Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta

Ať děláte co děláte, skla auta se za jízdy občas začnou mlžit. Japonci chtějí, aby se to nedělo, aniž byste se o to museli jakkoli starat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta

9.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ať děláte co děláte, skla auta se za jízdy občas začnou mlžit. Japonci chtějí, aby se to nedělo, aniž byste se o to museli jakkoli starat.

Automatická klimatizace, automatické stěrače, automatická světla, automatická ruční brzda... Automatické cokoli je dnes v moderních autech naprosto běžnou věcí. Takových věcí v nich najdeme vážně hodně a je to jejich darem i prokletím. Přesto chce Toyota chce přidat ještě něco - automatické odmlžování čelního skla.

Říkáte, že takovou věc jste už v autě máte? Je to možné, ale Japonci chtějí její fungování posunout ještě o úroveň dál. Jejich automatické odmlžování má být totiž prediktivní a nejen automaticky řešit, že je sklo zamlženo. Má předem odhadovat, kdy by nějaké zamlžení mohlo nastat a být na něj připravené s předstihem a nastání takové situace vůbec nedovolit.

Vyplývá to z patentu Toyoty, podle nějž by systém měl neustále porovnávat teplotu vzduchu vně a uvnitř auta a úroveň vlhkosti vzduchu v kabině k tomu, aby určil, kdy hrozí zamlžování předního okna. V takové situaci nastaví klimatizaci co nejlépe tak, aby kondenzaci vlhkosti předešel, příp. ji odstranil. V ideálním případě se tedy za jízdy nemá stát, že by se čelní sklo vůbec začalo zamlžovat.

Je možné, že něco podobného dělají už některé dnešní systémy, ten japonský tím ale neříká své poslední slovo. Kalkuluje i s tím, že v různých místech bývá různá vlhkost vzduchu v závislosti na nadmořské výšce nebo blízkosti nějakého vodního toku, jezera, přehrady či moře, novinka k vypočítání, kdy může docházet k zamlžování skla, používá i data o lokaci. Ta získává data z palubního modulu GPS, takže bude na základě zjištěné polohy posuzovat i výše zmíněné.

Zní to... pozoruhodně, musíme se ale ptát, jestli je něco takového skutečně potřeba. Na jednu stranu je hezké představit si auto, jehož čelní sklo se nikdy nezamlží. Na druhou stranu si říkáme, zda je celý popsaný systém opravdu nutný, aby nahradil primitivní zmáčknutí jednoho tlačítka ofuku čelního skla v momentě, kdy se byť náznakem začne mlžit. Nestane se, že byste na to zapomněli, jako třeba v případě osvětlení - stejně jako nezapomenete zapnout stěrače, když začne pršet.

Jako u řady jiných automatických systémů je to hodně složité řešení docela banální situace. Ale co už vymýšlet, když automatizováno dnes může být opravdu skoro vše. A je nutné dodat, že je to pořád jen patent, který automaticky neznamená, že Toyota něco takového skutečně vyrobí...


Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta - 1 - toyota auto ofuk celniho skla patent 01Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta - 2 - toyota auto ofuk celniho skla patent 02Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta - 3 - toyota auto ofuk celniho skla patent 03Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta - 4 - toyota auto ofuk celniho skla patent 04Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta - 5 - toyota auto ofuk celniho skla patent 05Toyota si nechala patentovat systém, který už nikdy nedovolí zamlžení skel auta - 6 - toyota auto ofuk celniho skla patent 06
Systém Toyot je hodně složitý, řeší přitom relativně banální problém

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.