Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí

Podle šéfa americké Toyoty se firma soustředí krátkodobě na plug-in hybridy a dlouhodobě na vodíkové palivové články. Teď buduje čerpací stanice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí

26.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle šéfa americké Toyoty se firma soustředí krátkodobě na plug-in hybridy a dlouhodobě na vodíkové palivové články. Teď buduje čerpací stanice.

Již v minulosti se Toyota nechala slyšet, že jak elektromobily, tak částečně i downsizing existují jen kvůli regulacím ze strany vlád. Ostatně, podobný postoj drží i Fiat a Honda. Přesto však Toyota od práce na elektromobilech tolik neustupuje, jen mění směr své cesty - od baterií k plug-in hybridům a výhledově také k palivovým článkům. Ostatně, určitou předzvěstí byl koncept FCV, který se ukázal ke konci loňského roku. Tento stroj má nahradit Prius.

Jim Lentz, generální ředitel americké divize Toyoty, hovořil s Automotive News po konferenci Brainstorm Green časopisu Fortune. „Toyota má za to, že existují lepší alternativy současných elektromobilů, a to jsou plug-in hybridy a v budoucnu i ty na palivové články,” řekl Lentz.

Konference se shodou okolností konala jen pár dnů po konci smlouvy mezi Toyotou a Teslou, která - stručně řečeno - Tesle v letech 2010 až 2014 přinesla 50 milionů dolarů (přes 980 milionů korun) a Toyotě akumulátory pro 2 600 elektrických verzí offroadu RAV4. Pro Toyotu byla přínosná, ale podle Lentze byl počet aut předem jasný. „Byl čas buď pokračovat, nebo skončit. Můj osobní dojem byl, že bych raději investoval do vývoje palivových článků, než do dalších dvou a půl tisíc elektromobilů s bateriemi,” komentoval ukončení spolupráce.

V současnosti se tedy snahy oddělení Toyoty pro výzkum a vývoj budou zaměřovat spíše na vodíkové palivové články a jimi poháněné elektromobily. Automobilka investuje sedm milionů dolarů (necelých 140 milionů korun) ve spolupráci se společností FirstElement Fuel na to, aby v Kalifornii - kde jinde - postavila do podzimu 2015 síť 30 čerpacích stanic na vodík. Ty budou moci využívat nejen vozidla Toyoty, ale i Honda nebo Hyundai, které také pracují na vozech s palivovými články.

Otázkou však je, nakolik jsou palivové články lepším řešením než akumulátory. Samozřejmě, z uživatelského hlediska jsou rozdíly obrovské - zatímco elektromobil dobíjíte celou noc, vodík natankujete za stejnou dobu jako benzín či naftu. Natankovaný vodík se slučuje s kyslíkem, resp. vzduchem a vzniká elektřina, která pohání elektromotor a tím i kola vozidla. Tolik ve stručnosti k principu fungování elektromobilů s palivovými články a jejich klíčové výhodě.

Problém je v ale efektivitě celého procesu. Vodík je docela běžný prvek, avšak ne ve velkém množství - to je potřeba ho vyrábět elektrolýzou. Tento proces samozřejmě spotřebovává elektřinu a té se většina vyrábí spalováním uhlí. Jak nastínil i předchozí odstavec, proces tedy není vodík - jízda, ale nejčastěji uhlí - elektřina - vodík - elektřina - jízda. Při takto náročném procesu samozřejmě nastávají různé ztráty, již dříve jsme načrtli jaké - výsledná efektivita se pohybovala do 15 %, což oproti autům s konvenčním pohonem neznamená žádnou výhodu.

Výroba a skladování vodíku také není jednoduchá věc. Elektrolýza je energeticky náročný proces a pak je potřeba vodík zchladit a stlačit, abyste za sebou nemuseli táhnout cisternu. Do zmíněné Toyoty FCV se vodík tankuje pod tlakem 70 MPa. Oproti tomu benzín můžete nalít trychtýřem do lahví od sodovky, pokud nebudete mít kanystr a před vámi budou stovky kilometrů bez možnosti doplnění paliva.

Toyota FCV má navíc stát okolo 1,9 milionu korun, což za 136 koní a nejistou dostupnost čerpacích stanic je opravdu hodně. Až k roku 2030 mají být podle Toyoty auta s palivovými články cenově konkurenceschopná, přesto jich však chce po roce 2015 prodávat 5 - 10 tisíc kusů ročně. To se nám jeví jako hodně optimistické číslo, když ostatní výrobci počítají s maximálně stovkami prodaných aut.

Nízká efektivita celého procesu jízdy na vodík spolu s jeho nevyhnutelně vysokou cenou podle nás budou jedněmi z hlavních překážek rozvoje elektromobilů s palivovými články, alespoň ve střednědobém horizontu.


Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 1 - jim lentz toyota 01
Jim Lentz, severoamerický šéf Toyoty

Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 2 - Toyota FCV Concept avizo 01Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 3 - Toyota FCV Concept avizo 02Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 4 - Toyota FCV Concept avizo 03Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 5 - Toyota FCV Concept avizo 04Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 6 - toyota fcv velke oci 01Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 7 - toyota fcv velke oci 02Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 8 - toyota fcv velke oci 03Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 9 - toyota fcv velke oci 04Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 10 - toyota fcv velke oci 05Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 11 - toyota fcv velke oci 06Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí - 12 - toyota fcv velke oci 07
Toyota FCV má být na trhu již příští rok s cenovkou 1,9 milionu korun

Zdroj: Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.