Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu vyšetřuje komise pro cenné papíry, kvůli neohlášení fatální nehody Autopilotu
12.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká automobilka o úmrtí Joshuy Browna informovala organizaci NHTSA s devítidenním zpožděním. To mohlo ovlivnit hodnotu akcií.
O fatálním zranění Joshuy Browna, jednoho z majitelů Tesly Model S a zapřísáhlého fanouška americké značky, jsme v uplynulých dnech již informovali. Zpočátku nebylo jasné, jaký vliv na vývoj autonomního řízení a samotnou značku bude tato smutná událost mít, po pár dnech to ale na velká zemětřesení nevypadalo. Nicméně nové skutečnosti naznačují, že nad automobilkou se začíná stahovat stále více mraků.
Tesla nyní čelí vyšetřování ze tří stran. První dvě vedou agentury NHTSA (National Highway Traffic Safety) a NTSB (National Transportation Safety Board), třetí nejnověji SEC (Security and Exchange Commission), obdoba české komise pro cenné papíry. Důvodem je v jejím případě to, že Tesla o nehodě zpravila NHTSA se zpožděním, což vypadá jako všechno, jen ne jako náhoda.
Automobilky tak učinila až 16. května, tedy 9 dní po nehodě. Podle pravidel tak ale měla učinit do sedmého. Mohlo proto dojít k ovlivnění finančních trhů, neboť shodou okolností 18. a 19. května byla proběhla nová emise akcií značky. Ta Tesle vynesla 1,46 miliardy dolarů (cca 35,67 mld. Kč), což samozřejmě ovlivnil i fakt, že jedna z klíčových technologií značky - tedy Autopilot - se zdála být ryzím přínosem.
SEC nyní musí rozhodnout, zda krátkodobé mlžení Tesly bylo „věcným jevem“ či nikoliv. Pokud ano, pak má automobilka opravdu nemalý problém, neboť dle pravidel burzovního obchodu nesmí před investory ve Spojených státech zatajit skutečnosti, které mohou ovlivnit cenu akcií. Samotná Tesla je přitom v celé záležitosti odmítavá, neboť dle mluvčího značky „nebylo nutné, abychom nehodu ze 7. května oznámili investorům“.
Šéf automobilky Elon Musk pak zachází ještě dále a naznačuje, že daná událost „nemá vliv na hodnotu Tesly“. Přitom poukazuje na skutečnost, že akcie sice krátce poté, co nehoda vylezla na světlo světa, poklesly, nicméně v závěru obchodního dne již byly dokonce nad svou původní hodnotou. To samozřejmě pravda je, nicméně stále je na místě se ptát, proč Tesla nehodu po devět dní tajila.
Na danou otázku nejspíše ještě nějaký čas odpověď nedostaneme, stejně jako stále nebylo uzavřeno vyšetřování NHTSA a NTSB. Vše samozřejmě bude záviset hlavně na výkladu pravidel a názvosloví, neboť pojem „Autopilot“ je v případě Tesly značně zavádějící. Slibuje totiž více, než kolik ve skutečnosti umí. Musk přitom dodává, že zákazníky má trknout hlavně označení „Beta“ odkazující na nekompletní software.
K jeho kompletaci potřebuje data z minimálně jedné miliardy najetých kilometrů, což je stav, který bude naplněn ve druhém pololetí letošního roku. Aktuálně má Tesla k dispozici data od uživatelů ze 780 milionů kilometrů, z toho bylo 100 milionů v „autonomním“ režimu. Toto číslo by pak mělo výrazně poskočit právě v příštích šesti měsících, kdy automobilka hodlá zákazníkům dodat na 50 tisíc nových vozů.
Jakmile dostane firma dost dat, mohou se uživatelé těšit na aktualizaci softwaru, která sebou přinese stovky modifikací, jež mají vylepšit zejména jízdu v zatáčkách. Zpět ale k fázi „Beta“, která je jedním ze stěžejních obranných argumentů Tesly vůči všem obviněním. Podle profesora práv Adama Pritcharda soud nejspíše přihlédne k tomu, že systém je v testovací fázi, což by automobilce pochopitelně nahrávalo.
Navíc výrobci běžně před investory nezmiňují fatální nehody, kterých se jen loni ve Státech odehrálo na 35 tisíc. V případě Tesly je sice situace o trochu komplikovanější, neboť značka na Autopilotu založila svou poměrně agresivní kampaň, nicméně i tak nejspíše odejde od stolu s čistým štítem. Zvláště když Musk tvrdí, že „takřka půl milionu lidí by bylo zachráněno, pokud by Autopilot Tesly byl univerzálně dostupným“.
Článek lze tedy uzavřít tím, že stejně jako řada předchozích mezníků bude i ten nejnovější rozdělovat lid na dva nesmiřitelné tábory. Jeden bude obhajovat jak Teslu, tak autonomní řízení, druhý bude proti. My se postavíme do role pouhých zpravodajů, kteří vás obeznámí s výsledky všech tří vyšetřování, jakmile budou jejich závěry známy.
Autopilot Tesly a nehoda, která se stala když pomáhal řídit Brownovo auto, je středobodem již třetího vyšetřování Tesly. I tentokrát ale nejspíše vše dopadne ve prospěch značky
Zdroj: The Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! včera 11:45
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 8 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 9 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 11 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
dnes - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva