Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota věří palivovým článkům více než bateriím, elektromobily ale rychle nespasí
26.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle šéfa americké Toyoty se firma soustředí krátkodobě na plug-in hybridy a dlouhodobě na vodíkové palivové články. Teď buduje čerpací stanice.
Již v minulosti se Toyota nechala slyšet, že jak elektromobily, tak částečně i downsizing existují jen kvůli regulacím ze strany vlád. Ostatně, podobný postoj drží i Fiat a Honda. Přesto však Toyota od práce na elektromobilech tolik neustupuje, jen mění směr své cesty - od baterií k plug-in hybridům a výhledově také k palivovým článkům. Ostatně, určitou předzvěstí byl koncept FCV, který se ukázal ke konci loňského roku. Tento stroj má nahradit Prius.
Jim Lentz, generální ředitel americké divize Toyoty, hovořil s Automotive News po konferenci Brainstorm Green časopisu Fortune. „Toyota má za to, že existují lepší alternativy současných elektromobilů, a to jsou plug-in hybridy a v budoucnu i ty na palivové články,” řekl Lentz.
Konference se shodou okolností konala jen pár dnů po konci smlouvy mezi Toyotou a Teslou, která - stručně řečeno - Tesle v letech 2010 až 2014 přinesla 50 milionů dolarů (přes 980 milionů korun) a Toyotě akumulátory pro 2 600 elektrických verzí offroadu RAV4. Pro Toyotu byla přínosná, ale podle Lentze byl počet aut předem jasný. „Byl čas buď pokračovat, nebo skončit. Můj osobní dojem byl, že bych raději investoval do vývoje palivových článků, než do dalších dvou a půl tisíc elektromobilů s bateriemi,” komentoval ukončení spolupráce.
V současnosti se tedy snahy oddělení Toyoty pro výzkum a vývoj budou zaměřovat spíše na vodíkové palivové články a jimi poháněné elektromobily. Automobilka investuje sedm milionů dolarů (necelých 140 milionů korun) ve spolupráci se společností FirstElement Fuel na to, aby v Kalifornii - kde jinde - postavila do podzimu 2015 síť 30 čerpacích stanic na vodík. Ty budou moci využívat nejen vozidla Toyoty, ale i Honda nebo Hyundai, které také pracují na vozech s palivovými články.
Otázkou však je, nakolik jsou palivové články lepším řešením než akumulátory. Samozřejmě, z uživatelského hlediska jsou rozdíly obrovské - zatímco elektromobil dobíjíte celou noc, vodík natankujete za stejnou dobu jako benzín či naftu. Natankovaný vodík se slučuje s kyslíkem, resp. vzduchem a vzniká elektřina, která pohání elektromotor a tím i kola vozidla. Tolik ve stručnosti k principu fungování elektromobilů s palivovými články a jejich klíčové výhodě.
Problém je v ale efektivitě celého procesu. Vodík je docela běžný prvek, avšak ne ve velkém množství - to je potřeba ho vyrábět elektrolýzou. Tento proces samozřejmě spotřebovává elektřinu a té se většina vyrábí spalováním uhlí. Jak nastínil i předchozí odstavec, proces tedy není vodík - jízda, ale nejčastěji uhlí - elektřina - vodík - elektřina - jízda. Při takto náročném procesu samozřejmě nastávají různé ztráty, již dříve jsme načrtli jaké - výsledná efektivita se pohybovala do 15 %, což oproti autům s konvenčním pohonem neznamená žádnou výhodu.
Výroba a skladování vodíku také není jednoduchá věc. Elektrolýza je energeticky náročný proces a pak je potřeba vodík zchladit a stlačit, abyste za sebou nemuseli táhnout cisternu. Do zmíněné Toyoty FCV se vodík tankuje pod tlakem 70 MPa. Oproti tomu benzín můžete nalít trychtýřem do lahví od sodovky, pokud nebudete mít kanystr a před vámi budou stovky kilometrů bez možnosti doplnění paliva.
Toyota FCV má navíc stát okolo 1,9 milionu korun, což za 136 koní a nejistou dostupnost čerpacích stanic je opravdu hodně. Až k roku 2030 mají být podle Toyoty auta s palivovými články cenově konkurenceschopná, přesto jich však chce po roce 2015 prodávat 5 - 10 tisíc kusů ročně. To se nám jeví jako hodně optimistické číslo, když ostatní výrobci počítají s maximálně stovkami prodaných aut.
Nízká efektivita celého procesu jízdy na vodík spolu s jeho nevyhnutelně vysokou cenou podle nás budou jedněmi z hlavních překážek rozvoje elektromobilů s palivovými články, alespoň ve střednědobém horizontu.

Jim Lentz, severoamerický šéf Toyoty
Toyota FCV má být na trhu již příští rok s cenovkou 1,9 milionu korun
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 5 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 6 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 8 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11