Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem?

Služba Uber se dostala i do Prahy. Taxikářům vadí, někde je i zakázána, u nás se k tomu zatím neschyluje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem?

14.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Služba Uber se dostala i do Prahy. Taxikářům vadí, někde je i zakázána, u nás se k tomu zatím neschyluje.

Služba Uber, která je trnem v oku taxikářských kartelů v řadě městech světa, začíná působit i v České republice. Prvním městem, kde bude možné tohoto „komunitního taxi” využívat, bude pochopitelně Praha, ale Brno a Ostrava by měly brzy následovat. Česká města se tak připojí k více než 150 ostatním městům celého světa.

V Praze je zatím z několika dostupných verzí služby možno využít Uber Black, která vás podle webu sveze auty jako Mercedes-Benz třídy E, BMW řady 7 nebo Škoda Superb. Například v americkém Washingtonu je k mání také levná varianta Uber X nebo vozy pro více pasažérů pod názvem Uber XL nebo Uber SUV. Podle vozu se pochopitelně také odvíjí cena, Uber X znamená například Hondu Accord a nástupní sazbu 3,10 USD (63 Kč), Uber SUV nabídne třeba Cadillac Escalade ESV za nástupní sazbu 14 dolarů (285 Kč).

O Uberu jste si u nás již mohli přečíst, a to v souvislosti s červnovými stávkami v Londýně a v Paříži proti této službě. Tradičním taxikářům, na které si můžete mávnout na ulici, se Uber jeví jako nekalá konkurence. Protože to de iure není taxislužba, ale spolujízda či smluvní přeprava, řidiči nemusí platit drahé licence, skládat zkoušky z místopisu a procházet zdravotními kontrolami. Přesto však jde de facto o totéž.

Princip Uberu je, že přes aplikaci ve smartphonu zadáte, kam chcete jet, a systém kontaktuje „své” řidiče v okolí. Ti musí být registrovaní a pochopitelně také musí splnit nějaká kritéria společnosti Uber, ta však nejsou tak přísná, jako výše zmíněné požadavky na běžného taxikáře. Některý z řidičů na vaši žádost odpoví a odveze vás na určené místo, většinou levněji, než by to zvládl zmíněný taxikář. „Komunitní taxi” se této službě dá říci proto, že se může jako řidič přihlásit téměř kdokoliv a nabízet svezení jen občas. Tím se tato služba blíží jakési spolujízdě na kratší vzdálenosti.

Aplikace v mobilu nabídne odhad ceny, ale pak funguje jako taxametr. Právě to ji podle některých činí spíše taxislužbou než přepravou osob za předem dohodnuté ceny. Oproti normálnímu taxametru v autě ale má taxametr ve vašem mobilu výhodu, že s ním těžko může řidič manipulovat - „turba” z některých pražských taxíků známe minimálně z médií snad všichni. Je však nutno dodat, že nepoctivých taxikářů jistě bude méně než těch poctivých.

Rozdílem oproti jiným podobným službám je podle České televize i ten, že zákazník řidiči vůbec nic neplatí. Veškeré platby za služby probíhají pomocí platební karty, jejíž číslo vložíte do mobilní aplikace. Z bankovního účtu či kreditní karty vám pak společnost Uber stáhne odpovídající částku a pošle vám účet e-mailem.

Uber podporují i Mapy Google pro mobily nebo investiční banka Goldman Sachs, stejně jako britské TFL (Transport for London, společnost organizující londýnskou hromadnou, ale i individuální dopravu). Naopak některá města, jako například Brusel nebo Hamburk, fungování této služby na svém území zakázaly. „Takovéto rozhodnutí se netýká ochrany nebo pomoci pasažérům, jde o ochranu taxikářského kartelu,” uvedla eurokomisařka Nelie Kroes.

V Praze může Uber nalákat ty zákazníky, kteří tuto službu znají z jiných měst světa či Evropy. První vozy Uberu jezdily už v roce 2010 v San Francisku. Od té doby se aplikace rozšířila nejen po celých Spojených státech, ale i ve světě; celkem jí lze využít ve 43 zemích. Z nám geograficky blízkých míst funguje například ve Vídni, Mnichově, Frankfurtu nebo Zürichu.

Protesty taxikářů proti Uberu jsou podle jeho dřívějších slov „braním obyvatel města jako rukojmí”. Přesto však, jak již bylo řečeno, jsou někde protesty úspěšné, Uber je zakazován a trh je tak úřady zbytečně deformován. Nepochybujeme, že se o něco podobného pokusí i pražští taxikáři; jak dopadnou, však předjímat nechceme. Podle našeho názoru by lepším bojem proti Uberu bylo zlepšit své služby a řádně novince konkurovat - jiná cesta dlouhodobě úspěšná být zkrátka nemůže.


Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 1 - uber v praze 01Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 2 - uber v praze 02Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 3 - uber v praze 03Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 4 - uber v praze 04
„Komunitní taxi” Uber startuje už i v Praze...

Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 5 - Manganese Bronze Geely 01Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 6 - Manganese Bronze Geely 02Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 7 - Manganese Bronze Geely 03Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 8 - Manganese Bronze Geely 04Uber míří do ČR jako konkurence taxi, v Praze už jezdí. Setká se s úspěchem? - 9 - Manganese Bronze Geely 05
... například v Londýně ale byly proti této službě protesty

Zdroj: Česká Televize

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.