v někoho ztratím důvěru, umožním mu, aby padl vedle cesty,“ naplňoval s oblibou. Jenže tentokrát se přepočítal.
Dnes dobře víme, že svůj útok Winterkorna neustál a poté, co se za šéfa postavil zbytek dozorčí rady, na svůj post rezignoval. Dodnes přitom nebylo plně objasněno, co za zmíněným sporem stálo, Piëch o tom už nikdy znovu veřejně nepromluvil, stejně jako kdokoli jiný. Nyní ale německý Bild am Sonntag informuje, co mělo být skutečným důvodem rozkolu - rýsující se kauza Dieselgate.
Piëch měl nyní informovat právní firmu Jones Day, která vede interní vyšetřování ve Volkswagenu, že se v březnu 2015 pokusil Winterkorna konfrontovat otázkami ohledně zjištění organizace EPA, jež se týkalo vyšších než povolených emisí. Piëch se obával možných následků, Winterkorn jej ale měl odbýt s tím, že má celou situaci má pod kontrolou a nemusí se o nic starat.
V ten moment pochopitelně nikdo netušil, do jak obřích rozměrů kauza po jejím zveřejnění v září 2015 naroste, Piëch ale musel osvědčit svůj instinkt a tušil velký problém. „Wiko” si myslel, že jej ustojí, o Piëchovo podporu nestál a ten tak ztratil jeho důvěru. Chtěl jej tedy v zájmu firmy z vedení VW odstranit, ale selhal.
Dnes vím, že Winterkorn byl o americkém problému s diesel poprvé zpraven již na počátku roku 2014, kdy organizace EPA odstartovala své šetření a koncern VW Group pravidelně bombardovala žádostmi o vysvětlení. Je však otázkou, zda Winterkorn věděl o ilegálním softwaru a celou záležitost se snažil zamést pod koberec, nebo zda pouze podcenil význam celé kauzy. Jisté nicméně je, že jen pár dní po jejím odhalení na svůj post rezignoval. Stalo se tak přitom v době, kdy se očekávalo bezproblémové prodloužení jeho kontraktu. Do budoucna pak mělo dorazit i jmenování na post předsedy dozorčí rady a tedy vládce celého koncernu.
Nic z toho se však nestalo, místo toho je Winterkorn vyšetřován i externě německými úřady a vedení VW převzali Piëch a jeho lidé. Interní šetření Jones Day by pak mělo přinést výsledky ve čtvrtém kvartále letošního roku, nicméně minimálně v případě bývalého CEO již nyní víme, že alespoň dvakrát obdržel informace týkající se nesrovnalostí v produkci emisí NOx a v loňském létě byl účastníkem jednání na toto téma. I přes svá tvrzení o „věcech pod kontrolou“ však dostatečně rázně nejednal.
Nejspíše i díky tomuto pochybení tak VW Group bude platit až 16,5 miliardy dolarů (cca 393,33 mld. Kč) za urovnání sporů s americkými regulátory. Navíc koncern stále čelí několika žalobám a kromě toho dosud nezískal požehnání k opravě amerických aut osazených dvoulitrovým nebo třílitrovým dieselem, jejichž součástí je i tzv. odpojovací zařízení. Dá se přitom předpokládat, že dozorčí rada si nyní rve vlasy, že raději nestála za Piëchem. Po bitvě je ale generál každý, jen ti výjimeční z výjimečných tuší správný směr předem...
Důvodem boje mezi Piëchem a Winterkornem měla být kauza Dieselgate - to zapadá do sebe, muselo jít o opravdu velký problém, který důvěru mezi oběma velikány narušil
Zdroj: Bild am Sonntag přes Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před hodinou - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 2 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 4 hodinami - Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 5 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:26 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 11:20 - honziss
- Policejní kontroly a měření 11.05. 11:09 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.