Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla vykázala největší kvartální ztrátu v historii, už i fanoušci přestávají věřit
8.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I velkým obdivovatelům Elona Muska tuhne úsměv na rtech tváří v tvář posledním finančním výsledkům. Zvláště když konkurence nespí.
Reputace Elona Muska v posledních hodinách vystoupala vzhůru stejně rychle jako raketa Falcon Heavy, již vypustila jeho společnost SpaceX. Je to pochopitelné, jde o historicky významnou událost pro celé lidstvo. Stejně tak bychom ale start nejsilnějšího nosiče současnosti mohli považovat za dokonalý marketingový nástroj, jímž Musk snadno odvrátil pozornost od své další firmy, a sice automobilky Tesla. V jejím případě se totiž Musk opravdu nemá čím chlubit.
Podle zprávy reflektující ekonomické výsledky firmy za poslední loňské čtvrtletí v něm věčný kalifornský startup dodal zákazníkům 29 967 aut. Z toho 28 425 kusů připadá na Model S a Model X, což představuje zlepšení o 10 procent vůči předchozímu období a zároveň meziroční nárůst o 28 %. Obrat díky tomu vzrostl z 2,28 na 3,29 miliardy dolarů (cca 46,43, resp. 66,99 miliardy korun) mohlo by se zdát, že Tesla má nejhorší za sebou. Jenže už v minulosti se mnohokrát ukázalo, že čím více toho firma udělá, tím více peněz prodělá. A loňský „Q4” není výjimkou.
Ztráta firmy za toto období činila obřích 675,4 milionu dolarů, tedy 13,73 miliardy Kč. To jsou obrovské peníze a skoro šestinásobek toho, co prodělala za stejné období předchozího roku - tehdy tratila „jen” 121,3 milionu dolarů. Ztráta na jednu akci tak činí 4,01 USD (81,65 Kč), což je opět mnohonásobně více než loni ve stejnou dobu (78 centů neobli 15,90 Kč na akcii).
Tesla čtvrtý kvartál ukončila s finanční hotovostí 3,37 miliardy dolarů (68,62 mld. Kč), což vůči 3,5 mld. USD (71,27 mld. Kč) na konci třetího čtvrtletí znamená další pohyb špatným směrem. Firma přesto optimisticky tvrdí, že „někdy v průběhu roku 2018 začneme generovat provozní zisk, který udržíme“. I takový výsledek ale může mít k celkové ziskovosti ještě hodně daleko.
Finanční trhy tak ztrácí optimismus. Hodnota akcií sice je o 10 procent výše než loni touto dobou, zároveň vůči zářijovým rekordním 385 USD (7 840 Kč) o 10 procent poklesla. Firma tak musí přestat jen slibovat, aby o důvěru úplně nepřišla.
Značná očekávání jsou samozřejmě spojena s Teslou Model 3, právě tento vůz ale automobilce láme vaz. Ve čtvrtém čtvrtletí mělo být dle posledních výhledů (nikoliv dle původních plánů Tesly) vyrobeno 4 100 exemplářů. Nakonec si jich zákazníci převzali pouze 1 542. I proto již automobilka posunula cíl 5 000 aut týdně na konec prvního pololetí, ač tato kvóta měla být dosažena již v průběhu prosince.
Dočkáme se ovšem tak výrazného navýšení výroby? To je otázka, na níž můžeme začít odpovídat někdy na konci března. V té době by montážní linky měly chrlit na 2 500 aut týdně. Pokud se ale tento skok nepodaří, může Tesla na další zdvojnásobení během tří měsíců nejspíše zapomenout. Kromě toho, další otázky je třeba pokládat v souvislosti s kvalitou, která aktuálně patří mezi nejhorší v oboru.
I mnozí zapřísáhlí fanoušci značky tak o úspěchu Tesly začínají pochybovat. Nelze sice zpochybnit, že její elektromobily jsou první svého druhu, jež lze označit jako přitažlivé. A nelze zpochybnit ani to, že Musk rozdmýchal zájem o ně. Jenže ve všem ostatním selhává, a to by se mu mohlo vymstít.
Konkurence, která má za sebou daleko lepší zázemí než jen klesající důvěru investorů, se konečně rozhoupala a chystá výrobu elektrifikovaných vozů na všech frontách. A nemluvíme jen o GM, jehož Chevrolet Bolt dostane do roku 2021 celou řadu bratříčků. Třeba Porsche aktuálně oznámilo, že do elektromobility do roku 2022 investuje dalších 6 miliard Eur (151,39 mld. Kč) oproti dříve oznámeným 3 mld. Eur (75,7 mld. Kč).
Z této sumy přitom jen 500 milionů Eur (12,61 Kč) je vyčleněno na rozšíření modelu Mission E na celou rodinu derivátů. Pro tento elektromobil se přitom již nyní připravuje montážní linka a obráběcí nástroje, přestože výroba se rozjede až na počátku příštího roku. Navíc Porsche pro začátek počítá s kapacitou „pouze“ 20 tisíc aut ročně. Vůči Tesle by tak nemuselo vystupovat jako konkurence, ve výsledku jí ale bude možná tou největší.
Je třeba si uvědomit, že v danou chvíli budou na trhu soupeřit značky o prakticky stejném společenském kreditu. Pravda, na každé straně bude renomé o trochu jiné, nicméně pokaždé se bude pohybovat vysoko. Spojeno také bude s dechberoucí jízdní dynamikou. A logicky i vyšší cenou. S ohledem na aktuální vývoj v Zuffenhausenu je ovšem prakticky jisté, že kvalitu lze očekávat pouze na naší straně Atlantiku. Zákazníci Porsche samozřejmě budou očekávat to, na co jsou zvyklí a rozhodně nebudou dětské chyby nadšenecky přehlížet.
Je tedy otázkou, jak dlouho může Tesla ještě přežít, pokud něco zásadního nezmění. I když se to ale povede, v nejbližších letech se na trh dostane hned několik vážných konkurentů, u nichž navíc bude možné počítat s daleko lepší kvalitou. A pokud se jí Tesle nepovede dorovnat, pak Muska skutečně budeme moci obdivovat pouze za kolonizaci Marsu. A za to, že ostatní automobilky přivedl do nového století, kde ale již pro ně nebude další hrozbou...
Model 3 měl napomoci značce upevnit její postavení, místo toho ale stojí za řadou problémů. Tesla ho přitom chtěla v prosinci vyrábět 5 000 kusů týdně, nakonec však za celý čtvrtý kvartál vzniklo jen 1 542 vozů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 3 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 08:03 - honziss
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 07:56 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.