Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu v Německu soudí, narazila se svým kontroverzním systémem autonomního řízení
1.7.2020 | Petr Prokopec
Němci v podstatě jen formálně řeší to, nad čím svět pozvedává obočí už léta. Označení dosti nedokonalého systému je zavádějící a také neférové vůči konkurenci.
Jedním z pilířů úspěchu Tesly je systém zvaný Autopilot. Kalifornská automobilka chytlavým názvem víceméně přesvědčila celý svět, že její vozy jsou schopné autonomní jízdy. Realita je ovšem o hodně méně senzační, neboť technologie není ve výsledku ničím lepším než schopnějším adaptivním tempomatem doplněným o aktivní udržování jízdy v pruzích. Název Autopilot tak vlastně není jen chytlavý, ale především zavádějící, což nejen my zmiňujeme již dlouho. Teď ale Tesla právě kvůli tomu zamířila k soudu.
Kalifornskou automobilku zažalovala mnichovská organizace Wettbewerbszentrale, která pravidelně bojuje proti neférovému konkurenčnímu jednání. Přesně takové Němci shledávají právě u Tesly, neboť název jejího semi-autonomního řízení měl tamní majitele uvést v omyl, že se po silnicích mohou pohybovat zcela autonomně. Tedy jinými slovy jde o ukázkový příklad klamavé reklamy, jež Tesla jen umocňuje dodatečným tvrzením, že systém nezvládá pouze samovolně zrychlovat či brzdit, ale „má potenciál plného autonomního řízení“.
Potíž je v tom, že o takovém potenciálu Tesla hovoří už roky a zatím její auta nejsou s to sama ani bezpečně přejet parkoviště. Automobilka ostatně zmiňuje nutnost neustálého lidského dohledu a řidič z masa a musí být kdykoli připraven převzít kontrolu na vozem. Není divu, systém nedávno „přehlédl” i náklaďák ležící napříč dálnicí. Tesla tedy v materiálech vyzdvihujících autonomní řízení přichází s myšlenkami a dojmy, jež zcela zkreslují realitu. Značka tak vlastně slibuje něco, co poté zákazníkům nedodá.
Mnichovská organizace tak skrze svého šéfa a právníka Andrease Ottofullinga naznačuje, že Tesla tak získává nefér výhodu před ostatními automobilkami. A soudkyně Isolde Hannamann to zatím evidentně vidí stejně, kvůli čemuž byly prozatím ze stolu smeteny názory advokátů kalifornské značky, kteří poukazovali na tu skutečnost, že na německých silnicích plná autonomie ani není povolena. Tudíž ji tedy zákazníci od vozů Tesly ani nemohou očekávat, jinak by automobilka nedostála platným zákonům.
Nicméně, a to je dle právních zástupců Tesly podstatné, veškerý hardware, který je ve vozech značky instalován, plně autonomní jízdu zvládnout dokáže. Označení Autopilot tak není zavádějící, nýbrž zcela reflektuje schopnosti vozu, které mají jednou nabídnout. I to je ale velmi kontroverzní argument.
I tyto skutečnosti nakonec hovoří proti Tesle, po které se chce jediné - aby tento systém přejmenovala. Pro organizaci Wettbewerbszentrale by se tak jednalo o již druhý vyhraný spor, loni značku úspěšně žalovala kvůli zavádějící reklamě zaměřené na ceny Modelu 3. Tesla tehdy inzerovala částky, které zahrnují také předpokládanou úsporu nákladů za palivo. Ovšem takové číslo je dle soudu velmi zavádějící, neboť nejde o kupní cenu a teoretické úspory za palivo se u každého projeví jinak.
Pro automobilku jde o jistý políček, načež se vlastně nemůžeme ani divit poněkud úsměvným reakcím Elona Muska. Ten se aktuálně vyjádřil k akvizici společnosti Amazon, jež odkoupila start-up Zoox. Tedy firmu zaměřenou na vývoj autonomních technologií. Internetový gigant totiž s její pomocí hodlá inovovat svou flotilu doručovacích vozidel, která by tak zakrátko již nepotřebovala lidské řidiče. Amazon takto zareagoval na koronavirovou krizi.
Dle Muska je nicméně daný krok jen snahou firmy vyrovnat se Tesle. Šéfa Amazonu tedy neváhal na Twitteru počastovat přezdívkou „kopírka“. K tomu se Jeff Bezos zatím nijak nevyjádřil a nejspíše ani nebude. Aktuálně zřejmě bude stačit počkat si na rozhodnutí soudu a poté Muskovi vzkázat, že on nic přejmenovávat nemusí...









Dle německé organizace Wettbewerbszentrale je označení Autopilot zavádějící. A protože se zatím na její stranu kloní i soud, Tesla možná svou klíčovou technologii bude muset přejmenovat. Foto: Tesla
Zdroj: AutomobilWoche
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321