Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu

I Uber pracuje na vývoji autonomního řízení. Za novým kolem testů vyrazil do San Franciska, kde dle svých slov nepotřebuje povolení za 3 880 Kč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu

21.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I Uber pracuje na vývoji autonomního řízení. Za novým kolem testů vyrazil do San Franciska, kde dle svých slov nepotřebuje povolení za 3 880 Kč.

Automobilový svět pozvolna míří k autonomnímu řízení. Prozatím jsou sice vyhlídky na podobnou budoucnost nejasné, vývoj ale postupuje kupředu mílovými kroky. Je zřejmě jen otázkou času, kdy přijde skutečný autopilot, který za vás převezme naprostou kontrolu a dá se očekávat, že kdo s ním vyrukuje jako první, ten získá jistou konkurenční výhodu. Štěstí proto zkouší nejen celá řada zavedených značek, ale také mnohé další společnosti jako Google, Apple či dokonce Uber.

Motivace posledně zmíněné firmy je trochu jiná, neboť netouží po tom vám prodat samořiditelné auto. Chce vám prodat stejnou službu jako dnes, ale bez mezičlánku v podobě soukromých řidičů, kteří jsou pro ni dnes největším nákladem. Za sebou má již testování v Pittsburghu, jehož se účastnila kolona Fordů Fusion. Nyní se Uber přesunul do mnohem rušnějšího San Franciska, kde byly minulou středu zahájeny jízdy s Volvem XC90. Švédské SUV se přitom vůči sedanu chlubí modernější technikou, kdy již k monitorování okolí potřebuje pouze 7 kamer namísto 22. Kromě toho má k dispozici i 3D kameru rozšiřující úhel výhledu.

Navíc byly radarové senzory přesunuly za plastová loga vpředu, místo aby vystupovaly ze stran. A došlo rovněž ke zmenšení detektoru LIDARu a kamerového setu na střeše. Je tedy zjevné, že i systém Uberu doznal pozitivního vývoje. Nicméně i nadále v každém voze vysílá dva bezpečnostní techniky, kteří monitorují situaci a zároveň jsou připraveni kdykoliv zasáhnout, pokud by došlo k neočekávanému výpadku či pokud by si vůz sám neporadil.

I přes tato zlepšení a opatření ovšem Uber byl ihned druhý den po spuštění testovacího programu v San Francisku kontaktován kalifornským Úřadem pro motorová vozidla, aby buď požádal o povolení k legálnímu provozu autonomních vozů na veřejných silnicích či od dalších testů upustil. S ohledem na cenu povolenky (150 USD, tedy zhruba 3880 Kč) by mnohý čekal, že se Uber podvolí, ale k tomu kupodivu nedošlo.

Důvodů je hned několik, přičemž spojitost mají se slovíčkařením a Teslou. Jak uvedl viceprezident Uberu pro pokročilé technologie Anthony Levandowski, „je těžké pochopit, proč Úřad pro motorová vozidla vyžaduje, aby samořiditelné vozy Uberu dostaly povolení, když akceptuje, že jej technologie Autopilotu Tesly nepotřebuje. Žádali jsme, aby nám byl vysvětlen rozdíl mezi těmito systémy, ale odpověď jsme nedostali.“

Mimo to Levandowski dále namítá, že zákony zmiňují „autonomní vozy“. Uber tak sice svá vozidla nazývá, nicméně ve skutečnosti je od tohoto termínu vzdálen stejně jako zbytek světa. Plně autonomní vozy jsou totiž těmi, o nichž jsme mluvili již v úvodu, tedy ty, které nevyžadují lidský dohled. Jak ovšem bylo taktéž zmíněno, v každém testovacím Volvu XC90 sedí dva lidé.

Jakkoliv jde ale zcela jistě o oprávněný argument, stále ještě tím Uber není vyvázán z kalifornských zákonů. Ty říkají, že o povolení musí požádat i ty firmy, které mají ve svých službách „operátory autonomních vozů“. Tím jsou přitom míněni nejen lidé, kteří by pouze dohlíželi na skutečné autopiloty, ale i ti, kdo jsou v případě potřeby připraveni převzít kontrolu nad vozem.

Jinými slovy, zákon na techniky sedící na předních sedadlech Volva XC90 vybaveného technikou Uberu pamatuje. Levandowski se ale vyjádřil v tom smyslu, že s touto interpretací nesouhlasí, a proto budou testy pokračovat i nadále. Tím se ovšem firma vystavuje postihu, který jistě přijde - kalifornský prokurátor již oznámil, že chystá právní kroky. Mnozí se přitom budou jistě ptát, proč Uber raději nezaplatí, zvláště když jde o směšnou částku. Dá se však předpokládat, že vše je otázka principu - když neplatí Tesla, není důvod, aby platili ostatní.

Vývoj tohoto sporu budeme dále sledovat. Zajímavý je i pravděpodobný důvod, proč vlastně byl Uber úřady kontaktován. Krátce po spuštění testovacího programu bylo jedno z vozidel natočeno, jak projelo na semaforech na červenou. To by samozřejmě u autonomní technologie byl problém, zvláště když v záběrech je patrný člověk na přechodu pro chodce.

Uber sice následně vydal prohlášení, že inkriminované vozidlo v daný moment nebylo součástí programu a za vším vězí lidská chyba jeho obsluhy, nicméně tomu již věřit můžeme a nemusíme. Každopádně, ono video přilákalo pozornost kalifornského Úřadu pro motorová vozidla, který pak následně poukázal na absenci povolenky. A zbytek již znáte.


Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 1 - Volvo XC90 Uber autopilot 01Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 2 - Volvo XC90 Uber autopilot 02Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 3 - Volvo XC90 Uber autopilot 03Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 4 - Volvo XC90 Uber autopilot 04Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 5 - Volvo XC90 Uber autopilot 05Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 6 - Volvo XC90 Uber autopilot 06Uber testuje svůj pokročilý autopilot proti vůli úřadů. Za vším hledejte Teslu - 7 - Volvo XC90 Uber autopilot 07
Uber s příchodem do San Franciska modernizoval svou flotilu testovacích vozů. Zároveň však má na triku problémy s tamními úřady

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.