Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tonoucí se chytá stébla? Tesla chce nevratně spoustu peněz od zájemců o Model 3
30.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tesla není s to jasně říci, kdy dodá zájemcům jakýkoli Model 3, natož pak jeho základní verzi. Tlačit za takové situace zájemce o vůz ke zdi vypadá dost jako hra vabank.
Situace v Tesle není podle jejích zaměstnanců dvakrát růžová a ani nejnovější oficiální krok automobilky nevěstí nic dobrého. Firma včera vyzvala prakticky všechny zájemce o nový Model 3, kteří si dříve vůz nezávazně rezervovali a složili tisícidolarovou zálohu, aby poněkud „přitlačili na pilu” a do třech dnů poslali dalších, už nevratných 2 500 dolarů (skoro 56 tisíc Kč), má-li automobilka vést jejich rezervaci dále v patrnosti. A z mnoha důvodů to považujeme za velmi nešťastné.
Pokud by Tesla byla v situaci, kdy umí veškerou poptávku rychle uspokojit a nabízí všechny zamýšlené varianty, byl by to z její strany logický krok. V jednu chvíli je třeba postavit zákazníky před rozhodnutí, zda auto opravdu chtějí, nebo jim firma má vrátit zálohu. Jenže Tesla v takové situaci zdaleka, ale zdaleka není.
V tuto chvíli dodala asi 39 tisíc Modelů 3 a z původního počtu rezervovaných exemplářů ji tedy zbývá dodat přibližně 400 tisíc vozů. Někteří rezervaci zrušili, část jich přišla odjinud než ze Severní Ameriky, které se tento krok jediné týká, ale to je pořád naprostá většina z těch zbývajících. Nebude tak od věci předpokládat, že Tesla s výše zmíněným požadavkem oslovila asi 300 tisíc lidí. A to v kombinaci se vším ostatním dává jediný smysl - potřebuje jejich peníze.
Automobilka měla v tuto chvíli vyrábět 5 tisíc aut týdně, ale víme, že se to neděje, podle dat Bloombergu vycházejících z registrovaných VIN nyní Tesla produkuje asi 3 400 vozů každých sedm dnů. A mezi nabízenými variantami stále není ta nejpodstatnější, základní provedení s cenou 35 tisíc dolarů (778 tisíc Kč), na které firma od začátku lákala. Říci tedy nyní 300 tisícům lidem: „Pošlete do třech dnů 56 tisíc Kč, nebo s vámi už nebudeme počítat,” je těžká hra vabank.
Automobilka totiž nemůže slíbit prakticky nic, neříká ani konkrétní termín dodání, ani nemůže. I kdyby nakrásně dosáhla oněch 5 000 vyráběných aut týdně, což se nyní nezdá být v dohledné době reálné, bude jí výroba 300 tisíc aut trvat 60 týdnů, tedy skoro rok a čtvrt. A to pořád může slibovat jen dnes nabízené verze, takže pokud někdo má zájem o základní provedení, stojí požadavek Tesly asi takto: „Pošlete nám 56 tisíc, které vám nemusíme vrátit a možná vám za rok a půl něco prodáme.” Není divu, že řada zájemců na tento požadavek reaguje podrážděně.
Pokud by s ním Tesla byla úspěšná, dostane od lidí dalších 0,75 miliardy dolarů (a možná i víc, náš předpoklad počtu dotčených objednávek může být pesimistický), které nemusí vracet. To by pro její velmi ztrátové hospodaření byla slušná vzpruha. Stát se ale může i pravý opak - „ke zdi” se nechá přitlačit jen malá část zájemců a Tesla nebude mít ani rezervace, ani peníze. Akcionáři ztratí víru a firma požádá o ochranu před věřiteli dřív než řeknete Tesla.
Nedokážeme odhadnout, co se během následujících pěti dnů (předpokládáme, že firma počká tři pracovní dny) stane, ale podle nás je to zbytečné riziko. Opravdu není rozumný důvod takto na zákazníky tlačit, když jim výměnou za jejich už ne úplně malou, navíc nevratnou sumu automobilka nemůže nabídnout nic konkrétního. Hovoří pouze o asi 2-4 měsících dodací lhůty, což ale slibuje u všech aut a u Modelu 3 tomu nelze věřit. A jak jsme již zmínili, dostupné verze stále ani nenabízí a k dispozici není kupříkladu ani verze s nižším výkonem a pohonem všech kol, o kterou též někteří stojí. I ti mohou buď hodit 56 tisíc do potenciálního kanálu nebo se smířit s tím, že přijdou o své místo v pořadí a auto si koupí možná až za rok či dva.
Teče tedy Tesle do bot? Možné to je, ale stejně tak je možné, že firma se jen snaží vyčistit vzduch a zjistit, na čem s objednávkami skutečně je. I tak je ale hloupé to učinit v momentě, kdy může přijít o spoustu zájemců jen proto, že ještě nevyrábí to, co chtějí. A u dostupných verzí nemůže pořádně vědět, kdy je vůbec začne vyrábět...
Tesla se rozhodla docela drastickým způsobem zjistit, na čem v případě Modelu 3 vlastně je. Za daných okolností nám to přijde jako hra vabank
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před hodinou - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 2 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 4 hodinami - Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 5 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva