Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesly mohou od čtvrtka jezdit samy jako KITT, už způsobily první nehody
30.9.2019 | Petr Prokopec
Tesla v rámci poslední modernizace přišla se systémem Smart Summon, který jejím autům dovoluje zcela samostatný pohyb po parkovištích. Již po pěti dnech má ale na kontě několik nehod.
Když před čtyřmi lety prasklo, že Volkswagen léta osazoval své pohonné jednotky softwarem rozpoznávajícím, zda je daný vůz v laboratoři či na silnici, rázem z toho byl nemalý poprask. Německou automobilku cupovala média každým dnem, přičemž neustále bylo zmiňováno, kterak VW hazarduje se zdravím nejen svých zákazníků. Inkriminované motory měly totiž ve skutečném světě produkovat více emisí NOx, než bylo výrobcem uváděno a hlavně než bylo legislativou povoleno. Němci tak měli průšvih jak hrom, přestože jim nelze připsat na konto žádné konkrétní, jasně zdokumentované zranění, úmrtí či alespoň poškození majetku.
Proč o tom ale mluvíme? Především kvůli modernizaci palubního software aut Tesly, se kterým minulý čtvrtek automobilka přišla. Všechny své vozy vzdáleně aktualizovala tak, aby mohly používat poslední evoluci palubního systému nazvanou V10, jejíž součástí je opravdu dlouhá řada modifikací. Nově si tak můžete za volantem kalifornských elektromobilů třeba zahrát hru Cuphead či zhlédnout filmy a seriály na Netflixu. Asi nejpodstatnější je však příchod funkce Smart Summon, která umožňuje, aby vás vaše Tesla „vyzvedla“. Stačí totiž stisknout tlačítko Come To Me (Přijeď ke mně) na mobilní aplikaci a vůz za vámi sám přijede skoro jako seriálový KITT.
Automobilka přitom uvádí, že „jste stále zodpovědní za váš vůz a musíte jej, stejně jako okolí, po celou dobu monitorovat“. To je sice hezké, nicméně i přesto internet od onoho čtvrtka - tedy za pouhých pět dnů - zaplavilo množství videí a fotografií, jejichž středobodem je jediné, a to selhání systému. Vůz totiž kupříkladu zcela nereaguje na přijíždějící dopravu, jiná vozidla vyjíždějící z parkovacích míst či třeba garážová vrata.
Je přitom třeba dodat, že funkce Smart Summon je ovládána skrze mobilní aplikaci a ve chvíli, kdy sundáte prst z tlačítka, by Tesly měly zcela zastavit. Nicméně problémem je ta skutečnost, že zatímco normálně při usednutí za volant pouze sledujete okolní dopravu či kolemjdoucí, v tomto případě musíte svou pozornost dělit mezi sledování vozu a sledování mobilu. Vaše reakční doba je tak logicky horší, a tak čekáte od systému co možná nejspolehlivější chování. To se ovšem nedostavuje.
Tesla uvádí, že software byl veřejnosti zpřístupněn v betaverzi, kalifornská automobilka tedy opětovně dává lidem do rukou systém, který zdaleka není neprůstřelný. To jen dosvědčuje skutečnost, že již došlo k mnoha škodám na majetku a nejspíše jen díky tomu, že na testy došlo na poklidnějších parkovištích, jsme zatím nebyli svědky nějakého horšího incidentu. S ohledem na velké množství lidí, kteří Smart Summon ihned začali zkoušet, je to ale zřejmě jen otázka času.
Musíme si přitom klást otázku, kdo by v takovém případě byl za nehodu zodpovědný? Z právního hlediska se vše zdá být jasné, právě kvůli onomu varování Tesly. Morálně už je ale situace o poznání složitější - Tesla si podobně jako u Autopilotu zahrává s majetkem a zdravím svých vlastních zákazníků. Žádná Smart Summon Gate ale není ani na obzoru, spousta majitelů naopak Teslu omlouvá.
Zcela jasně se tak ukazuje dvojí metr, s jakým je k Tesle přistupováno. Pokud by totiž s něčím podobným přišel Volkswagen a po pouhých pěti dnech by internet byl zaplaven důkazy o selhání techniky, německá automobilka by již byla pod mediální palbou. A nejspíše by již vše stahovala z trhu. V tomto případě ale Elon Musk jen dodává, že „Summon se zlepšuje velmi rychle“. Zakrátko tak možná vše bude vyřešeno. Ale možná také ne, za pokusné králíky jsme tu my všichni.
Tesla minulý čtvrtek v rámci modernizace nabídla lidem funkci Smart Summon umožňující autonomní pohyb vozu na parkovištích bez řidiče za volantem
Jak je vidno už ze zveřejněných následků nehod systému, dobrý nápad to opravdu nebyl
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Suzuki zrušilo plán nadělit ikonickému Jimny elektrický pohon. Přišel by o své klíčové vlastnosti, říká šéf
před 2 hodinami - Et tu, Brute? Už i prodeje zdánlivě neporazitelného Ferrari padají, akcie zamířily dolů o 8 procent
před 4 hodinami - Tank budoucnosti od Hyundai má nově ve výbavě drony, které slouží jen jemu, sám ale jezdit nebude
před 5 hodinami - Absurdní čtyřválcový Mercedes C63 AMG je propadák všude. Ani o 1,1 milionu levněji než u nás se ho nedaří prodat
před 7 hodinami - Kia s faceliftem přiblížila své klíčové SUV Sportage větším modelům, možná to neměla dělat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.06. 18:06 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.06. 16:42 - pavproch
- Rychlodotazy 11.06. 15:32 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 11.06. 09:52 - M.Z.
- Onboard videa 11.05. 20:22 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha