Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už je to tady: Američané chtějí zavést zvláštní daň z provozu elektromobilů
5.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elektromobily se lépe než nijak prodávají jen na pár místech světa, přesto se státní aparát už teď nechce smířit s chybějícími daněmi z benzinu či nafty.
Konkrétně jde zatím o americký stát New Jersey a pouhý návrh, už to samo o sobě ale naznačuje, co se dříve nebo později stane realitou ve většině míst světa. A také to svědčí o zdánlivě nepochopitelné ambivalenci politiků k elektřinou poháněným vozů, neboť pro ně na jedné straně zajišťují extrémní zvýhodnění, včetně těch daňových, na druhé straně pro ně ale vymýšlejí nová zdanění, neboť nechtějí přicházet o obrovský balík peněz, který do státních pokladen přinášejí všemožné daně spojené s provozem konvenčních aut. A tak dělají jedno i druhé, naráz. O co přesně jede?
Pokud sledujete dění kolem elektromobilů (a pokud ne, takový test Opelu Ampera vám docela slušně vykreslí podstatná plus i minus), víte, že vedle spousty jejich praktických nevýhod stojí také jedna zajímavá ekonomická výhoda - provozní náklady. Právě zmíněný test Ampery (která tedy není čistým elektromobilem, ale umí se tak chovat) ukázal, že plné dobití prázdných akumulátorů vozu znamená odebrání cca 14 kWh elektrické energie ze sítě, na které ujedete běžnou jízdou okolo 50 km. V autě podobné třídy, velikosti, hmotnosti a výkonu by to v konvenčním voze znamenalo stejným stylem spotřebu asi 3,5 litru benzinu.
To znamená, že čistě za „palivo” zaplatíte v případě elektrické energie asi 65 Kč, za benzin dáte při dnešních cenách kolem 120 Kč. Nafty by bylo o něco méně, řekněme o půl nebo tři čtvrtě litru, pod 100 Kč byste se ale v nákladech na daný přesun stejně nedostali, a to je docela velký rozdíl. Sice ne tak velký, aby v tuto chvíli vyvážil zásadně vyšší ceny elektromobilů ve srovnání s konvenčními vozy, ale jednou...
A tím jsme se dostali k podstatě věci, žádné jednou nebude. Mnozí vidí toto jako podstatnou výhodu elektromobilů, ta ale nepramení z vyšší efektivity samotných elektřinou poháněných aut - vychází jen z extrémního zdanění benzinu a nafty, které zatím (pomineme-li „fotovoltaickou daň”) elektrickou energii nepostihlo. A je naivní se domnívat, že by stát, kdyby elektromobily náhodou začalo používat více lidí, sklapl podpatky a s chybějícím přísunem peněz do státní kasy se jen tak smířil. Nesmíří se, nemá na to a provoz těchto aut by zdanil též. Vidina elektromobilů jakožto ekonomicky efektivnějšího dopravního prostředku je zkrátka lichá a potvrzuje to nejnovější dění právě v New Jersey.
Že se něco takového stane, jsme dávno čekali, ale že se to děje už teď nás poněkud překvapuje. Elektromobily se totiž pořádně neprodávají prakticky vůbec a nikde (čest výjimkám jako je Norsko se svými superdotacemi nebo Kalifornie se zástupem finančně zajištěných voličů Demokratů domněle bojujících za lepší zítřky) a řada států světa je na nejrůznějších úrovních masivně dotuje. Třeba v Evropě dostávají obrovské nepřímé dotace už výrobci, k tomu jsou tu podpory prodeje, provozu... A v USA není situace o tolik jiná - existují granty a bezúročné půjčky pro výrobce, federální i místní dotace na koupi a řada výhod při provozu. Přesto i tam, už teď, vyrukovali s úmyslem zdanit elektromobily zvláštní daní.
Zatím jde o návrh demokratického senátora Jamese Whelana, který chce, aby majitelé elektromobilů platili 0,00839 centu za každou ujetou míli. Návrh vychází z předpokladu ujetých 12 000 mil ročně, což by „průměrného majitele elektromobilu” zatížilo daní ve výši 100 dolarů ročně (asi 1 960 Kč). Abychom byli přesní, zvažovaný zákon nehovoří přímo o elektromobilech, ale o „osobních vozech s výjimkou těch, na které se vztahuje daň z motorových paliv”, kam zákon míří je už ale z této definice zřejmé.
Navíc je třeba říci, že New Jersey není zdaleka jediným místem, které o podobných daních uvažuje, obdobné návrhy jsou na stole i v Michiganu, Washingtonu, Oregonu, Virginii, Arizoně a Texasu. Například Oregon chce podobně zdanit všechna auta schopná ujet více než 55 MPG (tedy mají spotřebu menší než cca 4,3 litru benzinu či nafty na 100 km, to jsou znovu hlavně elektromobily a pár hybridů), v tomto případě dokonce částkou 0,015 centu za míli, to už bude bolet. A je nesporně jen otázkou času, než se podobné záměry či zákony objeví i v jiných zemích, Evropu nevyjímaje.
Podle nás je z toho zřejmé, o co tady vlastně jde - více přerozdělovat a více vládnout, jiné deklarované úmysly jsou jen zástěrkou nebo druhotnou záležitostí. Však jaký jiný smysl dává, aby Demokraté v USA brali i dávali těm samým lidem? Jen aby mohli více ovlivňovat to, co si koupí a co a jak budou dělat. Proti elektromobilům jako takovým nic nemáme, proti vší té přetvářce, manipulaci a postranním úmyslům, které je doprovázejí, ale ano. Pakliže se elektromobily mají prosadit, musí to zvládnout samy, svou efektivitou a reálnou použitelností, ne s pomocí všemožných umělých zvýhodnění. Ta se, možná podle původního záměru, možná díky nastalé situaci, nakonec stávají jen prostředkem k realizaci úplně jiných cílů, než jaké jsou nám při jejich zavádění překládány. A to je věc, se kterou bychom se neměli smířit.
Opel Ampera, v USA prodávaný jako Chevrolet Volt, je jedním z aut, která by se „úspěšně kvalifikovala” pro úhradu plánovaných nebo už zavedených daní z provozů více či méně nekonvenčních aut v několika státech USA. Navzdory tomu, že jsou často z těch samých daní federálně či lokálně dotována a jinak podporována, aby si je vůbec někdo koupil...
Zdroj: Green Car Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024 - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
28.11.2024 - Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
28.11.2024
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien