Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace
5.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někteří mají pocit, že doba elektrických aut je za humny a vozům s konvenčním pohonem umí konkurovat už dnes. Dánský příklad připomíná realitu
Automobil osazený klasickým spalovacím motorem to ve svých počátcích rozhodně neměl lehké. Ačkoliv byl Karlem Friedrichem Benzem patentován již v roce 1885, v prvních letech byl pro většinu populace příliš drahý. Změnil to až o takřka třicet let později Henry Ford, který zavedl pásovou výrobu pro Model T. Ten byl sice relativně levný již na počátku své kariéry v roce 1908, teprve o pět let později však díky nové technologii byl dostupný téměř komukoliv.
Přenést se můžeme do dnešních dní, kdy namísto původního boje mezi automobilem a koněm začíná zuřit souboj mezi klasickým automobilem se spalovacím motorem a elektromobilem. I jeho cesta na vrchol je zdlouhavá, ostatně elektřinou poháněná auta znal svět už v devatenáctém století. Dodnes se ale neprosadila, a to hlavně kvůli limitům akumulátorů. Ty mají přes pozitivní trend dále nízkou energetické hustotu, takže na uchování relativně malého množství energie potřebují hodně prostoru a hmotnosti, dlouho se dobíjejí a především zůstávají velmi drahé. Přesto se prodávají, na rozdíl od minulosti ovšem dopravní prostředky s alternativním zdrojem pohonu ovšem nepodporuje dobrovolně geniální průmyslník, ale my nedobrovolně daňoví poplatníci prostřednictvím všemožných přímých i nepřímých dotací a úlev. Jen tak jsou cenově alespoň trochu konkurenceschopné.
Chcete důkaz těchto slov? Najdete jej v Dánsku. Tato země byla pro elektromobily baštou, což má spojitost s tamním zdaněním nových aut. K prvním 76 400 DKK (cca 272 200 Kč) ceny se připočítává daň ve výši 105 %, z čehokoliv navíc dokonce 180 %. Je to zjednodušený pohled na věc, v reálu do hry vstupují také emisní třídy, bezpečnostní výbava a další faktory, ale to dnes nechme stranou. Daňové zatížení je ohromné, používání aut s cizozemskou registrací samotnými Dány zakázané, a tak má skladba aut na dánských silnicích poněkud svéráznou podobu. Na jedné straně tam potkáte hlavně malé a levné vozy, na druhé pak řadu luxusních SUV, Cayenne Turbo nevyjímaje, které jsou přestavěny na dodávky. Na rozdíl od Česka, kde se tato praxe změnila docela nedávno, se v Dánsku za firemní automobily odvádí celá výše daní, výjimkou jsou právě užitkové vozy.
Celý tento systém ovšem donedávna výrazně zvýhodňoval také elektromobily a plug-in hybridy, v jejichž případě se neplatila daň vůbec. Toho využívala řada firem, které pro svůj management nakupovaly Tesly Model S. Bude málo zemí na světě, kde se Tesly koncentrují před firemními centrálami v takové míře, jako v Dánsku. To ovšem řadu Dánů zvedalo ze židle, neboť ne každý si mohl pořídit třeba Teslu Model S. Za vůz v ceně několika milionů jeho majitel neodváděl státu nic, zatímco vlastník malého českého hatchbacku se pořádně prohnul. Netřeba proto dodávat, že systém byl velmi kritizován.
Zastánce nakonec podpora elektromobilů a hybridů neměla ani ve vládních řadách, neboť dle ministerstva financí země tímto způsobem přicházela o cca 2,3 miliardy korun ročně. Proto bylo rozhodnuto, že v letech 2016 až 2020 bude docházet k narovnání daňové zátěže vozů s alternativním zdrojem pohonu, přičemž na sklonku dekády za ně jejich majitelé budou platit státu stejně jako u aut se spalovacím motorem.
Tím se dostáváme k úvodu tohoto článku, tedy ke zmiňovanému souboji elektromobilů a klasických aut. Jak jsme řekli, bez podpory první zmíněná vozidla nemají šanci, což jen potvrzují registrace. Ty se v prvním letošním čtvrtletí propadly o neskutečných 60,5 procenta, a to nejvíce viditelný pokles nastal loni - úleva elektromobilů od daní byla totiž zrušena na sklonku roku 2015.
Zatímco tedy loni od ledna do března bylo v Dánsku prodáno přes 200 elektrifikovaných aut, letos méně než sto. V lednu byl dokonce prodán pouze jediný elektromobil, zbytek registrací mají na kontě plug-in hybridy. To všechno za situace, kdy ani nebylo zavedeno obvyklé zdanění, jen byly částečně omezeny původní výhody.
Vláda proto již oznámila, že pravidla hry se opět změní a postupné zdanění tak bude zavedeno až ve chvíli, kdy se v období 2016-2018 prodá alespoň 5 000 elektromobilů. I kdyby ovšem na naplnění této kvóty nedošlo, bude od roku 2019 zavedeno 40% zdanění (ovšem majitelé elektrifikovaných aut dostanou stále ještě slevu na dani ve výši 10 000 DKK/35 700 Kč). Od roku 2020 pak daň vzroste na 65 %, od roku 2021 na 90 % a od roku 2022 na 100 %. Až do roku 2018 či do prodeje 5 000 aut ale bude daň opětovně nulová.
To nás ale už příliš zajímat nemusí, podstatný je dosavadní vývoj - seberte elektromobilům byť jen část jejich podpory a neprodá se skoro žádný. A nebo možná ani nemusíme hledět tak daleko - u nás jsou elektrické vozy též podporovány minimálně a také se jich minimum prodá. Čas elektromobilů zkrátka ještě nenastal a zrušení všech výhod po celé EU (to nejsou jen podpory na straně kupující, ale i rozličné dotace výrobcům) by teprve ukázalo, jak moc jsou dnes tyto vozy konkurenceschopné. „Prakticky vůbec” je jediný možný popis reality a dánský případ to vhodně připomíná...
Podpora elektrifikovaných aut v Dánsku skončila, jejich prodeje tak letí drasticky dolů
Daný pokles má samozřejmě vliv hlavně na Teslu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před hodinou - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 3 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 4 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 6 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien