Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle zbylo z Marussie: tak končí sny o výrobě superaut
21.6.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mělo to být ruské Ferrari, po úpadku firmy v loňském roce je ale dnes z jejích bývalých výrobních prostor jen ruina.
V posledních letech více než kdy jindy slýcháme o zcela neznámých firmách, které se s z ničeho nic chtějí zapojit mezi výrobce nejlepších sportovních aut světa. Některé i uspějí, však je tu Pagani, které postavilo rychlejší auto než LaFerrari a i s pár stovkami prodaných vozů na kontě se nyní může stěhovat do nové továrny. Je to ale spíše výjimka potvrzující docela jiné pravidlo - podobné neznámé značky obvykle zazáří velkými plány, občas i postaví skutečný skvost, pak ale zamíří do propadliště dějin.
Tento scénář se bohužel otiskl i do osudu ruské firmy Marussia. Postavila nemalé množství sportovních aut, účastnila se i závodů Formule 1, plány ale měla ještě větší. Chystala auto pro prezidenta i vlastní BMW X5, dnes už ale víme, jak to celé dopadlo - firma loni skončila, zaměstnanci se rozprchli a zbytky jejího formulového týmu byly rozprodány v aukci. A je smutnou ironií osudu, že podobně to o něco později dopadlo i s jezdcem jejího týmu F1, Julesem Bianchim.
Vypadalo to přitom nadějně. Marussia byla v roce 2007 založena závodním pilotem Nikolajem Foměnkovem. Ten s pomocí investora Andreje Čeglakova vyvinul dva prototypy sportovních vozů B1 a B2. Oba byly postaveny na stejných šasí s totožnými motory a další technikou, ale odlišným designem. Byly to první ruské supersporty v pravém slova smyslu a říkat si tak mohly právem - při rozměrech 4 635 x 2 680 x 1 100 mm, hmotnosti pouze 1 100 kg a motorech buď 3,5 V6 domácí výroby s výkonem až 268 kW (360 koní) nebo 2,6 V6 turbo od Cosworthu s až 313 kW (450 koní) dokázaly akcelerovat na stovku již za 3,8 sekundy a dosáhnout rychlosti „přes 250 km/h”. Poháněná kola byla pochopitelně zadní, motor uprostřed, převodovka automatická.
Že se ve firmě skrývalo nějaké technické know-how dosvědčuje i její účast ve Formuli 1, třebaže ne nějak zvlášť úspěšná. Do seriálu vstoupila v roce 2010 koupí bývalého týmu Virgin Racing a opustila jej až po svém úpadku v loňském roce, kdy zjevně ztrátovou firmu přestal podporovat hlavní akcionář Andrej Čeglakov. Na trhu vysloveně neúspěšná nebyla, i když se nám oficiální informace o počtu prodaných aut zdají být přehnané - modelu B1 se mělo prodat téměř 3 000 kusů, B2 okolo 500 exemplářů, to vše při ceně kolem 5 milionů Kč v případě každého z nich.
Z fotografií na každý pád vidíme, že firma opravdu fungovala a aut nevyráběla málo a ať už byly prodeje takové nebo jiné, firmě to bohužel na přežití nestačilo. A zbylo z ní to, co vidíte na přiložených fotkách. Nemusíme milovat Rusko a nemusíme milovat Marussii, přesto je pohled na podobné konce automobilek pro nadšence do všeho na čtyřech kolech vždy smutnou podívanou. Tohle je automobilový bankrot v praxi, bohužel...















Takhle dopadl sen Marussie o ruském Ferrari. Vidíme už jen rozestavěné zbytky modelů B1 a B2 ponechané na pospas osudu v rozebrané továrně firmy
Takhle to v továrně Marussie vypadalo krátce po jejím úpadku
Část nedokončených aut byla zachráněna, přežívají ale ve vskutku podivných podmínkách
Nemusí se to zdát, ale továrna Marussie auta vyráběla. A opravdu jich nebylo málo
Marussie B1 a B2 měly být velká věc...
...stejně jako účast týmu ve Formuli 1.
I z toho ale zbylo jen torzo, které se rozprodalo v aukci. Pojhled Pohled na jeho zbytky je veselejší jen o málo...
Zdroj: Warnet
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 6 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejčtenější články
Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025Policie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
12.2.2025Šéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
13.2.2025Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva