Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut

Prodeje Tesly nemusí být tak skvělé, jak Elon Musk říká. Kroky firmy včetně zúžení nabídky naznačují, že se ji zas tak dobře nedaří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut

14.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Prodeje Tesly nemusí být tak skvělé, jak Elon Musk říká. Kroky firmy včetně zúžení nabídky naznačují, že se ji zas tak dobře nedaří.

Podle nedávných slov Elona Muska se nové Tesly prodávají jako příslovečné housky na krámě - za třetí čtvrtletí si prý našlo majitele bezmála osm tisíc Modelů S a firma údajně směřuje k cíli prodat 33 tisíc aut za rok 2014. A pokud si teď objednáte připravované SUV Model X nedostanete jej prý dříve než v roce 2016, protože celá produkce pro rok 2015 je již vyprodaná. Potud oficiální slova automobilky.

John Lovallo, analytik Merrill Lynch, se jim trochu podíval na zoubek. S Modelem X to není tak složité, první zákazníci své objednané a částečně zaplacené zajíce v pytli mají podle slov Elona Muska dostat „nejdříve ve třetím čtvrtletí” roku 2015. Lze-li soudit podle dosavadního posouvání startu výroby, neočekávejme, že se to tentokrát splní.

Na dotaz na Model S Tesla Lovallovi odpověděla, že během třetího čtvrtletí letoška prodala veškerá auta, která měla, včetně skladových vozů, předváděcích vozů a kusů stojících na autosalonech. Podle účetních výkazů Tesly to však je trochu jinak. Informace analytické společnosti Merrill Lynch hovoří o tom, že na skladech Tesly mohou být až tři tisícovky neprodaných aut. Ve zprávě pro své klienty analytici de facto sdělili, že mají své akcie této společnosti prodávat, dokud je někdo bude chtít koupit - tedy chovat se podobně, jako velcí hráči na trhu, konkrétně Daimler a Toyota.

Chování samotné Tesly také naznačuje, že něco není tak, jak to navenek vypadá. Není to tak dávno, co jsme psali o výhodnějších nabídkách leasingu, které může automobilka nabídnout díky smlouvě s bankou. Všechny ostatní automobilky ceny zvedají nebo je aspoň nesnižují, pokud je poptávka po jejich výrobku tak silná, že prodají i vozy stojící na autosalonech, Tesla ale dělá pravý opak.

Podobně se dá interpretovat nabídnutá „záruka štěstí” - pro Teslu nabídka možnosti vrátit splácené auto znamená dodatečné náklady, tj. větší prohlubování ztráty. Můžete to vnímat jen jako další krok na cestě ke hvězdám, ale budete vylepšovat nabídku, když ji poptávka už nyní převyšuje? A i kdybychom toto přešli, znamená to minimálně fakt, že větší množství zákazníků není spokojeno. Ostatně, nebylo by se co divit, podíváme-li se na problémy se spolehlivostí Modelu S, které se ukázaly při dlouhodobých testech či neschopnost zvládnout svůj výkon.

Co se také ve chvíli, kdy máte problémy spíše s uspokojením poptávky než s udáním aspoň většiny vyrobených aut, v automobilovém průmyslu většinou nedělá, je zužování nabídky. Tesla nedávno představila Model S s pohonem všech kol, a to jak s menšími 60kWh bateriemi, tak i s většími o kapacitě 85 kWh. Nyní, podle slov automobilky za účelem „zlepšení plynulosti výroby”, přestala nabízet varianty P85, P85+ a 60D.

Jak ukazuje konfigurátor na webu automobilky, v nabídce zůstávají jen zadokolky 60 a 85 a čtyřkolky 85D a P85D, jejichž základní ceny jsou 70, 80, 85, resp. 105 tisíc dolarů (1,5, 1,7, 1,8, resp. 2,3 milionu korun). Z nabídky také mizí dvě barvy a věci jako mlhovky či LEDková světla denního svícení dostanete jen v kombinaci s autopilotem za dalších 4 500 dolarů (98 tisíc korun).

Ani Čína, která má pro prodeje elektromobilů lepší předpoklady, není tak dobrým odbytištěm. Takový Peking třeba vydává ročně jen 150 tisíc registrací nových aut, asi desetinu toho, co by bylo podle odhadů potřeba, a lidé se k nim dostanou ve speciální loterii. Elektromobily mají speciální značky, které je mnohem snazší získat, i tak ale údajně 70 % těch, kteří je mají, si do stanoveného termínu nekoupilo elektromobil, a tak jejich právo na registraci propadlo. Podle Merillu tyto zprávy „ukazují, že proniknutí na čínský trh je pro Teslu náročnější, než očekávala”.

Příjmy Tesly pocházejí z prodeje emisních kreditů, nikoliv z prodeje automobilů, což může v budoucnosti znamenat problém. Akcie Tesly byly po včerejší uzávěrce obchodování na 251,7 dolarech (5 470 korun) za kus, tedy o něco výše, než minulý týden, nicméně pokud už i analytické společnosti svým klientům říkají, že je vhodné akcie Tesly prodávat, tento papírový drak, tížený ohromnými ztrátami, se možná začíná pomalu blížit pádu.

Ostatně, nejen s takovými ztrátami je spíš s podivem, že se stále ještě drží nad zemí - Tesla či sám Elon Musk se dopustil už tolika lží a polopravd, že by to mělo firmu na citlivých akciových trzích dávno poslat ke dnu. Fakta byla opakovaně překrucována v případě dojezdu, pasivní bezpečnosti i ceně vozu. Zda Musk lže i o prodejích resp. zájmu o auta Tesly, neumíme v tuto chvíli jednoznačně říci, po všech předchozích zkušenostech bychom se tomu ale ani trochu nedivili...


Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 1 - tesla s dalsi fotky 05Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 2 - tesla s dalsi fotky 06Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 3 - tesla s dalsi fotky 07Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 4 - tesla s dalsi fotky 03dTesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 5 - tesla s dalsi fotky 08Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 6 - tesla s dalsi fotky 09Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 7 - tesla s dalsi fotky 04dTesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 8 - tesla s dalsi fotky 11Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 9 - tesla s dalsi fotky 01Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 10 - tesla s dalsi fotky 04Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 11 - tesla s dalsi fotky 12Tesla zřejmě lže i o prodejích, na skladě má mít 3 tisíce aut - 12 - tesla s dalsi fotky 13
Prodejní čísla Modelu S z úst automobilky nemusí být pravdivá

Zdroje: Daily Kanban, Motor Authority

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše