Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu v Německu soudí, narazila se svým kontroverzním systémem autonomního řízení
1.7.2020 | Petr Prokopec
Němci v podstatě jen formálně řeší to, nad čím svět pozvedává obočí už léta. Označení dosti nedokonalého systému je zavádějící a také neférové vůči konkurenci.
Jedním z pilířů úspěchu Tesly je systém zvaný Autopilot. Kalifornská automobilka chytlavým názvem víceméně přesvědčila celý svět, že její vozy jsou schopné autonomní jízdy. Realita je ovšem o hodně méně senzační, neboť technologie není ve výsledku ničím lepším než schopnějším adaptivním tempomatem doplněným o aktivní udržování jízdy v pruzích. Název Autopilot tak vlastně není jen chytlavý, ale především zavádějící, což nejen my zmiňujeme již dlouho. Teď ale Tesla právě kvůli tomu zamířila k soudu.
Kalifornskou automobilku zažalovala mnichovská organizace Wettbewerbszentrale, která pravidelně bojuje proti neférovému konkurenčnímu jednání. Přesně takové Němci shledávají právě u Tesly, neboť název jejího semi-autonomního řízení měl tamní majitele uvést v omyl, že se po silnicích mohou pohybovat zcela autonomně. Tedy jinými slovy jde o ukázkový příklad klamavé reklamy, jež Tesla jen umocňuje dodatečným tvrzením, že systém nezvládá pouze samovolně zrychlovat či brzdit, ale „má potenciál plného autonomního řízení“.
Potíž je v tom, že o takovém potenciálu Tesla hovoří už roky a zatím její auta nejsou s to sama ani bezpečně přejet parkoviště. Automobilka ostatně zmiňuje nutnost neustálého lidského dohledu a řidič z masa a musí být kdykoli připraven převzít kontrolu na vozem. Není divu, systém nedávno „přehlédl” i náklaďák ležící napříč dálnicí. Tesla tedy v materiálech vyzdvihujících autonomní řízení přichází s myšlenkami a dojmy, jež zcela zkreslují realitu. Značka tak vlastně slibuje něco, co poté zákazníkům nedodá.
Mnichovská organizace tak skrze svého šéfa a právníka Andrease Ottofullinga naznačuje, že Tesla tak získává nefér výhodu před ostatními automobilkami. A soudkyně Isolde Hannamann to zatím evidentně vidí stejně, kvůli čemuž byly prozatím ze stolu smeteny názory advokátů kalifornské značky, kteří poukazovali na tu skutečnost, že na německých silnicích plná autonomie ani není povolena. Tudíž ji tedy zákazníci od vozů Tesly ani nemohou očekávat, jinak by automobilka nedostála platným zákonům.
Nicméně, a to je dle právních zástupců Tesly podstatné, veškerý hardware, který je ve vozech značky instalován, plně autonomní jízdu zvládnout dokáže. Označení Autopilot tak není zavádějící, nýbrž zcela reflektuje schopnosti vozu, které mají jednou nabídnout. I to je ale velmi kontroverzní argument.
I tyto skutečnosti nakonec hovoří proti Tesle, po které se chce jediné - aby tento systém přejmenovala. Pro organizaci Wettbewerbszentrale by se tak jednalo o již druhý vyhraný spor, loni značku úspěšně žalovala kvůli zavádějící reklamě zaměřené na ceny Modelu 3. Tesla tehdy inzerovala částky, které zahrnují také předpokládanou úsporu nákladů za palivo. Ovšem takové číslo je dle soudu velmi zavádějící, neboť nejde o kupní cenu a teoretické úspory za palivo se u každého projeví jinak.
Pro automobilku jde o jistý políček, načež se vlastně nemůžeme ani divit poněkud úsměvným reakcím Elona Muska. Ten se aktuálně vyjádřil k akvizici společnosti Amazon, jež odkoupila start-up Zoox. Tedy firmu zaměřenou na vývoj autonomních technologií. Internetový gigant totiž s její pomocí hodlá inovovat svou flotilu doručovacích vozidel, která by tak zakrátko již nepotřebovala lidské řidiče. Amazon takto zareagoval na koronavirovou krizi.
Dle Muska je nicméně daný krok jen snahou firmy vyrovnat se Tesle. Šéfa Amazonu tedy neváhal na Twitteru počastovat přezdívkou „kopírka“. K tomu se Jeff Bezos zatím nijak nevyjádřil a nejspíše ani nebude. Aktuálně zřejmě bude stačit počkat si na rozhodnutí soudu a poté Muskovi vzkázat, že on nic přejmenovávat nemusí...
Dle německé organizace Wettbewerbszentrale je označení Autopilot zavádějící. A protože se zatím na její stranu kloní i soud, Tesla možná svou klíčovou technologii bude muset přejmenovat. Foto: Tesla
Zdroj: AutomobilWoche
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nejnovější články
- Tank budoucnosti od Hyundai má nově ve výbavě drony, které slouží jen jemu, sám ale jezdit nebude
před 2 hodinami - Absurdní čtyřválcový Mercedes C63 AMG je propadák všude. Ani o 1,1 milionu levněji než u nás se ho nedaří prodat
před 3 hodinami - Kia s faceliftem přiblížila své klíčové SUV Sportage větším modelům, možná to neměla dělat
před 5 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 6 hodinami - Škoda představila nové SUV za 220 tisíc, ale neblázněte, vám ho pochopitelně neprodá
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva