Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je 8 nejbezpečnějších nových aut roku 2015
14.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Euro NCAP představil 8 nejbezpečnějších z loni testovaných vozů, jež kralovaly svým segmentům. Kontroverzi se ani tentokrát nevyhnul.
Bezpečnost automobilů rozhodně nepodceňujeme, i proto se velmi podrobně věnujeme každému kolu crash testů Euro NCAP a čas od času prozkoumáme také jiné. V případě testů NCAPu ovšem pokaždé připomínáme, že se belgická organizace poněkud vzdálila od původního popisu své práce. Namísto hodnocení samotné odolnosti vozu proti nárazu tak do výsledků stále více promlouvají další faktory, které sice za jistých okolností mohou havárie zcela eliminovat, nicméně ve chvíli, kdy již k nehodě dojde, jsou vám platné jako mrtvému zimník. A deformují tak samotné výsledky i jejich srovnatelnost s jinými.
Jde třeba o autonomní brzdy či systém sledování jízdy v pruhu. Přítomnost alespoň jednoho z těchto systémů je dnes podmínkou pro zisk pětihvězdičkového hodnocení, které je důležité zejména pro marketing každé automobilky. Přestože jde přitom dnes již o vcelku běžné elektronické berličky, prakticky u všech vozů stavících na co nejnižší ceně je ve standardní výbavě nenajdete. Znamená to ovšem, že nejsou bezpečná?
Euro NCAP navíc k různým automobilům přistupuje podle jiného metru, načež některým modelům jsou kupříkladu autonomní brzdy uznány jakožto součást výbavy a jiným nikoliv, i když standardem nejsou ani v jednom z případů. Rozhodnutí závisí pouze na komisařích, zda konstatují, že systém si pořídí větší nebo naopak menší množství lidí. Není to přitom jediný sporný bod, za další můžeme považovat kupříkladu tuhé čelní sloupky, jenž sice chrání posádku, ale jsou prý hrozbou pro chodce.
Zejména výsledná hvězdičková hodnocení tak nepovažujeme za bernou minci, místo toho větší význam přikládáme ochraně dospělých a dětských pasažérů. Právě tyto oblasti totiž nejlépe zmapují, nakolik vás daný vůz ochrání, jakmile dojde k nejhoršímu. Na celkovém hodnocení se přitom první kategorie podílí 40 procenty, druhá pak 20 procenty (stejně jako ochrana chodců a elektronické berličky).
Je však třeba dodat, že tak tomu bylo doposud, s letošním rokem přicházejí další změny. Euro NCAP se totiž nově hodlá soustředit také na systémy detekující chodce, což je opět na jednu stranu chvályhodné. Nicméně i sama organizace přiznává, že tato technologie je aktuálně spojena víceméně jen s prémiovými vozy. Opět bychom se proto mohli zeptat, zda dle daného mustru jsou ty mainstreamové méně bezpečné, nicméně odpověď asi již znáte.
Jsme tedy vskutku zvědavi na první letošní kolo, jakým způsobem se nově sledovaný systém projeví. Dnes se ovšem budoucností až tak zabývat nechceme, místo toho zamíříme zpátky do minulosti, neboť Euro NCAP vydalo seznam osmi nejbezpečnějších vozů loňského roku v jednotlivých segmentech. Opět však přitom nechybí menší kontroverze, neboť třída velkých rodinných vozů má vlastně vítěze dva.
Jaguar XE a Toyota Avensis získaly zcela shodné hodnocení, nicméně britský vůz byl testovacími komisaři shledán jako ten bezpečnější, neboť veškeré elektronické berličky nabízí již ve standardu. Vůz ze Země vycházejícího slunce však dané systémy nabízí za příplatek, přičemž pochlubit se sice může nižší cenou, nicméně i jistým odsouzením do role druhého v pořadí.
Tím bychom ale úvod mohli považovat za dostatečný, nyní tak již přejdeme k jednotlivým vítězům ve svých segmentech. Vozy jsou seřazeny dle jednotlivých tříd, nejde tedy o jejich vzájemné pořadí, jedná se vždy o vítěze svých kategorií.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
1. Malá rodinná auta: Infiniti Q30
Prvním „pánem na holení“ je Mercedes-Benz třídy A oháknutý do karoserie Infiniti. V jeho případě se znovu můžeme zabývat poněkud neprůhledným smýšlením Euro NCAP, neboť kupříkladu autonomní brzdy zde najdeme již ve standardu a podle komisařů fungují zcela bez problémů. Jelikož ovšem po nárazu došlo u hlav předních cestujících k většímu nárazu zpět do sedadla a tedy k výraznějšímu tlaku na krční partie, nebyly ony brzdy uznány. Nicméně pětihvězdičkové hodnocení hatchbacku Q30 to neovlivnilo, přičemž vůz si za ochranu dospělých odváží 84 procent, za ochranu dětí 86 %, za ochranu chodců 91 % a za berličky 81 %. V této kategorii totiž již autonomní brzdy překvapivě uznány byly.
Tabulka s klíčovými výsledky Infiniti Q30
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Infiniti Q30 na stránkách Euro NCAP.
2. Velká rodinná auta: Jaguar XE
Nový základní model Jaguaru nastupoval k nárazovým testům Euro NCAP společně s druhou generací sedanu XF, přičemž na první pohled vypadaly výsledky identicky. Zdání ovšem klame, načež můžeme XE skutečně považovat za bezpečnější, ačkoliv z přiložených tabulek je patrné, že při čelním nárazu dochází k většímu zatížení v oblasti hrudníku než u většího sourozence. Nicméně ve všech dalších ohledech nový základní sedan značky exceluje, přičemž velkou porci bodů získává za standardní autonomní brzdy. Výsledných 92 procent, které XE získává za ochranu dospělých, tak nepřekvapí. Bez výraznějších výtek se pak obešly i ostatní kategorie, tedy ochrana dětí (82 %), chodců (81 %) a berličky (82 %).
Tabulka s klíčovými výsledky Jaguaru XE
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jaguaru XE na stránkách Euro NCAP.
3. Malá SUV: Mercedes-Benz GLC
Mercedes GLC byl nejlépe hodnoceným vozem posledního prosincového kola crash testů Euro NCAP, pročež je logické, že v jeho případě mnoho kritiky nezaznělo. Zvláště když za ochranu dospělé a dětské posádky si třícípá hvězda odváží 95 a 89 procent. Obdobně pozitivního výsledku dosáhl crossover německé automobilky také za ochranu chodců, kde se na 82procentním verdiktu podepisuje hlavně aktivní kapota, jejíž lem je však stejně jako v mnoha dalších případech poněkud rizikovější vůči pánvím pěších. Standardní autonomní brzdy pak umocňují hodnocení podpůrných systémů na 71 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu GLC
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu GLC na stránkách Euro NCAP.
4. Velká SUV: Volvo XC90
Zmínit, že švédské SUV je králem loňských crash testů Euro NCAP, je stejně překvapivé jako prohlásit, že Eskymáci nepotřebují ledničku. Zvítězilo nejen mezi velkými SUV, na prvním místě je mezi loňskými novinkami i absolutně. Přesto ani nové Volvo XC90 není zcela bez chybičky.
Platí to zejména v případě ochrany chodců. Lem kapoty je totiž stejně jako v mnoha případech nebezpečný vůči pánvi cestujících a za rizikové byly shledány i některá místa na kapotě samotné. Mimo to byly kritice podrobeny čelní sloupky, načež tu máme 71 procent. Za ochranu dětí pak Švédové získávají 87 procent a za ochranu dospělých 97 %, k čemuž napomohl i fakt, že Volvo ještě krátce před samotnými testy zjistilo, že u sedmimístného provedení nedochází k patřičnému nafouknutí airbagu ve třetí řadě sedadel. Ke komisařům tak již zamířil vylepšený vůz, který cestujících chrání velmi dobře při nárazech zepředu, z boku i zezadu. Dobrému verdiktu pak napomáhá i přítomnost standardních autonomních brzd, což se kladně projevilo také na kategorii berliček. Mimo to XC90 získalo body za monitoring jízdních pruhů, elektronickou stabilizaci či upozornění na nezapnuté pásy, načež tu máme 100procentní hodnocení, které dosud v historii Euro NCAP nebylo v této oblasti zaznamenáno.
Tabulka s klíčovými výsledky Volva XC90
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volva XC90 na stránkách Euro NCAP.
5. Sportovní vozy a roadstery: Mazda MX-5
Čtvrtá generace japonského roadsteru je jedním z těch vozů, v jehož neprospěch vyznívají elektronický berličky. Samotné Euro NCAP sice zmiňuje, že bezpečnost tohoto vozu je vskutku excelentní, nicméně absence autonomních brzd je prý opravdu tristní. A díky tomu si Japonci mohou nechat o pěti hvězdách pouze zdát, přestože v rámci ochrany chodců dosáhli na neskutečných 93 procent. Tedy hodnocení, jaké ani nepamatujeme a na němž se velkou měrou podílí aktivní kapota. V rámci oněch elektronických berliček se Mazda MX-5 může pochlubit sledováním jízdy v pruhu, i přesto však nedosahuje na více než 64 %. Mnoho slov se nedá zmínit ani o ochraně dětských pasažérů, která je hodnocena 80 procenty. Důvodem je ten fakt, že jde o dvoumístný vůz, který vyhovuje pouze některým požadavkům v tomto ohledu. Nicméně airbag deaktivovat lze, dosažený výsledek je tak bezproblémový. Obdobně se pak můžeme vyjádřit také o ochraně dospělých, za níž Japonci získávají 84 procent. Kritika přitom míří hlavně k materiálu, z nějž je zhotoven čelní airbag, neboť ten umožní hlavě řidiče nebezpečný kontakt s volantem.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazdy MX-5
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy MX-5 na stránkách Euro NCAP.
6. Supermini: Honda Jazz
Při pohledu na zažlucené figuríny vás možná překvapí, že Jazz patří mezi nejlepší. Nicméně ani v jednom případě se nedočkáme barvy oranžové, která již značí průměrnou, nikoliv adekvátní bezpečnost. Standardem jsou navíc autonomní brzdy, které bychom zrovna v této kategorii nečekali, načež tu máme výsledných 93 procent. Za ochranu dětské posádky si Jazz odváží 85 %, zatímco ochrana chodců se dočkala kritiky ostrého čelního lemu kapoty, který je nebezpečný vůči pánvi pěších, což bylo hodnoceno 73 procenty. V případě elektronických berliček se Honda dočkala 71 procent, a to i díky asistenčnímu programu jízdy ve zvoleném pruhu. Ten je sice příplatkový, dle Euro NCAP po něm však sáhne většina kupujících, a proto došlo k jeho uznání.
Tabulka s klíčovými výsledky Hondy Jazz
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hondy Jazz na stránkách Euro NCAP.
7. Malá MPV: Volkswagen Touran
Německé MPV rovněž nedopadlo špatně, neboť kupříkladu v kategorii ochrany dětí získalo 89 procent. U ochrany dospělých to ale již tak slavné není, neboť při čelním nárazu byly lehce ohroženy nohy předních pasažérů, respektive pak hrudník těch zadních. Pojízdnou rakví ale Touran zdaleka není, i když chodci by si v jeho případě měli dávat větší pozor na lem čelní kapoty, který může způsobit opravdu vážné poranění pánve. Za elektronické berličky si Volkswagen odváží 76 procent, neboť příplatkové autonomní brzdy byly do hodnocení zařazeny. Očekává se totiž, že po nich sáhne většina kupujících, a to na rozdíl od monitoringu jízdních pruhů, který rovněž patří do doplňkové výbavy. Uznán však nebyl.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Touran
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu Touran na stránkách Euro NCAP.
8. Velká MPV: Ford Galaxy
Modrý ovál přichází na řadu první, přičemž hned na začátku musíme zmínit, že výsledky modelu Galaxy jsou platné také pro spřízněný Ford S-Max. Jeho karoserie je sice trochu jiná, tyto rozdíly ale zjevně Euro NCAP nevadí. Bezpečnost dospělých je tedy hodnocena 87 %, přičemž negativa byla shledána při čelním i bočním nárazu hlavně u cestujících na zadních sedadlech. V jejich případech je totiž výrazněji ohrožen hrudník, při kolizi s vozem pohybujícím se za vámi je pak vyvinuto nadměrné pnutí na krční partie. U dětí je pak tato část těla vystavena nebezpečí při čelním nárazu, a to dokonce větší než malou měrou. Výsledkem je tak 87 procent, dalších 79 % má Galaxy za ochranu chodců. Elektronické berličky byly s ohledem na monitoring jízdních pruhů oceněny 71 %, neboť autonomní brzdy nebyly jakožto součást příplatkové výbavy brány v potaz.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Galaxy
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Ford Galaxy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejčtenější články
- Manažerka Stellantisu informovala zaměstnance, že rozjíždí tvrdou „politiku psí boudy” s cílem zachránit firemní finance
8.10.2024 - VW uprostřed své krize nasypal 115 miliard do firmy, která neprodává skoro nic, nevyrábí skoro nic a nevydělává už vůbec nic
8.10.2024 - Chudnoucí Američané vystřelili prodeje nejlevnějších aut o desítky procent výš. Kupují, co se dá, než tyto vozy skončí
8.10.2024 - Dealeři Stellantisu se postavili proti šéfovi koncernu a sami prosí EU, aby zrušila nesmyslné limity CO2 pro příští rok
8.10.2024 - Američan překonal několik rekordů v rychlosti jízdy autem mezi pobřežími, konečně pochopil, jaký pohon zvolit
8.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 23:37 - Jaggie
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 21:24 - denis
- Onboard videa 11.05. 20:22 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha