Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear konečně ukázal, jak Bugatti Chiron zrychlí až na maximální rychlost
1.9.2019 | Petr Miler
Snad nikdo po představeních staršího Veyronu nepochybuje o tom, že Bugatti Chiron s ještě větším výkonem dosáhne udávané maximální rychlosti, nikdo mimo automobilku to ale dosud nepředvedl v praxi. Až teď dostal tu šanci Top Gear.
Jsou auta, která nás budou vždy fascinovat. Jde o širší repertoár strojů, skoro s jistotou to lze ale tvrdit o každém, který se v té či oné etapě vývoje automobilismu zapsal do historie jako jeden z nejrychlejších a technicky nejpropracovanějších vozů světa. McLaren F1 je dnes starý už dekády a přesto žasneme nad každým jeho představením, stěží pak někdo ohrne nos i nad mnohem tuctovějším Ferrari F40. Není tedy divu, že Bugatti Chiron nepřestává fascinovat, i když od jeho premiéry uplynuly „už” více jak 3 roky.
Za tu dobu jsme jej viděli dělat vše možné v rukou novinářů i majitelů, nikdy jsme jej ale neviděli zrychlit až na udávanou maximální rychlost. Ta je elektronicky omezena na 420 km/h a je tedy otázkou, kolik by dokázal vůz jet bez něj - Bugatti samo hovoří o přípravách verze jedoucí přes 500 km/h. Tyto myšlenky ale nechme stranou a podívejme se na to, jak si Chiron poradí s tím, co má dokázat dnes.
Ne snad, že by to někdo francouzsko-německé značce nevěřil, ale jedna věc je něco předpokládat a druhá to vidět skoro na vlastní oči. Šanci přiblížit nám to druhé dostal britský Top Gear přímo na proslulé zkušební dráze Ehra-Lessien, která patří mateřskému Volkswagenu a je jedním z pramála míst na celém světě, kde lze bezpečně jezdit i takovými rychlostmi. Britové tím trochu napodobili někdejší pokus James Maye, který se tamtéž rozjel na 417 km/h a na chvíli se stal držitelem světového rychlostního rekordu, tentokrát ale mířili s rychlostí ještě výš.
Jmenovitě Charlie Turner chtěl „opřít” rafičku tachometru Chironu ve verzi Sport o oněch 420 km/h a ukázal celý proces, který k tomu vede. Potřebujete samozřejmě vhodný prostor a potřebujete znovu také druhý klíč, který jízdní režim maximální rychlosti odemkne. Následně musíte zahřát samozřejmě auto, ale také pneumatiky, které za vyšší teploty musí mít ideální tlak - když jej mít nebudou, ke 420 km/h vás auto nepustí. Turner po zahřívacím kole všechny podmínky splnil a v asi 250 km/h dal na nejdelší rovince plný plyn.
Následná akcelerace je fascinující, i na 390 km/h je Chiron jako nic a i za hranici 410 km/h zrychluje tak, že se rychlost pořád nezvyšuje po jednotkách km/h. Po chvíli tak Turner hlásí úspěch, když vidí cifru 421 km/h, o kterou usiloval a ubere. Jak ale později ukáže telemetrie, ve skutečnosti dosáhl až 423 km/h a z motoru vydoloval nejvýše 1 504 koní výkonu.
Co je pozoruhodné, jízda takovým kalupem už není ani pro Chiron až taková pohoda. Při rychlostech přes 400 km/h už autu slyšitelně „odstávají” boční bezrámová okna a dovnitř se žene relativně intenzivní aerodynamický hluk. Nebudeme to nějak kritizovat, v takovém švunku žádný div, ale přesto bychom čekali, že zrovna Chiron bude udělán tak, aby i takovou absurdní rychlost zvládal s nadhledem. Ale nebudeme dále zdržovat, podívejte se sami, jak to celé probíhalo.












Pro Bugatti Chiron 420 km/h vážně není složitě dosažitelná meta, po stránce akustického komfortu ale tak vysokou rychlost úplně samozřejmě nezvládá
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 10 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
před 9 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 10 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
dnesUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
dnesBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
dnes
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry