Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou statistická data vítěze Le Mans 2016. Za kolik jezdí Porsche 919?
23.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý hybrid kategorie LMP1 urazil během 24 hodin přes 5 200 kilometrů. Jeho posádka přitom takřka 23tisíckrát přeřadila.
O letošním závodě 24 hodin Le Mans jsme se naposledy zmínili včera, a to v souvislosti s Bugatti Chiron, které na okruhu Le Sarthe dosáhlo rychlosti 380 km/h. Tím poněkud zostudilo veškeré závodní speciály, neboť ty se po dráze pohybovaly pomaleji. Kupříkladu Porsche 919 Hybrid s Brendonem Hartleym za volantem dosáhlo maximálního tempa „pouhých“ 333,9 km/h, a to v padesátém kole.
Vítězné Porsche s pořadovým číslem 2, v jehož kokpitu se střídali Romain Dumas, Neel Jani a Marc Lieb, pro změnu dosáhlo průměrné rychlosti 216,4 km/h. Přitom během čtyřiadvaceti hodin zvládlo 384 kol, což se rovná 5 233,54 kilometrům. Překročen tak nebyl rekord z roku 2010, na čemž měl lví podíl častý výjezd safety carů, neobvykle špatné počasí i další zavádění zpomalovacích zón.
Ze 384 kol tak Porsche 919 Hybrid absolvovalo 327 v závodním tempu, zbývajících 57 pak v mnohem nižším kvůli výše zmíněným obstrukcím. Kupříkladu na rovince Mulsanne tak bylo možné jet pouze 80 km/h. Během závodu přitom fáze safety carů nastala čtyřikrát a trvala po 16 kol, k zavedení zpomalovacích zón bylo přikročeno dokonce čtyřiadvacetkrát.
Co se pobytů v boxech týče, pak vůz č. 1 Marka Webbera, Timo Bernhardta a Brendona Hartleyho strávil mimo trať bez pár sekund tři hodiny, a to hlavně kvůli výměně defektní vodní pumpy. Porsche 919 Hybrid s pořadovým číslem 2 na tom bylo mnohem lépe, u mechaniků totiž kvůli výměně pneumatik a dotankování strávilo pouze 38 minut a 5 sekund.
Celkově vítězný vůz stavěl v boxech třicetkrát, druhý dvacetkrát. Nejrychlejší zastávka spojená s výměnou řidiče a pneumatik zabrala 1 minutu a 22,5 sekundy, nejrychleji pak byli závodníci odbaveni za 65,2 sekundy. Do kontrastu s tím pak můžeme dát zastávku Felipe Massy při Velké ceně Baku, jehož mechanici Williamsu „přezuli“ za 1,92 sekundy.
Aby těch statistických údajů nebylo málo, můžeme dále zmínit, že vůz č. 2 spotřeboval během celého závodu 11 sad pneumatik, z nichž pouze jedna byla určena do mokra, ve zbytku šlo o slicky. Nejdelší jízdu na jedné sadě pneu má pak na kontě Marc Lieb, který s jedním setem gum vydržel na trati 53 kol. Nejdelší dobu v kokpitu (9 hodin a 24 minut) pak strávil Neel Jani.
Závodníci při každé výměně kol dostali doplněnou i 0,85litrovou láhev s pitím, přičemž během zastávek jim postupně byly odstraňovány celkově čtyři ochranné fólie čelního okna. Zajímavý je i počet přeřazení u vítězného Porsche, neboť během 24 hodin došlo k 22 984 operacím. Venkovní teploty se po tu dobu pohybovaly mezi 12,3 a 22,4 stupni Celsia.
Porsche se tentokrát nepochlubilo celkovou spotřebou vozu, který dostal pozoruhodný nový motor 2,0 V4. Divíme se, protože víme, že při ostrém kole si vyžádal nanejvýše 4,31 litru paliva, což při délce okruhu La Sarthe znamená spotřebu 31,6 litru paliva na 100 km. A to je asi o 10 procent méně, než loni.
Ve finále již jen dodáme, že během každého kola hybridní speciály kategorie LMP1 vyprodukovaly zhruba 2,2 kWh. Pokud by se přitom nashromáždila energie z celého závodu, pak by to vystačilo jednomu průměrnému domu na čtvrt roku. Kromě toho pak Porsche od vítězného vozu získalo za 24 hodin hned 32,11 GB telemetrických dat.
Automobilka ze Zuffenhausenu přitom díky dvojnásobnému množství bodů přidělovaných za čtyřiadvacetihodinovku zvýšila svůj náskok v celkovém pořadí na 127 bodů, zatímco druhé Audi jich má 95 a třetí Toyota 79. Mezi jezdci pak vedou Dumas, Jani a Lieb s 94 body a tedy nemalým 39bodovým náskokem.
Porsche letos sice vyhrálo jen se štěstím, na to ovšem statistiky ohled neberou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před 5 hodinami - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nejčtenější články
- Německo to dokázalo, slaví rekordní výrobu elektromobilů. Problém je jen v tom, že je skoro nikdo nekupuje
10.12.2024 - Po krachu všech pěti svých dosavadní firem rozjíždí Henrik Fisker šestou, zastaví ho už asi jenom ta s kosou
10.12.2024 - Elektrická Hyundai za miliony odchází i českým zákazníkům. Bez aut jsou měsíce, výrobce arogantně popírá zjevné selhání
10.12.2024 - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024 - Dacia míří po zádech upadající konkurence stále výš. Ukázala první náznak žádoucích aut, jaká dosud nenabídla
10.12.2024
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.10. 10:59 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.09. 21:27 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 01.09. 21:24 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.09. 16:26 - Eda
- VZKAZY 01.09. 15:07 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.09. 11:58 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.09. 04:27 - Čičo
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.08. 20:14 - řidičBOB