Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle jsou auta VW s fiktivní spotřebou, škodovek je 83 tisíc
14.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jen letos v rámci modelového roku 2016 pustil VW do oběhu přes 400 tisíc aut se zfixlovanou spotřebou resp. nepřesnými emisemi CO2.
Nesrovnalosti v udávané spotřebě paliva resp. emisích CO2 některých modelů koncernu Volkswagen dostávají reálnější obrysy. Volkswagen zveřejnil seznam automobilů a motorů, kterých se tato záležitost týká. A je to opět překvapení - původně bylo naznačováno, že se jedná pouze o modely snažící se o co nejnižší spotřebu paliva, zejména rozličné Bluemotiony, GreenLiny a jim podobné vozy. Nakonec se ale jedná o podstatně širší paletu vozů, které nic takového nespojuje.
Automobilka zatím zveřejnila pouze seznam úplně nových aut, tedy těch vyrobených pro modelový rok 2016. Na seznamu jsou pochopitelně nejen Volkswageny, ale i modely značek Audi, Seat a Škoda - a zrovna škodovek je tam vážně spousta. Drtivá většina postižených motorů jsou diesely, najdeme zde ale i benzinové vozy.
Celkem má být - jen z nedávno vyrobených aut - postiženo 430 046 tisíc automobilů, celkově jich má být asi dvonásobek. Ze zatím zveřejněného seznamu připadá 15 733 na značku Audi, 32 161 je Seatů, 83 282 aut jsou Škodovky, 281 617 zasažených je osobních Volkswagenů a zbylých 17 253 jsou užitkové Volkswageny. Audi tu má dva modely, A1 a A1 Sportback. Seatů a Škodovek je požehnaně, stejně jako Volkswagenů.
Z motorů tu vidíme velmi často dieselové tříválce o objemu 1,4 litru s výkony 75, 90 a 105 koní, které se montují např. do Škody Fabia nebo do Rapidu. Na seznamu jsou také 110- a 120koňové dieselové šestnáctistovky v Octavii a Superbu, 110-, 150- a 190koňová dvoulitrová TDI a také 2,0 TDI o 184 koních v Octavii RS TDI. Benzínové motory u Škodovek postiženy nejsou.
Naopak u Volkswagenu ano. Kromě výše zmíněných dieselů, které se do aut dalších značek koncernu také montují, vidíme 220- a 300koňové benzínové čtyřválce, montované do Golfu GTI a ještě ostřejšího R, ale také 1,0 TSI o 95 koních v modelu Polo a 1,2 TSI o 105 koních a 1,4 TSI o 125 koních v modelu Jetta. Postižený je také motor 1,4 TSI o 150 koních v Passatu Variant, jinak vidíme stejné motory jako u Škodovek. Přesný seznam naleznete v tabulkách úplně dole.



VW při měření udávané spotřeby paliva resp. emisí CO2...
Pořád ovšem nejsou známy přesné příčiny nesrovnalostí. Můžeme se podivovat nad tím, proč Volkswagen vůbec něco takového přiznával, když emise CO2 a udávaná spotřeba ve světle Dieselgate nikoho nezajímaly a s ohledem na tvrdé pokuty s nimi nějak manipulují všichni. Domněnek se může najít řada, přesný důvod je však stále neznámý. Stejně jako detailní příčiny rozdílných hodnot emisí CO2 u uvedených motorů.
Je možné, že Volkswagen nějakým způsobem u testů NEDC skutečně podváděl, tedy že auta upravoval i nad rámec manipulací tolerovaných pravidly. Nedávné informace z německých médií hovořily např. o přehušťování pneumatik, jenže právě tohle je běžně využívaná praktika. Automobily tak, jak se testují v NEDC, téměř nejsou schopné běžného provozu, a to v rámci pravidel testu; Volkswagen ale mohl tato pravidla nějak překročit, řeč byla třeba o použití nestandardního paliva.
...zřejmě používal ještě „odvážnější” metody manipulace, než je běžné
Nová zjištění ohledně CO2 s Dieselgate nesouvisí, ale i v případě této aféry dochází k jistému posunu. Dozvídáme se, jakým způsobem se na „odpojovací zařízení” mělo přijít. Evropská unie, resp. její odbory zabývající se emisemi automobilů, údajně o existenci takového softwaru u Volkswagenu věděla už od roku 2011, ale nepodnikala žádné kroky, které by mohly směřovat k nápravě. Považovala postup koncernu za legální.
Existovala však údajně skupina úředníků, kteří s nečinností EU nebyli spokojeni. Hledali tedy organizaci, která by se proti praktikám VW postavila, až našli ICCT, Mezinárodní radu pro čistou dopravu. Ta ve spolupráci s americkými úřady EPA a CARB, Úřadem ochrany životního prostředí a Kalifornským výborem pro vzdušné zdroje, provedla vlastní výzkumy, při kterých byla obvinění oné skupiny úředníků potvrzeny.
Takovýto postup odhalení Dieselgate prý potvrdila Mary Nichols, ředitelka CARB, ovšem potvrzení Elzbiety Bieńkowskie, současné komisařky EU pro průmysl, zatím neexistuje. Nicméně, tenhle postup stále neosvětluje, proč se Volkswagen vůbec k nějakému podvádění přiznal, protože i po obvinění by jeho auta v certifikovaných testech jistě emisní limity splnila a řešila-li EU totéž už před čtyřmi léty, nemohla to pro něj být zcela nová situace. Za přiznáním tedy mohou stát úplně jiné, ale dost silné zákulisní tlaky.
Aférou Dieselgate jsou zasažena auta i v Evropě, resp. přesněji řečeno - mají motory s oním „odpojovacím zařízením”. Otázkou nicméně je, zda je něco takového v Evropě vůbec nelegální. V zápisu ze setkání homologačních úřadů EU z roku 2012 se píše, že „výrobce může vozu dát nastavení, které není normálně používáno pro běžnou jízdu”. Lze namítnout, že zkoušky při takovém nastavení jsou reálně úplně k ničemu, ale to lze namítnout i k měření spotřeby v cyklu NEDC a celému tomuto virtuálnímu světu normovaných testů.
Novější dopis šéfa britské divize Volkswagenu Paula Willise, adresovaný Dopravnímu výboru britského House of Commons, který prosákl na veřejnost, říká, že „je stále v šetření, zda předmětný software znamená 'odpojovací zařízení' dle pravidel EU”. Ani Volkswagen tedy stále neví - nebo se tak aspoň tváří - jestli podváděl i v Evropě. Výše zmíněný zápis z roku 2012 ovšem naznačuje, že de iure nepodváděl a my tento názor sdílíme, jakkoli fakticky vadný přístup VW (a zřejmě nejen VW) je...
Seznam vozů koncernu VW modelového roku 2016 s „nesrovnalostmi” v udávané spotřebě paliva resp. emisí CO2
Tato auta jsou postižena „nesrovnalostmi” v emisích CO2, říká Volkswagen
Původně se hovořilo jen o úsporných modelech jako VW Golf Bluemotion nebo Škoda Roomaster GreenLine. Nakonec jsou ale zasažena i auta docela jiná, třeba Škoda Octavia RS TDI...
Zdroje: VW, Handelsblatt, Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 3 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 4 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 6 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 14:41 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB