Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Též Skotsko bude „bezemisní“, plán konce benzinů a dieselů má skoro dokonalý
13.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle skotské vlády tamní řidiči vlastně moc nejezdí, proto jim nebude vadit omezený dojezd. Elektromobily tak výrazně zadotuje, aby... Proč vlastně?
Začíná to vypadat, že mnozí evropští politici drží v rukou akcie firem vyrábějících elektromobily. Jinak si totiž nelze vysvětlit snahy, jaké čím dál tím více zemí vyvíjí k ničím nepodložené snaze vymýtit ze silnic auta se spalovacími motory v přesně stanovený čas a přesně stanoveným způsobem, bez jakékoli vazby na aktuální nebo dohlednou realitu.
Nejen podporu pro elektřinou poháněné vozy, ale i značné či úplné restrikce aut s konvenčním pohonem se již delší dobu snaží prosadit Evropská unie, která v poslední době získává stále více spojenců i na poli národním. V prvé řadě to byla Francie, ke které se přidala Velká Británie a Holandsko. Ve všech případech lze přitom hovořit právě o upřednostňování elektromobilů a hybridů na úkor automobilů se spalovacími motory a to v podstatě stále více vyhraněnými záměry. Nejnověji tento přístup začala razit i Skotská vláda, která by vozy vybavené benzinovým či dieselovým agregátem ráda vyhnala z měst a zastavěných oblastí do roku 2050. To není nic nového (bohužel...), jasná vidina konkrétních kroků ale skoro bere dech.
První fáze tohoto plánu by se totiž měla začít uskutečňovat již během následujících dvou let, kdy by měla být nahrazena veškerá vládní flotila elektrickými alternativami. Na to je přitom vyčleněno více než 14 milionů liber (406 milionů korun). Zároveň pak má každá hlavní veřejná budova má nabízet dobíjecí stanici, aby byla zabezpečena infrastruktura.
Další část plánu nazvaného Switched On Scotland (záměrný anglický dvojsmysl si snad čtenář domyslí) pak počítá s tím, že v roce 2030 budou z městských zástaveb automobily užívající k pohonu fosilní paliva vykázána tak, aby se jich městy nepohybovala přibližně polovina - zřejmě tedy půjde jen o hybridní auta. O deset let později by pak prakticky každý nově prodaný vůz měl produkovat jen minimální nebo nulové množství emisí.
Pomoci tomu všemu mají nejen omezení, ale i podpora z peněz daňových poplatníků. Koupě elektromobilů budou dotována částkou až 5 000 GBP (145 tisíc Kč), elektrické dodávky dokonce sumou 8 000 liber (232 tisíc Kč). Zároveň by pak každá skotská domácnost, která si „bezemisní“ vůz pořídí, měla nárok na stoprocentní dotaci na stavbu výkonné domácí dobíjecí stanice.
Problémem by podle plánu neměl být ani ne zrovna enormní dojezd elektromobilů. Podle studie je totiž prý třetina všech jízd uskutečněných po Skotsku kratší než 3,2 kilometru. Téměř čtvrtina je pak dokonce kratší než 1,6 km, což by pomalu naznačovalo, že celá řada Skotů jezdí maximálně do 800 metrů vzdáleného supermarketu, práce nebo školky a pak zpátky.
Docela nás zajímalo, jak chce asi skotská vláda vyřešit zásobování zmiňovaných obchodů, i na to ovšem ministr dopravy Keith Brown má odpověď. Podle něj „odvážná vize vyžaduje změnu v našem uvažování, jak přepravovat pasažéry či náklad“. Neuvádí sice, zda tím myslí třeba létající koberec, ovšem dodává, že tato změna přinese klady skotské ekonomice.
O tom se dá ale úspěšně pochybovat. Elektromobily a hybridy totiž skoro nikdo nechce ani ve Skotsku. Loni zde totiž bylo zaregistrováno jen 235 exemplářů, kupodivu velmi skromný plán přitom počítal s tisícovkou (jinde už to pomalu měly být miliony...). Podle Alison Johnstone, zástupkyně Strany zelených, ovšem ani výhled není pozitivní. Navíc dodává, že ani větší množství elektromobilů ve výsledku nepřinese to, co má být hlavním záměrem - tedy čistší ovzduší. Jak vidno, dnes i Zelení bojují proti elektromobilům, na jejich podporu už sázejí jen přinejmenším oranžoví. Zmíněná politička dokonce pronesla, že by bylo efektivnější, kdyby dané finance vláda vynaložila třeba na opravu děr v silnicích.
Útěchou budiž snad jen to, že ani všemi „státními” penězi nelze poručit větru dešti a tudíž ani naplnit scénář zmíněné elektrické pohádky. Nic to ale nemění na tom, že se to mnozí mohou pokoušet. A to bude bolet nás všechny...
Také Skotsko se chce přidat k evropským zemím, které zakážou automobily s benzinovými a dieselovými motory. Plán má opravdu propracovaný, jen na realitu jaksi nebere ohledy...
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch