Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už je to tady: Američané chtějí zavést zvláštní daň z provozu elektromobilů
5.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elektromobily se lépe než nijak prodávají jen na pár místech světa, přesto se státní aparát už teď nechce smířit s chybějícími daněmi z benzinu či nafty.
Konkrétně jde zatím o americký stát New Jersey a pouhý návrh, už to samo o sobě ale naznačuje, co se dříve nebo později stane realitou ve většině míst světa. A také to svědčí o zdánlivě nepochopitelné ambivalenci politiků k elektřinou poháněným vozů, neboť pro ně na jedné straně zajišťují extrémní zvýhodnění, včetně těch daňových, na druhé straně pro ně ale vymýšlejí nová zdanění, neboť nechtějí přicházet o obrovský balík peněz, který do státních pokladen přinášejí všemožné daně spojené s provozem konvenčních aut. A tak dělají jedno i druhé, naráz. O co přesně jede?
Pokud sledujete dění kolem elektromobilů (a pokud ne, takový test Opelu Ampera vám docela slušně vykreslí podstatná plus i minus), víte, že vedle spousty jejich praktických nevýhod stojí také jedna zajímavá ekonomická výhoda - provozní náklady. Právě zmíněný test Ampery (která tedy není čistým elektromobilem, ale umí se tak chovat) ukázal, že plné dobití prázdných akumulátorů vozu znamená odebrání cca 14 kWh elektrické energie ze sítě, na které ujedete běžnou jízdou okolo 50 km. V autě podobné třídy, velikosti, hmotnosti a výkonu by to v konvenčním voze znamenalo stejným stylem spotřebu asi 3,5 litru benzinu.
To znamená, že čistě za „palivo” zaplatíte v případě elektrické energie asi 65 Kč, za benzin dáte při dnešních cenách kolem 120 Kč. Nafty by bylo o něco méně, řekněme o půl nebo tři čtvrtě litru, pod 100 Kč byste se ale v nákladech na daný přesun stejně nedostali, a to je docela velký rozdíl. Sice ne tak velký, aby v tuto chvíli vyvážil zásadně vyšší ceny elektromobilů ve srovnání s konvenčními vozy, ale jednou...
A tím jsme se dostali k podstatě věci, žádné jednou nebude. Mnozí vidí toto jako podstatnou výhodu elektromobilů, ta ale nepramení z vyšší efektivity samotných elektřinou poháněných aut - vychází jen z extrémního zdanění benzinu a nafty, které zatím (pomineme-li „fotovoltaickou daň”) elektrickou energii nepostihlo. A je naivní se domnívat, že by stát, kdyby elektromobily náhodou začalo používat více lidí, sklapl podpatky a s chybějícím přísunem peněz do státní kasy se jen tak smířil. Nesmíří se, nemá na to a provoz těchto aut by zdanil též. Vidina elektromobilů jakožto ekonomicky efektivnějšího dopravního prostředku je zkrátka lichá a potvrzuje to nejnovější dění právě v New Jersey.
Že se něco takového stane, jsme dávno čekali, ale že se to děje už teď nás poněkud překvapuje. Elektromobily se totiž pořádně neprodávají prakticky vůbec a nikde (čest výjimkám jako je Norsko se svými superdotacemi nebo Kalifornie se zástupem finančně zajištěných voličů Demokratů domněle bojujících za lepší zítřky) a řada států světa je na nejrůznějších úrovních masivně dotuje. Třeba v Evropě dostávají obrovské nepřímé dotace už výrobci, k tomu jsou tu podpory prodeje, provozu... A v USA není situace o tolik jiná - existují granty a bezúročné půjčky pro výrobce, federální i místní dotace na koupi a řada výhod při provozu. Přesto i tam, už teď, vyrukovali s úmyslem zdanit elektromobily zvláštní daní.
Zatím jde o návrh demokratického senátora Jamese Whelana, který chce, aby majitelé elektromobilů platili 0,00839 centu za každou ujetou míli. Návrh vychází z předpokladu ujetých 12 000 mil ročně, což by „průměrného majitele elektromobilu” zatížilo daní ve výši 100 dolarů ročně (asi 1 960 Kč). Abychom byli přesní, zvažovaný zákon nehovoří přímo o elektromobilech, ale o „osobních vozech s výjimkou těch, na které se vztahuje daň z motorových paliv”, kam zákon míří je už ale z této definice zřejmé.
Navíc je třeba říci, že New Jersey není zdaleka jediným místem, které o podobných daních uvažuje, obdobné návrhy jsou na stole i v Michiganu, Washingtonu, Oregonu, Virginii, Arizoně a Texasu. Například Oregon chce podobně zdanit všechna auta schopná ujet více než 55 MPG (tedy mají spotřebu menší než cca 4,3 litru benzinu či nafty na 100 km, to jsou znovu hlavně elektromobily a pár hybridů), v tomto případě dokonce částkou 0,015 centu za míli, to už bude bolet. A je nesporně jen otázkou času, než se podobné záměry či zákony objeví i v jiných zemích, Evropu nevyjímaje.
Podle nás je z toho zřejmé, o co tady vlastně jde - více přerozdělovat a více vládnout, jiné deklarované úmysly jsou jen zástěrkou nebo druhotnou záležitostí. Však jaký jiný smysl dává, aby Demokraté v USA brali i dávali těm samým lidem? Jen aby mohli více ovlivňovat to, co si koupí a co a jak budou dělat. Proti elektromobilům jako takovým nic nemáme, proti vší té přetvářce, manipulaci a postranním úmyslům, které je doprovázejí, ale ano. Pakliže se elektromobily mají prosadit, musí to zvládnout samy, svou efektivitou a reálnou použitelností, ne s pomocí všemožných umělých zvýhodnění. Ta se, možná podle původního záměru, možná díky nastalé situaci, nakonec stávají jen prostředkem k realizaci úplně jiných cílů, než jaké jsou nám při jejich zavádění překládány. A to je věc, se kterou bychom se neměli smířit.
Opel Ampera, v USA prodávaný jako Chevrolet Volt, je jedním z aut, která by se „úspěšně kvalifikovala” pro úhradu plánovaných nebo už zavedených daní z provozů více či méně nekonvenčních aut v několika státech USA. Navzdory tomu, že jsou často z těch samých daní federálně či lokálně dotována a jinak podporována, aby si je vůbec někdo koupil...
Zdroj: Green Car Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 26 minutami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva