Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři

V Bruselu letos jeli opět podle nových pravidel počítajících i s jakýmsi dvojím metrem, při výročním hodnocení ale uplatněn nebyl. Toto jsou ti nejlepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři

15.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V Bruselu letos jeli opět podle nových pravidel počítajících i s jakýmsi dvojím metrem, při výročním hodnocení ale uplatněn nebyl. Toto jsou ti nejlepší.

Regulérní crash testy Euro NCAP jsme uzavřeli před pár dny, kdy bruselská organizace publikovala výsledky letošního posledního kola. Stejně jako každým rokem tu ale máme ještě „třešinku na dortu“, kterou je vyhlášení nejlepších z nejlepších. Jde o vozy, které zabodovaly nejvíce nejen v konkrétních testovaných kategoriích, ale také ve své obchodní třídě. Euro NCAP zdůrazňuje, že tato auta nemají být navzájem poměřována, nicméně jelikož ve všech případech získala pět hvězd, člověk se tomu nejspíše neubrání.

Dále bruselská organizace dodává, že pro kvalifikaci do „Best in Class“ neplatí tzv. dvojí metr. Tedy způsob, jakým je letos umožněno dosahovat lepších výsledků než dříve. Značky mohou přihlásit k testům vozy nejen se standardní výbavou, která nemusí zahrnovat prvky jako autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů, bez kterých se dnes již pět hvězd neuděluje, ale také s příplatkovou. To pak vede k dvojímu hodnocení jednoho modelu.

K této problematice jsme se v průběhu roku vyjádřili již mnohokrát, pár slov ale zazní i dnes. Euro NCAP se s její pomocí snažilo vyzdvihnout důležitost výše zmiňovaných elektronických berliček, možná ale i trochu paradoxně poukázalo spíše na to, jak tyto asistenční systémy ovlivňují celé hodnocení, aniž by měly vliv na výsledek nárazových testů samotných.

Kromě toho, pokud pomineme kategorii asistenčních systémů a bezpečnosti chodců (zde totiž autonomní brzdy skutečně dávají smysl), pak je poněkud nepochopitelné, že elektronické berličky ovlivňují pouze ochranu dospělé posádky, nikoliv dětí. Ty přitom samozřejmě jedou ve stejném voze, v případě možného nárazu se nebudou válet někde daleko v bezpečí obývacího pokoje na gauči.

Toliko ale jen pro vysvětlení onoho dvojího metru. Nyní už k nejlépe hodnoceným vozům letošního roku. Dle našeho zvyku si je probereme podle abecedy, přičemž vůči minulosti zde máme pouze tři vítěze - loni jich bylo osm. Absenci dalších vozů osvětluje Euro NCAP tím, že ostatní segmenty byly zastoupeny jen málo modely.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Přehled výsledků nejlépe hodnocených vozů Euro NCAP pro rok 2016


Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 1 - Euro NCAP Best in Class 2016 prehled

1. Hyundai Ioniq

Při pohledu na základní cenu korejského liftbacku asi nepřekvapí, že autonomní brzdy jsou součástí standardní výbavy. Nicméně i přes to Hyundai Ioniq neprošlo testy zcela hladce, v rámci ochrany dospělých při nárazu celou částí přídě došlo k podklouznutí pánve figuríny zadního cestujícího pod bezpečnostní pás. Tím bylo navýšeno riziko poranění, hodnocení tak kleslo na 91 %. Ani ochrana dětí pak není zcela prvotřídní, neboť u desetiletých ratolestí je ve vysokém ohrožení hrudník. Zisk 80 % je tak možná až překvapivý.

Za ochranu chodců pak Ioniq získává 70 procent, za čímž stojí riziko poranění nohou pěších. Ve finále tu pak máme elektronické berličky, kde je již vše v pořádku. Korejskému modelu nechybí „omezovač rychlosti“, za který získává 1,5 bodu. Právě takto malý příděl přitom stačí k tomu, aby celkové hodnocení v této kategorii stouplo ze 70 procent, jež obdrželo např. Audi Q2, které daný systém překvapivě nemá, na 82 %.

Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Ioniq

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 2 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 01Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 3 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 02Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 4 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 03Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 5 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 04Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 6 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 7 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 06Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 8 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 07Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 9 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 08Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 10 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 09Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 11 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 10Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 12 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 11Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 13 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 12

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai Ioniq na stránkách Euro NCAP.

2. Toyota Prius

Při pohledu na výsledky nové Toyoty Prius budou asi u japonské automobilky otevírat šampaňské, neboť hybridní hatchback získal pět hvězd a opravdu působivé procentuální hodnocení. Nicméně i v jeho případě došlo na kritiku, a to opět díky menší ochraně dospělých při bočním nárazu. Jelikož přitom o špatně nafouknutém airbagu testovací komisaři nemluví, můžeme se domnívat, že jde o horší konstrukci než u Suzuki Baleno, které bylo testováno ve stejném kole jako japonský hybrid. To nám dokládá součet bodů z jednotlivých testů po odečtení hodnocení automatických brzd - v takovém případě je na tom Prius hůře než jeho kolega ze Země vycházejícího slunce. Nicméně Euro NCAP v tomto případě udělil 95 %.

V případě ochrany dětských pasažérů již žádnou kontroverzi nenajdeme, dosažených 82 procent lze tak považovat za objektivní verdikt. Obdobně je pak na tom ochrana chodců (77 %), pokud bychom brali do úvahu pouze pěší a nikoliv posádku vozu. Kritiky se v tomto ohledu dočkaly pouze lemy čelní kapoty, jež jsou nebezpečné pro pánev chodců. V rámci elektronických berliček pak asi již nemusíme nic dodávat, součástí standardního paketu Toyota Safety Sense jsou jak automatické brzdy, tak i monitoring jízdních pruhů a 85procentní verdikt tak nepřekvapí.

Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Prius

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 14 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 01Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 15 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 02Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 16 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 03Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 17 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 04Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 18 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 19 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 06Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 20 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 07Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 21 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 08Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 22 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 09Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 23 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 10Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 24 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 11Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 25 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 12Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 26 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 13Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 27 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 14

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Prius na stránkách Euro NCAP.

3. Volkswagen Tiguan

Jsme u posledního vozu, a sice u německého SUV postaveného na modulární platformě MQB. S ohledem na značnou příbuznost se španělským Seatem Ateca je překvapivé, že Euro NCAP si podalo oba vozy - u mnoha dalších spřízněných vozů totiž takto nečiní. Ukázalo se, že koncernoví sourozenci se liší více než jen vzhledem, neboť kupříkladu za ochranu dospělých získává Volkswagen Tiguan 96 procent, Ateca 93 %. Tiguan nabízí lepší ochranu při bočním nárazu.

Bezpečnost dětí je však již u obou vozů identická (84 %), přestože u Volkswagenu výtky kromě většího rizika u šestiletých ratolestí mířily také na problémy při usazování univerzálních sedáků vzadu uprostřed. Aktivní kapota pak lehce navýšila hodnocení u ochrany chodců na 72 procent, u elektronických berliček je největší změnou přítomnost monitoringu jízdních pruhů. Díky tomu Tiguan získává 68 %, přestože za omezovač rychlosti má horší hodnocení než Ateca. To samé pak platí v rámci autonomních brzd, které u Seatu reagují při vyšších rychlostech.

Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Tiguan

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 28 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 01Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 29 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 02Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 30 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 03Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 31 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 04Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 32 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 33 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 06Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 34 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 07Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 35 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 08Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 36 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 09Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 37 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 10Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 38 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 11Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2016 podle Euro NCAP, jsou jen tři - 39 - Euro NCAP 2016 VW Tiguan 12

Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Volkswagenu Tiguan.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše