Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle zbylo z Marussie: tak končí sny o výrobě superaut
21.6.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mělo to být ruské Ferrari, po úpadku firmy v loňském roce je ale dnes z jejích bývalých výrobních prostor jen ruina.
V posledních letech více než kdy jindy slýcháme o zcela neznámých firmách, které se s z ničeho nic chtějí zapojit mezi výrobce nejlepších sportovních aut světa. Některé i uspějí, však je tu Pagani, které postavilo rychlejší auto než LaFerrari a i s pár stovkami prodaných vozů na kontě se nyní může stěhovat do nové továrny. Je to ale spíše výjimka potvrzující docela jiné pravidlo - podobné neznámé značky obvykle zazáří velkými plány, občas i postaví skutečný skvost, pak ale zamíří do propadliště dějin.
Tento scénář se bohužel otiskl i do osudu ruské firmy Marussia. Postavila nemalé množství sportovních aut, účastnila se i závodů Formule 1, plány ale měla ještě větší. Chystala auto pro prezidenta i vlastní BMW X5, dnes už ale víme, jak to celé dopadlo - firma loni skončila, zaměstnanci se rozprchli a zbytky jejího formulového týmu byly rozprodány v aukci. A je smutnou ironií osudu, že podobně to o něco později dopadlo i s jezdcem jejího týmu F1, Julesem Bianchim.
Vypadalo to přitom nadějně. Marussia byla v roce 2007 založena závodním pilotem Nikolajem Foměnkovem. Ten s pomocí investora Andreje Čeglakova vyvinul dva prototypy sportovních vozů B1 a B2. Oba byly postaveny na stejných šasí s totožnými motory a další technikou, ale odlišným designem. Byly to první ruské supersporty v pravém slova smyslu a říkat si tak mohly právem - při rozměrech 4 635 x 2 680 x 1 100 mm, hmotnosti pouze 1 100 kg a motorech buď 3,5 V6 domácí výroby s výkonem až 268 kW (360 koní) nebo 2,6 V6 turbo od Cosworthu s až 313 kW (450 koní) dokázaly akcelerovat na stovku již za 3,8 sekundy a dosáhnout rychlosti „přes 250 km/h”. Poháněná kola byla pochopitelně zadní, motor uprostřed, převodovka automatická.
Že se ve firmě skrývalo nějaké technické know-how dosvědčuje i její účast ve Formuli 1, třebaže ne nějak zvlášť úspěšná. Do seriálu vstoupila v roce 2010 koupí bývalého týmu Virgin Racing a opustila jej až po svém úpadku v loňském roce, kdy zjevně ztrátovou firmu přestal podporovat hlavní akcionář Andrej Čeglakov. Na trhu vysloveně neúspěšná nebyla, i když se nám oficiální informace o počtu prodaných aut zdají být přehnané - modelu B1 se mělo prodat téměř 3 000 kusů, B2 okolo 500 exemplářů, to vše při ceně kolem 5 milionů Kč v případě každého z nich.
Z fotografií na každý pád vidíme, že firma opravdu fungovala a aut nevyráběla málo a ať už byly prodeje takové nebo jiné, firmě to bohužel na přežití nestačilo. A zbylo z ní to, co vidíte na přiložených fotkách. Nemusíme milovat Rusko a nemusíme milovat Marussii, přesto je pohled na podobné konce automobilek pro nadšence do všeho na čtyřech kolech vždy smutnou podívanou. Tohle je automobilový bankrot v praxi, bohužel...
Takhle dopadl sen Marussie o ruském Ferrari. Vidíme už jen rozestavěné zbytky modelů B1 a B2 ponechané na pospas osudu v rozebrané továrně firmy
Takhle to v továrně Marussie vypadalo krátce po jejím úpadku
Část nedokončených aut byla zachráněna, přežívají ale ve vskutku podivných podmínkách
Nemusí se to zdát, ale továrna Marussie auta vyráběla. A opravdu jich nebylo málo
Marussie B1 a B2 měly být velká věc...
...stejně jako účast týmu ve Formuli 1.
I z toho ale zbylo jen torzo, které se rozprodalo v aukci. Pojhled Pohled na jeho zbytky je veselejší jen o málo...
Zdroj: Warnet
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva