Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace
5.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někteří mají pocit, že doba elektrických aut je za humny a vozům s konvenčním pohonem umí konkurovat už dnes. Dánský příklad připomíná realitu
Automobil osazený klasickým spalovacím motorem to ve svých počátcích rozhodně neměl lehké. Ačkoliv byl Karlem Friedrichem Benzem patentován již v roce 1885, v prvních letech byl pro většinu populace příliš drahý. Změnil to až o takřka třicet let později Henry Ford, který zavedl pásovou výrobu pro Model T. Ten byl sice relativně levný již na počátku své kariéry v roce 1908, teprve o pět let později však díky nové technologii byl dostupný téměř komukoliv.
Přenést se můžeme do dnešních dní, kdy namísto původního boje mezi automobilem a koněm začíná zuřit souboj mezi klasickým automobilem se spalovacím motorem a elektromobilem. I jeho cesta na vrchol je zdlouhavá, ostatně elektřinou poháněná auta znal svět už v devatenáctém století. Dodnes se ale neprosadila, a to hlavně kvůli limitům akumulátorů. Ty mají přes pozitivní trend dále nízkou energetické hustotu, takže na uchování relativně malého množství energie potřebují hodně prostoru a hmotnosti, dlouho se dobíjejí a především zůstávají velmi drahé. Přesto se prodávají, na rozdíl od minulosti ovšem dopravní prostředky s alternativním zdrojem pohonu ovšem nepodporuje dobrovolně geniální průmyslník, ale my nedobrovolně daňoví poplatníci prostřednictvím všemožných přímých i nepřímých dotací a úlev. Jen tak jsou cenově alespoň trochu konkurenceschopné.
Chcete důkaz těchto slov? Najdete jej v Dánsku. Tato země byla pro elektromobily baštou, což má spojitost s tamním zdaněním nových aut. K prvním 76 400 DKK (cca 272 200 Kč) ceny se připočítává daň ve výši 105 %, z čehokoliv navíc dokonce 180 %. Je to zjednodušený pohled na věc, v reálu do hry vstupují také emisní třídy, bezpečnostní výbava a další faktory, ale to dnes nechme stranou. Daňové zatížení je ohromné, používání aut s cizozemskou registrací samotnými Dány zakázané, a tak má skladba aut na dánských silnicích poněkud svéráznou podobu. Na jedné straně tam potkáte hlavně malé a levné vozy, na druhé pak řadu luxusních SUV, Cayenne Turbo nevyjímaje, které jsou přestavěny na dodávky. Na rozdíl od Česka, kde se tato praxe změnila docela nedávno, se v Dánsku za firemní automobily odvádí celá výše daní, výjimkou jsou právě užitkové vozy.
Celý tento systém ovšem donedávna výrazně zvýhodňoval také elektromobily a plug-in hybridy, v jejichž případě se neplatila daň vůbec. Toho využívala řada firem, které pro svůj management nakupovaly Tesly Model S. Bude málo zemí na světě, kde se Tesly koncentrují před firemními centrálami v takové míře, jako v Dánsku. To ovšem řadu Dánů zvedalo ze židle, neboť ne každý si mohl pořídit třeba Teslu Model S. Za vůz v ceně několika milionů jeho majitel neodváděl státu nic, zatímco vlastník malého českého hatchbacku se pořádně prohnul. Netřeba proto dodávat, že systém byl velmi kritizován.
Zastánce nakonec podpora elektromobilů a hybridů neměla ani ve vládních řadách, neboť dle ministerstva financí země tímto způsobem přicházela o cca 2,3 miliardy korun ročně. Proto bylo rozhodnuto, že v letech 2016 až 2020 bude docházet k narovnání daňové zátěže vozů s alternativním zdrojem pohonu, přičemž na sklonku dekády za ně jejich majitelé budou platit státu stejně jako u aut se spalovacím motorem.
Tím se dostáváme k úvodu tohoto článku, tedy ke zmiňovanému souboji elektromobilů a klasických aut. Jak jsme řekli, bez podpory první zmíněná vozidla nemají šanci, což jen potvrzují registrace. Ty se v prvním letošním čtvrtletí propadly o neskutečných 60,5 procenta, a to nejvíce viditelný pokles nastal loni - úleva elektromobilů od daní byla totiž zrušena na sklonku roku 2015.
Zatímco tedy loni od ledna do března bylo v Dánsku prodáno přes 200 elektrifikovaných aut, letos méně než sto. V lednu byl dokonce prodán pouze jediný elektromobil, zbytek registrací mají na kontě plug-in hybridy. To všechno za situace, kdy ani nebylo zavedeno obvyklé zdanění, jen byly částečně omezeny původní výhody.
Vláda proto již oznámila, že pravidla hry se opět změní a postupné zdanění tak bude zavedeno až ve chvíli, kdy se v období 2016-2018 prodá alespoň 5 000 elektromobilů. I kdyby ovšem na naplnění této kvóty nedošlo, bude od roku 2019 zavedeno 40% zdanění (ovšem majitelé elektrifikovaných aut dostanou stále ještě slevu na dani ve výši 10 000 DKK/35 700 Kč). Od roku 2020 pak daň vzroste na 65 %, od roku 2021 na 90 % a od roku 2022 na 100 %. Až do roku 2018 či do prodeje 5 000 aut ale bude daň opětovně nulová.
To nás ale už příliš zajímat nemusí, podstatný je dosavadní vývoj - seberte elektromobilům byť jen část jejich podpory a neprodá se skoro žádný. A nebo možná ani nemusíme hledět tak daleko - u nás jsou elektrické vozy též podporovány minimálně a také se jich minimum prodá. Čas elektromobilů zkrátka ještě nenastal a zrušení všech výhod po celé EU (to nejsou jen podpory na straně kupující, ale i rozličné dotace výrobcům) by teprve ukázalo, jak moc jsou dnes tyto vozy konkurenceschopné. „Prakticky vůbec” je jediný možný popis reality a dánský případ to vhodně připomíná...
Podpora elektrifikovaných aut v Dánsku skončila, jejich prodeje tak letí drasticky dolů
Daný pokles má samozřejmě vliv hlavně na Teslu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva