Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla vs. Top Gear: selhání byla sehraná, šlo ale o lži a výmysly?
1.4.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Případ žaloby automobilky Tesla na BBC nabírá rychlý vývoj. Uvolněné dokumenty dávají Tesle částečně zapravdu, na pozici Top Gearu ale mnoho nemění.
Včera jsme vás podrobně informovali o žalobě amerického výrobce elektromobilů Tesla podané na britskou BBC. K tomuto kroku Američany přivedl jeden z dílů Top Gearu odvysílaný v prosinci roku 2008. V jeho rámci byla zveřejněna recenze elektrického sporťáku Tesla Roadster, která pro výrobce nebyla příliš příznivá. Představila sice řadu předností vozu, poukázala ale také na jeho značné nevýhody, které jej činí obtížně využitelným pro běžný provoz.
Kompletní informace o základech celé kauzy najdete ve výše odkazovaném článku. Na tomto místě dodejme snad jen tolik, že podstatou žaloby Tesly je údajné prezentování situací, které vůbec nenastaly. Automobilka vypíchla celkem pět momentů pořadu, které podle jejích informací neměly reálný základ a byly zcela smyšlené resp. uměle vytvořené.
Čekali jsme na další vývoj a ten přišel velmi rychle. Tesla briskně využila medializace celého případu a zveřejnila dodatečné informace, které dovolují udělat si lepší úsudek ještě před tím, než si jej udělá londýnský soud.
Všechno podle scénáře
Tesla zveřejnila dokument, který dosvědčuje, že závěry recenze byly vytvořeny ještě předtím, než vůbec došlo k natáčení celého pořadu a zapůjčení testovaných aut. Ačkoli se show jako Top Gear zdá být pořadem, ve kterém si každý dělá co chce, ve skutečnosti se striktně řídí předem připraveným scénářem. Ačkoli i nám dobře známým aktérům je ponechána jistá míra kreativity, neobjevuje v pořadu - snad krom rozhovorů s hosty - jediná věta, která by se zásadně lišila od scénáře.
Právě scénář k dílu prezentující Teslu Roadster má výrobce k dispozici a není z něj pochyb o tom, že veškeré klíčové scény pořadu včetně tlačení vozu do hangáru vznikly v hlavách tvůrců o mnoho dříve, než byl natočen jediný záběr. Scénář dokonce obsahuje větu: „Je prostě škoda, že toto auto v reálném světě absolutně nefunguje,” která v pořadu zazněla z Clarksonových úst jen mírně modifikovaná.
Podle informací Tesly se tento scénář dostal do jejích rukou den před samotným natáčením a zástupci BBC o tom věděli. I přes výtky Tesly a údajné přiznání jisté nekorektnosti určitých scén pořad ze strany BBC byl díl natočen dle původních not. Tesla přitom byla přesvědčena, že k tomu po konfrontaci BBC s únikem scénáře nedojde. Že k tomu došlo bylo jasné po vysílání patřičného dílu. Vše co následovalo už je dnes historií, které jsme věnovali právě včerejší článek .
Dle uvolněných dokumentů je velmi pravděpodobné, ne-li nesporné, že problematické situace Roadsteru byly pro potřeby natáčení vytvořeny uměle a v daném okamžiku k nim ve skutečnosti nedošlo. Je to ale opravdu tak špatné?
Informace vs. zábava
Výše popsaný stav se zdá být hodný minimálně morálního odsouzení, věc ale není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá.
V prvé řadě je třeba si říci, že Top Gear není britskou obdobou německého TÜV Reportu. Nejde o žádnou „informační masáž”, jde o pouhou televizní show, jejímž primárním cílem je pobavit. A co více, nikdy v minulosti tomu nebylo jinak.
Očekávat od Top Gearu objektivně se tvářící informace je jako doufat v nezkorumpovatelnost politiků, je to zkrátka naprosto scestné. Top Gear vždy byl, je a zřejmě i vždy bude zábavným pořadem, který ve snaze pobavit překračuje prakticky veškeré meze korektnosti a objektivity. Pokud jej budete vnímat jako seriosní pořad o autech, budete ho nenávidět. Pokud ho ale bude brát jako zábavnou show, budete ho milovat. Sám říkávám, že informačně je Top Gear naprosto bezcenný, když opravdu udělá cokoli, aby pobavil. Proto jej příliš nerespektuji a sám nezřídka odsuzuji. Čas od času nějaký díl přesto rád shlédnu, je to i pro mě dobrá zábava.
Problém tedy nevidím v pořadu samém, ale v jeho případném příliš vážném vnímání, ke kterému svým nikdy nedal svým pojetím prostor. Samozřejmě lze namítat, že neznalý divák nemůže tušit, co je Top Gear zač a prezentace lží a nesmyslů není ospravedlnitelná v jakémkoli hávu. S tím naprosto souhlasím, na místě je ale otázka, jestli Top Gear vůbec lhal.
Lhal vlastně Top Gear?
Že je něco natočeno podle scénáře a je to dílem více filmovým než dokumentárním ještě neznamená, že to není pravda. Top Gear není National Geographic, není to dokument, není to reality show. Nikdo od něj tedy neočekává zachycení věcí tak, jak se skutečně staly v momentě, kdy byly natočeny. Stačí, že se tak staly někdy v minulosti, nebo se prostě stát mohou. Jde o pouhé filmové zpracování reality, nic více a nic méně.
Tesla ve své žalobě napadá celkem pět částí show, které se opírají o následující výroky Jeremyho Clarksona. Dovolím si je volně přeložit do češtiny:
- „(...) ačkoli Tesla tvrdí, že vůz na jedno nabití ujede 200 mil, my jsme na naší testovací trati zjistili, že mu dojde šťáva za pouhých 55 mil. A když se tak stane, není zrovna rychlou záležitostí vůz znovu dobít.” (Tesla zároveň napadá situaci, kdy byl vůz tlačen do hangáru, i když mu energie v akumulátorech reálně nedošla - pozn. red.)
- „A vůz se nezdá být ani příliš spolehlivý. Ou, tomu nemohu věřit, motor je přehřátý a mám k dispozici jen omezené množství výkonu.”
- „Když se motor ochladil, vyrazili jsme znovu pro stříbrný vůz (první testovaný - pozn. red.), abychom zjistili, že jeho brzdy se porouchaly během nabíjení.”
- „Jde o první elektromobil, který byste si možná chtěli koupit. Je prostě škoda, že se nezdá, že by v reálném světě fungoval.”
- Již ve studiu: „Chtěl jsem být fér, zkusil jsem to,” říká Clarkson a Hammond odpovídá: „To není dobrý nápad, nebo snad ano?”
Clarkson tedy říká, že využití výkonu vozu ve větší než obvyklé míře vede k rychlejšímu vybití baterií a naznačuje možný reálný dojezd vozu při náročném využití na trati. To je nesporně pravda a naše zkušenost s vozem není jiná. Reálně není nemožné, aby energie Roadsteru došla za pár desítek kilometrů ostré jízdy. Bude i mě Tesla žalovat? Pokud ano, nemám problém to dokázat v praxi.
Samozřejmě, následné odtlačení nevybitého vozu do hangáru působí značně problematicky, na druhou stranu je to situace, která se reálně může stát stejně jako u konvenčního auta. Autoři pořadu tím ale otevírali část o trochu jiném problému a to dlouhé době potřebné k dobití vozu, touto situací pouze zdůrazňovali jeho nepříjemnost. Jde opět o skutečnost, Tesla se dobíjí mnoho hodin.
Přehřátí elektromotoru není ničím nemožným a i kdyby k němu přímo při natáčení nedošlo, při delším „drásání” auta k němu dojít může. Třeba hybridy s ním problémy mívají. Že tomu tak je potvrzuje i sama žaloba Tesly, která to přímo nepopírá a řeší jen dílčí nedostatky uvedeného prohlášení.
Jak to bylo s brzdami nedovedu v tuto chvíli posoudit, zde chybí podrobnější informace z obou stran.
Předposlední citát vadí Tesle jakožto nesprávný závěr, který byl navíc ve scénáři předem. Jak ale vidíte, Clarkson stanovisko jemně zmírnil a je to pořád jen jeho názor, který mu nemůžeme zakázat vyslovit. Navíc si troufnu dodat, že s ohledem na omezený dojezd elektromobilů a jejich dlouhé dobíjení s ním souhlasím.
Poslední věta pak dle mého názoru celou situaci nikam neposouvá, Top Gear si zkrátka ani nehraje na to být fér, o to tu vůbec nejde.
Lidé z Top Gearu zkrátka chtěli ukázat limity elektromobilů ve srovnání s konvenčním autem (přímo v pořadu se objevil Lotus Elise), na které pravděpodobně přišli vlastní zkušeností dávno před sepsáním scénáře. Že se v roli „toho špatného” objevil zrovna Roadster od Tesly je možná smutné, na vykreslených situacích ale nevidím nic lživého, to všechno se ve skutečnosti může stát. Že se to před kamerou nestalo? Jsme ve světě filmu, ne v realitě, Sharon Stone v Total Recall také nezemřela...
Žalobu chápeme, Top Gear ale neodsuzujeme
Na věc lze pochopitelně pohlížet různě a dokážu si představil celou řadu ospravedlnitelných pohledů. Nechci působit dojmem, že se Top Gearu zastávám, sám jsem se na tento pořad a jeho tvůrce pro zavádějící prezentaci některých vozů mnohokrát zlobil. Nakonec jsem ale vždy musel uznat: je to show, nic více.
Je jasné, že takto snadno se Tesla coby firma, jejíž obchodní aktivity byly tímto pořadem jistě dotčeny, s celou situací nesmíří. Chápu tedy žalobu jako projev snahy uvést k pohledu A také pohled B a dát divákům jasně najevo, že se dívají opravdu jen na show a ne na dokument. V tomto směru bude žaloba jistě prospěšná a naplní svůj účel, ať už soud konstatuje cokoli.
Top Gear ale neodsuzuji, a to nejen proto, že je zábavným pořadem a může si tedy říkat co chce. Nemůže, po mém soudu ale nic až tak zavádějícího neřekl. Jen cestou show prezentoval jistý, nesporně subjektivní pohled na věc, který se opírá o reálné poznatky. Že byly dané situace ve chvíli natáčení nahrané na tom v případě pořadu tohoto typu nic nemění.
Top Gear byl v minulosti žalován v nespočtu případů pro své homofobní, xenofobní nebo nacionalistické narážky. Většinou se žalobě ubránil s tím, že pořad není ničím vice než zábavnou show. Projde mu to i tentokrát? S ohledem na potenciální reálnost nahraných scének předpokládám, že ano.
Zdroje: BBC, Tesla Motors
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva