Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu vyšetřuje komise pro cenné papíry, kvůli neohlášení fatální nehody Autopilotu
12.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká automobilka o úmrtí Joshuy Browna informovala organizaci NHTSA s devítidenním zpožděním. To mohlo ovlivnit hodnotu akcií.
O fatálním zranění Joshuy Browna, jednoho z majitelů Tesly Model S a zapřísáhlého fanouška americké značky, jsme v uplynulých dnech již informovali. Zpočátku nebylo jasné, jaký vliv na vývoj autonomního řízení a samotnou značku bude tato smutná událost mít, po pár dnech to ale na velká zemětřesení nevypadalo. Nicméně nové skutečnosti naznačují, že nad automobilkou se začíná stahovat stále více mraků.
Tesla nyní čelí vyšetřování ze tří stran. První dvě vedou agentury NHTSA (National Highway Traffic Safety) a NTSB (National Transportation Safety Board), třetí nejnověji SEC (Security and Exchange Commission), obdoba české komise pro cenné papíry. Důvodem je v jejím případě to, že Tesla o nehodě zpravila NHTSA se zpožděním, což vypadá jako všechno, jen ne jako náhoda.
Automobilky tak učinila až 16. května, tedy 9 dní po nehodě. Podle pravidel tak ale měla učinit do sedmého. Mohlo proto dojít k ovlivnění finančních trhů, neboť shodou okolností 18. a 19. května byla proběhla nová emise akcií značky. Ta Tesle vynesla 1,46 miliardy dolarů (cca 35,67 mld. Kč), což samozřejmě ovlivnil i fakt, že jedna z klíčových technologií značky - tedy Autopilot - se zdála být ryzím přínosem.
SEC nyní musí rozhodnout, zda krátkodobé mlžení Tesly bylo „věcným jevem“ či nikoliv. Pokud ano, pak má automobilka opravdu nemalý problém, neboť dle pravidel burzovního obchodu nesmí před investory ve Spojených státech zatajit skutečnosti, které mohou ovlivnit cenu akcií. Samotná Tesla je přitom v celé záležitosti odmítavá, neboť dle mluvčího značky „nebylo nutné, abychom nehodu ze 7. května oznámili investorům“.
Šéf automobilky Elon Musk pak zachází ještě dále a naznačuje, že daná událost „nemá vliv na hodnotu Tesly“. Přitom poukazuje na skutečnost, že akcie sice krátce poté, co nehoda vylezla na světlo světa, poklesly, nicméně v závěru obchodního dne již byly dokonce nad svou původní hodnotou. To samozřejmě pravda je, nicméně stále je na místě se ptát, proč Tesla nehodu po devět dní tajila.
Na danou otázku nejspíše ještě nějaký čas odpověď nedostaneme, stejně jako stále nebylo uzavřeno vyšetřování NHTSA a NTSB. Vše samozřejmě bude záviset hlavně na výkladu pravidel a názvosloví, neboť pojem „Autopilot“ je v případě Tesly značně zavádějící. Slibuje totiž více, než kolik ve skutečnosti umí. Musk přitom dodává, že zákazníky má trknout hlavně označení „Beta“ odkazující na nekompletní software.
K jeho kompletaci potřebuje data z minimálně jedné miliardy najetých kilometrů, což je stav, který bude naplněn ve druhém pololetí letošního roku. Aktuálně má Tesla k dispozici data od uživatelů ze 780 milionů kilometrů, z toho bylo 100 milionů v „autonomním“ režimu. Toto číslo by pak mělo výrazně poskočit právě v příštích šesti měsících, kdy automobilka hodlá zákazníkům dodat na 50 tisíc nových vozů.
Jakmile dostane firma dost dat, mohou se uživatelé těšit na aktualizaci softwaru, která sebou přinese stovky modifikací, jež mají vylepšit zejména jízdu v zatáčkách. Zpět ale k fázi „Beta“, která je jedním ze stěžejních obranných argumentů Tesly vůči všem obviněním. Podle profesora práv Adama Pritcharda soud nejspíše přihlédne k tomu, že systém je v testovací fázi, což by automobilce pochopitelně nahrávalo.
Navíc výrobci běžně před investory nezmiňují fatální nehody, kterých se jen loni ve Státech odehrálo na 35 tisíc. V případě Tesly je sice situace o trochu komplikovanější, neboť značka na Autopilotu založila svou poměrně agresivní kampaň, nicméně i tak nejspíše odejde od stolu s čistým štítem. Zvláště když Musk tvrdí, že „takřka půl milionu lidí by bylo zachráněno, pokud by Autopilot Tesly byl univerzálně dostupným“.
Článek lze tedy uzavřít tím, že stejně jako řada předchozích mezníků bude i ten nejnovější rozdělovat lid na dva nesmiřitelné tábory. Jeden bude obhajovat jak Teslu, tak autonomní řízení, druhý bude proti. My se postavíme do role pouhých zpravodajů, kteří vás obeznámí s výsledky všech tří vyšetřování, jakmile budou jejich závěry známy.
Autopilot Tesly a nehoda, která se stala když pomáhal řídit Brownovo auto, je středobodem již třetího vyšetřování Tesly. I tentokrát ale nejspíše vše dopadne ve prospěch značky
Zdroj: The Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 9 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 10 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
dnes - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
dnes - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 21:34 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin