Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je auto nového prezidenta Francie. Podívejte se i na stroje jeho předchůdců
15.5.2017 | Petr Prokopec | 1 příspěvek
I když se francouzští politici v poslední době vyznačují spíše anti-dieselovými náladami, Emmanuel Macron sáhl po autě poháněném naftovým motorem.
V letošním roce se neodehrála pouze volba amerického prezidenta, došlo i na zvolení toho francouzského. Zatímco Donald Trump se vítězem stal překvapivě, v případě Emmanuela Macrona bylo zvolení vcelku očekávané. I přesto došlo na protesty a nepokoje, což je ovšem také nepřekvapivé - jde přece o Francii, zemi, ve které stávky jsou na denním pořádku a kde na stávkující je pomalu pohlíženo jako na hrdiny.
Pozadí voleb ovšem nechme plavat, koneckonců nejsme politický web, ale automobilový. Starat se tedy budeme pouze o to, co je nám vlastní, tedy vůz pana Macrona a jeho transport do úřadu. Zatímco američtí prezidenti již dle tradic sahají po prodloužených limuzínách od Cadillacu či Lincolnu, většina ostatních státníků se vozí v britských či německých vozech. Zrovna takový krok by ale ve Francii jistě zvedl další vlnu protestů.
Macron tedy logicky sáhl po domácí značce, přičemž navázal na volbu svého předchůdce Francoise Hollanda. Už k inauguraci tedy zamířil ve speciálním DS 7 Crossback, který se dočkal řady modifikací. Na mysli přitom nemáme speciální inkoustově modrý lak karoserie či černou kůží čalouněný interiér, ale především konverzi střechy, kde pevné střešní panely nahradilo plátno umožňující prezidentovi ukázat se lidu.
Mimo to vůz dostal do vínku také francouzskou trikoloru, jenž zdobí čelní i zadní partie, v případě kol či kabiny je pak možné počítat se zlatými detaily. Velmi překvapivá je pak volba motoru - Francie se totiž poslední dobou v politické rovině profiluje jako anti-dieselová země (třebaže většina lidí na diesely nedá dopustit), ve které „producenti sazí“ zejména v centru Paříže nejsou vítáni. Macron ale i navzdory tomu sáhl po dvoulitru BlueHDi se 180 koňmi.
Více již k tomuto speciálu dodat nemůžeme, z přítomnosti tedy zamíříme do nedávné minulosti a podíváme se na dopravní prostředky Macronových předchůdců. Vynecháme přitom Alaina Pohera, který sice zemi vládl dvakrát, nicméně pokaždé jen po dobu několika málo měsíců jako Prezident senátu a dočasný prezident Francie.
Emmanuel Macron během inaugurace použil DS 7 Crossback s dieselovým motorem. A to přesto, že právě z centra Paříže mají být diesely vykázány
Citroën DS 5 HYbrid4 Francoise Hollanda
Jak jsme naznačili výše, Macron tak trochu pokračuje v tradici, jíž odstartoval jeho přímý předchůdce. Francois Hollande se přitom musel držet více při zemi, během jeho volebního období totiž ještě divize DS nebyla separována od mateřského Citroënu. Také zde přitom došlo na konverzi střechy, pod kapotou se ovšem nacházelo hybridní ústrojí, které bychom očekávali i v Macronově voze.
Peugeot 607 Paladine Nicolase Sarkozyho
Nicolas Sarkozy si potrpěl na luxusní životní styl, jeho touha po zakázkovém Peugeotu tak ani nepřekvapí. Kromě specifických zadních partií se přitom tento unikát chlubil i působivým multimediálním systémem. Nešlo navíc o jediný Sarkozyho vůz, dále totiž sáhl po pancéřovaném Citroënu C6 a Renaultu Vel Satis, tedy všech špičkách tehdejší francouzské produkce.
Citroën C6 Jacquese Chiraca
Ani Jacques Chirac nevydržel u jediného modelu. Na počátku jeho volebního období jej vozil zakázkový Citroën CX Prestige, nicméně v roce 1995, kdy tehdy nově zvolený prezident nastupoval do úřadu, šlo již o čtyři roky nevyráběný vůz. Nejspíše i proto Chirac záhy přesedlal na Citroën C6.
Renault Super 5 Francoise Mitterranda
Volba Francoise Mitteranda možná překvapí, Renault Super 5 totiž nebyl žádnou okázalou limuzínou. Místo toho šlo o malý hatchback s tyrkysovou barvou karoserie, který si francouzský prezident často řídil sám. Mitterand chtěl přitom volbou Renaultu pomoci chřadnoucí značce, což se i povedlo - zvláště když během svého úřadování ještě dále používal modely R25 Baccara a Safrane.
Peugeot 604 Valéry Giscarda d‘Estainga
S VGE, jak se Valérymu Giscardu d‘Estaingovi říkalo, se vracíme k Peugeotu. Model 604 byl přitom vůbec prvním vozem francouzského státníka, jenž se nepyšnil černě lakovanou karoserií. Stejně tak zde po dlouhé době chyběla i otevírací střecha, jíž vůz standardně nenabízel a d'Estaing, respektive jeho kabinet, nesáhl po konverzi.
Citroën SM Georgese Pompidou
Georges Pompidou byl velkým fanouškem automobilů, pro svůj mandát proto zvolil elegantní Citroën SM s výkonným motorem naladěným na 170 koní. Zrovna tato volba ale nebyla až tak moc taktní, během úřadu totiž musel v roce 1973 čelit ropné krizi. O rok později navíc zemřel, a to dva roky před koncem vládnoucího období.
Citroën DS Charlese de Gaulla
Dostáváme se do finále, a to nejspíše k nejznámějšímu vozu francouzského prezidenta. Původnímu Citroënu DS je totiž připisován kredit za záchranu de Gaullova života, neboť v srpnu 1962 na něj byl spáchán atentát. Dvě ze střel přitom zasáhly i pneumatiky, řidiči se ovšem povedlo z Petit-Clamart uniknout. De Gaulle následně již do konce svého volebního období nechtěl užívat žádný jiný automobil, pochopitelně...
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch