Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3

Tesla není s to jasně říci, kdy dodá zájemcům jakýkoli Model 3, natož pak jeho základní verzi. Tlačit za takové situace zájemce o vůz ke zdi vypadá dost jako hra vabank.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3

30.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3

/

Foto: Tesla

Tesla není s to jasně říci, kdy dodá zájemcům jakýkoli Model 3, natož pak jeho základní verzi. Tlačit za takové situace zájemce o vůz ke zdi vypadá dost jako hra vabank.

Situace v Tesle není podle jejích zaměstnanců dvakrát růžová a ani nejnovější oficiální krok automobilky nevěstí nic dobrého. Firma včera vyzvala prakticky všechny zájemce o nový Model 3, kteří si dříve vůz nezávazně rezervovali a složili tisícidolarovou zálohu, aby poněkud „přitlačili na pilu” a do třech dnů poslali dalších, už nevratných 2 500 dolarů (skoro 56 tisíc Kč), má-li automobilka vést jejich rezervaci dále v patrnosti. A z mnoha důvodů to považujeme za velmi nešťastné.

Pokud by Tesla byla v situaci, kdy umí veškerou poptávku rychle uspokojit a nabízí všechny zamýšlené varianty, byl by to z její strany logický krok. V jednu chvíli je třeba postavit zákazníky před rozhodnutí, zda auto opravdu chtějí, nebo jim firma má vrátit zálohu. Jenže Tesla v takové situaci zdaleka, ale zdaleka není.

V tuto chvíli dodala asi 39 tisíc Modelů 3 a z původního počtu rezervovaných exemplářů ji tedy zbývá dodat přibližně 400 tisíc vozů. Někteří rezervaci zrušili, část jich přišla odjinud než ze Severní Ameriky, které se tento krok jediné týká, ale to je pořád naprostá většina z těch zbývajících. Nebude tak od věci předpokládat, že Tesla s výše zmíněným požadavkem oslovila asi 300 tisíc lidí. A to v kombinaci se vším ostatním dává jediný smysl - potřebuje jejich peníze.

Automobilka měla v tuto chvíli vyrábět 5 tisíc aut týdně, ale víme, že se to neděje, podle dat Bloombergu vycházejících z registrovaných VIN nyní Tesla produkuje asi 3 400 vozů každých sedm dnů. A mezi nabízenými variantami stále není ta nejpodstatnější, základní provedení s cenou 35 tisíc dolarů (778 tisíc Kč), na které firma od začátku lákala. Říci tedy nyní 300 tisícům lidem: „Pošlete do třech dnů 56 tisíc Kč, nebo s vámi už nebudeme počítat,” je těžká hra vabank.

Automobilka totiž nemůže slíbit prakticky nic, neříká ani konkrétní termín dodání, ani nemůže. I kdyby nakrásně dosáhla oněch 5 000 vyráběných aut týdně, což se nyní nezdá být v dohledné době reálné, bude jí výroba 300 tisíc aut trvat 60 týdnů, tedy skoro rok a čtvrt. A to pořád může slibovat jen dnes nabízené verze, takže pokud někdo má zájem o základní provedení, stojí požadavek Tesly asi takto: „Pošlete nám 56 tisíc, které vám nemusíme vrátit a možná vám za rok a půl něco prodáme.” Není divu, že řada zájemců na tento požadavek reaguje podrážděně.

Pokud by s ním Tesla byla úspěšná, dostane od lidí dalších 0,75 miliardy dolarů (a možná i víc, náš předpoklad počtu dotčených objednávek může být pesimistický), které nemusí vracet. To by pro její velmi ztrátové hospodaření byla slušná vzpruha. Stát se ale může i pravý opak - „ke zdi” se nechá přitlačit jen malá část zájemců a Tesla nebude mít ani rezervace, ani peníze. Akcionáři ztratí víru a firma požádá o ochranu před věřiteli dřív než řeknete Tesla.

Nedokážeme odhadnout, co se během následujících pěti dnů (předpokládáme, že firma počká tři pracovní dny) stane, ale podle nás je to zbytečné riziko. Opravdu není rozumný důvod takto na zákazníky tlačit, když jim výměnou za jejich už ne úplně malou, navíc nevratnou sumu automobilka nemůže nabídnout nic konkrétního. Hovoří pouze o asi 2-4 měsících dodací lhůty, což ale slibuje u všech aut a u Modelu 3 tomu nelze věřit. A jak jsme již zmínili, dostupné verze stále ani nenabízí a k dispozici není kupříkladu ani verze s nižším výkonem a pohonem všech kol, o kterou též někteří stojí. I ti mohou buď hodit 56 tisíc do potenciálního kanálu nebo se smířit s tím, že přijdou o své místo v pořadí a auto si koupí možná až za rok či dva.

Teče tedy Tesle do bot? Možné to je, ale stejně tak je možné, že firma se jen snaží vyčistit vzduch a zjistit, na čem s objednávkami skutečně je. I tak je ale hloupé to učinit v momentě, kdy může přijít o spoustu zájemců jen proto, že ještě nevyrábí to, co chtějí. A u dostupných verzí nemůže pořádně vědět, kdy je vůbec začne vyrábět...


Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 1 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 2 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3 - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29
Tesla se rozhodla docela drastickým způsobem zjistit, na čem v případě Modelu 3 vlastně je. Za daných okolností nám to přijde jako hra vabank

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.