Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už je to tady: Američané chtějí zavést zvláštní daň z provozu elektromobilů
5.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elektromobily se lépe než nijak prodávají jen na pár místech světa, přesto se státní aparát už teď nechce smířit s chybějícími daněmi z benzinu či nafty.
Konkrétně jde zatím o americký stát New Jersey a pouhý návrh, už to samo o sobě ale naznačuje, co se dříve nebo později stane realitou ve většině míst světa. A také to svědčí o zdánlivě nepochopitelné ambivalenci politiků k elektřinou poháněným vozů, neboť pro ně na jedné straně zajišťují extrémní zvýhodnění, včetně těch daňových, na druhé straně pro ně ale vymýšlejí nová zdanění, neboť nechtějí přicházet o obrovský balík peněz, který do státních pokladen přinášejí všemožné daně spojené s provozem konvenčních aut. A tak dělají jedno i druhé, naráz. O co přesně jede?
Pokud sledujete dění kolem elektromobilů (a pokud ne, takový test Opelu Ampera vám docela slušně vykreslí podstatná plus i minus), víte, že vedle spousty jejich praktických nevýhod stojí také jedna zajímavá ekonomická výhoda - provozní náklady. Právě zmíněný test Ampery (která tedy není čistým elektromobilem, ale umí se tak chovat) ukázal, že plné dobití prázdných akumulátorů vozu znamená odebrání cca 14 kWh elektrické energie ze sítě, na které ujedete běžnou jízdou okolo 50 km. V autě podobné třídy, velikosti, hmotnosti a výkonu by to v konvenčním voze znamenalo stejným stylem spotřebu asi 3,5 litru benzinu.
To znamená, že čistě za „palivo” zaplatíte v případě elektrické energie asi 65 Kč, za benzin dáte při dnešních cenách kolem 120 Kč. Nafty by bylo o něco méně, řekněme o půl nebo tři čtvrtě litru, pod 100 Kč byste se ale v nákladech na daný přesun stejně nedostali, a to je docela velký rozdíl. Sice ne tak velký, aby v tuto chvíli vyvážil zásadně vyšší ceny elektromobilů ve srovnání s konvenčními vozy, ale jednou...
A tím jsme se dostali k podstatě věci, žádné jednou nebude. Mnozí vidí toto jako podstatnou výhodu elektromobilů, ta ale nepramení z vyšší efektivity samotných elektřinou poháněných aut - vychází jen z extrémního zdanění benzinu a nafty, které zatím (pomineme-li „fotovoltaickou daň”) elektrickou energii nepostihlo. A je naivní se domnívat, že by stát, kdyby elektromobily náhodou začalo používat více lidí, sklapl podpatky a s chybějícím přísunem peněz do státní kasy se jen tak smířil. Nesmíří se, nemá na to a provoz těchto aut by zdanil též. Vidina elektromobilů jakožto ekonomicky efektivnějšího dopravního prostředku je zkrátka lichá a potvrzuje to nejnovější dění právě v New Jersey.
Že se něco takového stane, jsme dávno čekali, ale že se to děje už teď nás poněkud překvapuje. Elektromobily se totiž pořádně neprodávají prakticky vůbec a nikde (čest výjimkám jako je Norsko se svými superdotacemi nebo Kalifornie se zástupem finančně zajištěných voličů Demokratů domněle bojujících za lepší zítřky) a řada států světa je na nejrůznějších úrovních masivně dotuje. Třeba v Evropě dostávají obrovské nepřímé dotace už výrobci, k tomu jsou tu podpory prodeje, provozu... A v USA není situace o tolik jiná - existují granty a bezúročné půjčky pro výrobce, federální i místní dotace na koupi a řada výhod při provozu. Přesto i tam, už teď, vyrukovali s úmyslem zdanit elektromobily zvláštní daní.
Zatím jde o návrh demokratického senátora Jamese Whelana, který chce, aby majitelé elektromobilů platili 0,00839 centu za každou ujetou míli. Návrh vychází z předpokladu ujetých 12 000 mil ročně, což by „průměrného majitele elektromobilu” zatížilo daní ve výši 100 dolarů ročně (asi 1 960 Kč). Abychom byli přesní, zvažovaný zákon nehovoří přímo o elektromobilech, ale o „osobních vozech s výjimkou těch, na které se vztahuje daň z motorových paliv”, kam zákon míří je už ale z této definice zřejmé.
Navíc je třeba říci, že New Jersey není zdaleka jediným místem, které o podobných daních uvažuje, obdobné návrhy jsou na stole i v Michiganu, Washingtonu, Oregonu, Virginii, Arizoně a Texasu. Například Oregon chce podobně zdanit všechna auta schopná ujet více než 55 MPG (tedy mají spotřebu menší než cca 4,3 litru benzinu či nafty na 100 km, to jsou znovu hlavně elektromobily a pár hybridů), v tomto případě dokonce částkou 0,015 centu za míli, to už bude bolet. A je nesporně jen otázkou času, než se podobné záměry či zákony objeví i v jiných zemích, Evropu nevyjímaje.
Podle nás je z toho zřejmé, o co tady vlastně jde - více přerozdělovat a více vládnout, jiné deklarované úmysly jsou jen zástěrkou nebo druhotnou záležitostí. Však jaký jiný smysl dává, aby Demokraté v USA brali i dávali těm samým lidem? Jen aby mohli více ovlivňovat to, co si koupí a co a jak budou dělat. Proti elektromobilům jako takovým nic nemáme, proti vší té přetvářce, manipulaci a postranním úmyslům, které je doprovázejí, ale ano. Pakliže se elektromobily mají prosadit, musí to zvládnout samy, svou efektivitou a reálnou použitelností, ne s pomocí všemožných umělých zvýhodnění. Ta se, možná podle původního záměru, možná díky nastalé situaci, nakonec stávají jen prostředkem k realizaci úplně jiných cílů, než jaké jsou nám při jejich zavádění překládány. A to je věc, se kterou bychom se neměli smířit.
Opel Ampera, v USA prodávaný jako Chevrolet Volt, je jedním z aut, která by se „úspěšně kvalifikovala” pro úhradu plánovaných nebo už zavedených daní z provozů více či méně nekonvenčních aut v několika státech USA. Navzdory tomu, že jsou často z těch samých daní federálně či lokálně dotována a jinak podporována, aby si je vůbec někdo koupil...
Zdroj: Green Car Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před hodinou - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 3 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva