Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle říkají o Tesle Model 3 první recenze. Je dokonalá, nebo je to velký podfuk?
1.8.2017 | Petr Prokopec | 1 příspěvek
Zástupci několika zahraničních médií měli po premiéře možnost se alespoň krátce svézt s novinkou Tesly. Tady je výtah z toho, co o jízdě s ní píší.
Dodnes si docela přesně pamatuji na první svezení v Tesle Roadster. Psal se rok 2010 a další vlna elektrické mobility teprve nabírala na síle. Za sebou jsem přitom měl již jízdy třeba v Peugeotu iOn či Citroënu C-Zero, ani jedno z francouzských aut s japonskými kořeny mne ale nepřipravilo na jízdu v přepracovaném Lotusu Elise. Jízda s ním dokázala zapůsobit - akcelerace byla okamžitá a dechberoucí, obklopující ticho neskutečné.
Proč na to ale po sedmi letech vzpomínám? Především kvůli tomu, že minulý pátek došlo k předání prvních třiceti zákaznických exemplářů Tesly Model 3. Při té příležitosti se vozem mohli alespoň svézt i zástupci zejména amerických médií, která nyní publikují jejich dojmy. Probereme si je jednu po druhé, předem ale můžeme říci, že překypují chválou.
Nakonec i já jsem byl kdysi na vrcholu blaha, když jsem poprvé osedlal vůz, který se tehdy vymykal všemu běžnému. Nicméně o pár měsíců později jsem dostal příležitost usednout za volant Tesly Roadster znovu a úvodní nadšení vystřídalo lehčí rozčarování. Vůz určený pro tehdejšího šéfa ČEZu Martina Romana měl problémy s dobíjením a už tak omezená kapacity baterií byla rázem těžce dostačující. A i když se vůz podařilo nabít, stačilo pár desítek kilometrů ostré jízdy a rázem byl „na suchu“. A ono ticho vystřídal nepříjemný ruch okolí, jenž pronikal do vozu i přes nataženou střechu.
Z krátkého svezení zkrátka nelze vyvozovat definitivní závěry, chce to vždy delší zkoumání i několikadenní soužití s vozem. Tesla ale samozřejmě od té doby ušla nemalý kus cesty a asi každý je na nový Model 3 zvědavý. Co o něm tedy říkají zahraniční kolegové? Projděme si jednu recenzi po druhé.
Shrnutí závěrů prvních testů Tesly Model 3
• Magazín Wired vyzdvihuje design a kvalitu výroby. Autor poukazuje na minimalistický interiér, kde je pozornost věnována každému detailu, a je ohromen i dechberoucí akcelerací. Mimo to zde není žádný hluk od motoru, jen od obtékajícího vzduchu a pneumatik.
• The Verge začíná svou recenzi slovy „Cítil jsem se, jako kdybych řídil křeslo od firmy Eames (jde o špičkový nábytek pro náročné, který je dokonce součástí stálé výstavy newyorského muzea umění - pozn. red.)“ a rovněž zmiňuje čistý a minimalistický interiér. Zadní sedadla jsou pak použitelná, v zatáčkách se chová vůz obstojně a autorka článku nezaznamenala ani náznak nedotáčivosti.
• CNet oceňuje nízkou pozici za volantem a komfort, jež zaručují elektricky ovládaná sedadla. Ovládání pomocí otočných koleček ve stylu počítačové myši na volantu je intuitivní a vede za pomoci rozměrného displeje k celé řadě funkcí (jako je nastavení volantu či zpětných zrcátek). Ani zde nechybí chvála na dobré chování vozu v zatáčkách a akceleraci. Absence tradičního přístrojového štítu napomáhá řidiči, aby nebyl uvnitř dezorientován, nicméně na druhou stranu by takový head-up displej byl velmi dobrým pomocníkem pro ty, kteří nechtějí o tradiční konfiguraci přijít.
• Podle webu Electrek je Model 3 do značné míry zmenšenou Teslou Model S. Zvenčí zaujme hlavně prosklená střecha, kabině pak dominuje 15palcový dotykový displej. Zejména ve sportovním režimu lze vůz řídit skutečně „ostře“, regenerativní brzdění je ovšem horší, než autor očekával.
V dalším vzácném návalu kritičnosti autor nejásá nad absencí přístrojové desky a konstatuje, že na zobrazování základních informací o jízdě v levém horním rohu jediného výstupu palubního systému bude v nejlepším případě třeba si zvykat. Navíc prý Tesla stále pokračovala v kalibraci senzorů systému Autopilot, jenž tak nebylo možné využít. Proto vlastně oněch prvních 30 zákazníků nebude ani tak klasickými zákazníky, jakožto spíše testery, což se tak nějak očekává už vzhledem k tomu, že jde pouze o zaměstnance Tesly a členy jejich rodin.
• Motor Trend zmiňuje poměrně tuhou jízdu a vůz přirovnává k Alfě Romeo Giulia. Ostré řízení a minimální náklony karoserie napomáhají ovladatelnosti, která je precizní jak práce chirurga. Interiér je odlehčený a svěží, na absenci přístrojového štítu se dá zvyknout, zvláště když tachometr není částečně ukryt za rameny volantu. Autor taktéž oceňuje ovládání na volantu či široký nákladový otvor.
• Bleskurychlou akceleraci zmiňuje i USA Today, stejně jako přímou odezvu od volantu. Výhled vpřed i vzad je excelentní, tak jako slícování. Chválen je pak i rozměrný výdech klimatizace, kterou lze snadno nastavovat skrze rozměrný centrální dotykový displej.
• Top Gear vyzdvihl minimální hluk od vozovky i dobrou odezvu řízení. Magazín navíc mohl otestovat i systém Autopilot, který se na řízení „koncentruje daleko více než většina z nás po těžkém dni v kanceláři“.
To jsou nejdůležitější poznatky z publikovaných recenzí, celé si je v originále můžete pročíst na odkazech výše či níže. Jak vidíte, narazit v nich na jakoukoli kritiku je skoro nemožné - i jinak nekompromisní recenzenti Motor Trendu a Top Gearu jen chválí. Paradoxně nejkritičtější je k Model 3 šéfredaktor Electreku Seth Weintraub, známý to nadšenec, jinak bez negativních komentářů prochází třeba i velmi kontroverzně řešený interiér; obvykle je naopak chválen pro svůj minimalismus.
Je to až podezřelé, ale pochopitelně je možné, že se Tesle vše podařilo na jedničku a chyby je během krátké zkušenosti obtížné hledat. A nebo je to jeden velký mediální podfuk, kdy si Tesla pohlídala, aby se do fronty prvních recenzentů zařadili jen lidé, kteří pro elektrickou mobilitu tak či onak hoří a chyby nebudou hledat. Posuďte sami.
Po této vlně se tedy nedivili zvětšující se frontě zájemců o Model 3. Je ale třeba říci, že „přetransformovat” zájem o vůz v jeho koupi je v tuto chvíli nemožné pro kohokoli, kdo si jej už dávno nerezervoval a není z USA. Například Australané, kteří si mohli vozy rezervovat jako vůbec první na světě, je dostanou až po Evropě. A ta přijde na řadu někdy na začátku roku 2019...
Takto Model 3 zachytil americký Motor Trend. Jen u něj lze najít fotografie v rozsahu a kvalitě, které by člověk u byť u prvního testu očekával
Tesla v pátek do detailu představila Model 3 a předala první exempláře. Po premiéře umožnila zástupcům tisku krátké svezení
Takto se novinka představila na první várce oficiálních fotek
Zdroje: Wired, The Verge, CNet, Electrek, Motor Trend, USA Today, Top Gear
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 8 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 11 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva