Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Třetina majitelů elektromobilů přiznává, že si vůz na elektřinu znovu nekoupí
23.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Studie potvrdila dávno známé - elektrický pohon dnes není s to uspokojovat každodenní potřeby velké části zákazníků, ani těch velmi optimistických.
S ohledem na to, co o elektromobilech pravidelně píšeme, se výsledek studie firmy McKinsey and Co. provedené mezi japonskými majiteli elektřinou poháněných vozů, může vlastně zdát docela pozitivní. Jenže prvotním ukazatelem schopnosti elektromobilů uspokojovat potřeby zákazníků jsou prodeje, které jsou mizivé a v celosvětovém měřítku nedosahují ani jednoho promile podílu na trhu. Situaci velmi trefně shrnul v komentáři ke studii Dave Sullivan, šéf produktové analýzy firmy AutoPacific: „Nemyslím si, že by zákazníci od elektromobilů prchali, oni je prostě nekupují.”
Je tedy zřejmé, že naprostá většina zákazníků si předem uvědomuje, že elektromobily nejsou nic pro ně, popř. jsou si vědomi jejich ekonomické nerentability. Ti zbývající, kteří si takový vůz navzdory známým limitům pořídí, by pak měl být s to z valné většiny uspokojovat, jenže právě to se podle studie pánů Kriegera, Radtkeho a Takanukiho neděje. Zákazníci podle jejich závěrů přiznávají, že „podlehli svodům” elektromobilů skrze vyhlídky na nízké provozní náklady, atraktivní dotace a dobrý pocit získaný při testovací jízdě. Jenže byli později zklamání omezenou každodenní použitelností a nakonec i vyššími než očekávanými provozními náklady. Pro nás toto vnímání překvapivé není, v testu Opelu Ampera jsme popsali podobné - elektromobil dokáže udělat velmi dobrý první dojem, ale každodenní život s ním je velmi svazující.
Třetina majitelů přiznávajících neochotu znovu si pořídit elektřinou poháněné auto se nemusí zdát velké, analytiky je ale vnímáno jako děsivě vysoké. Už jsme zmínili, že elektromobily mají velký problém nějaké zákazníky vůbec oslovit a pokud třetina z nich (a je otázkou, komu vlastní ješitnost nedovolí přiznat, že si koupil špatné auto) nad autem takové koncepce zcela zlomí hůl, je to pro další vyhlídky elektrických vozů značně špatná zpráva. Ostatně závěr citované studie správně konstatuje: „Výrobci musí najít způsob, jak zvýšit loajalitu zákazníků, aby bylo možné trh s elektromobily rozšířit.” Pouhé „vyzobávání” jednotlivých zákazníků, pro které život s takovým autem nebude uspokojivý, nemůže vést k jejich rostoucí oblibě.
Špatná zpráva je to i pro levicové politiky jako Barack Obama, který i na základě všemožných dotací počítal s prodejem jednoho milionu elektromobilů ve Spojených státech v roce 2012. Loni se jich tam prodalo 50 tisíc a i s ohledem na zmíněné je více než pravděpodobné, že se jejich prodeje během tří let zdvacetinásobí. Už citovaný Dave Sullivan ostatně konstatuje: „Prodeje elektromobilů v USA jsou založeny čistě na dotacích, ne na tom, že by šlo o skvělá auta.”
A tím se znovu dostáváme k meritu věci, které bylo stejné před lety a je stejné i teď, po zveřejnění studie McKinsey and Co. Elektromobily, zejména vzhledem k limitům akumulátorů, dnes prostě nejsou dostatečně atraktivními vozy pro naprostou většinu zákazníků - ekonomicky i uživatelsky. Změnit takovou realitu dotacemi není možné a je velmi smutné, že jsme všichni nuceni skrze rozličné pokuty za emise CO2 a jim podobné dotovat neživotaschopné technologie na straně vývoje, výroby i prodeje. Jakmile se elektromobil stane použitelným a ekonomicky efektivním dopravním prostředkem, prosadí se sám. Do té doby budeme jen obětmi stejné zlodějiny, kterou nyní představují dotace na elektřinu z obnovitelných zdrojů - všichni platíme něco, co je přínosem hlavně pro pár oportunistů. Svět něco takového nespasí...






Nissan Leaf, zde s vizuální úpravou Nismo, měl být touto dobou prodejním hitem. Už i Nissan dobře ví, že jím není a vzhledem ke své ceně a funkčním omezením ani výhledové nebude
Zdroje: McKinsey and Co., Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 6 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 7 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 9 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva