Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla v Číně funguje bez práv na jméno, majitele odsuzuje za sobě vlastní chování
9.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kontroverzí kolem automobilky Tesla je hodně, v čínském soudním sporu je ale na první pohled nevinně. Na ten druhý je ale jen obětí vlastních praktik.
Čínský spor automobilky Tesla s člověkem jménem Zhan Baosheng, o kterém jste si u nás již mohli přečíst, stále není u konce. Změna jména automobilky na Tuosule neproběhla a problém s vlastníkem ochranné známky stále trvá. Může to vypadat jako další z mnoha sporů s čínským plagiátorem, není to ale tak černobílé.
Majitel práv na užívání jména Tesla v Číně, Zhan Baosheng, si jej nechal registrovat v roce 2006, tedy tři roky po tom, co značka vznikla. V červnu roku 2009 mu jej místní patentový úřad přiznal na dobu deseti let. Od té doby je s ním automobilka Tesla ve sporu. V roce 2009 mu za jméno nabídla 2 miliony jüanů (tehdy cca 5 milionů korun), on však přišel s astronomickým požadavkem, který odpovídal 32 milionům dolarů (tehdy téměř 600 milionů korun). Strany se nedohodly a soudní spory se táhnou dodnes.
Zhan v současnosti již nepožaduje tak vysokou částku, žaluje Teslu „jen” o 23,9 milionu jüanů (cca 78 milionů korun), ale k tomu chce, aby ukončila veškerou činnost v Číně pod tímto jménem. Argumentuje tím, že on byl a je vlastníkem práv ke jménu Tesla na čínském území, která nyní automobilka bez okolků porušuje. Není však známo, co - a zda vůbec něco - pod tímto jménem prodává nebo k čemu mu vůbec je. To de iure není podstatné, de facto je ale více než pravděpodobné, že to je z jeho strany čistý oportunismus a snaha dostat z Američanů peníze za jejich někdejší liknavost při registraci značky mimo území USA. Tomu by napovídaly i jeho další snahy - získat ochrannou známku na logo automobilky, tento pokus však čínské úřady vloni zamítly.
Změna jména Tesly Motors na Tuosule pro čínský trh tedy měla tento podtext a téměř k ní došlo. Čínské soudy se však vloni v přiklonily na stranu automobilky, proto ta v naději na vítězství od změny ustoupila. Ostatně, Tuosule údajně nebyla první volba, tou bylo jméno Te Si La, avšak práva na něj vlastní - správně, Zhan Baosheng. Kromě toho si nechal registrovat i čínské přepisy názvů.
Na druhou stranu, je potřeba říci, že Tesla sama není žádný svatoušek. Nepodniká s cílem vytvořit zisk na volném trhu, oportunisticky čerpá peníze z občanů i konkurenčních automobilek ve formě dotací a jakýchsi emisních povolenek. Ostatní automobilky tak de facto kryjí ztrátu Tesly (pokud na to ovšem jejich peníze stačí...), jak loni dosvědčila i poradenská společnost Gartner. Zisky, které firma ohlásila v květnu, také vznikly jen čachry s čísly; použití jediného povoleného výpočtu výsledku hospodaření odhalilo ztrátu 50 milionů dolarů.
Jakkoliv je tedy Zhanovo počínání odsouzeníhodné, praktiky Tesly na tom nejsou o moc lépe. Automobilka nakonec nyní jen zakouší medicínu, kterou sama ordinuje ostatním - sama si ráda a často oportunisticky bere něco, co by jí nikdo dobrovolně nedal. Teď se zkrátka musí smířit s tím, že si od ní někdo oportunisticky chce vzít něco, co mu jinak sama také nemá důvod dávat. Je to obojí stejné využívání sice legálních, ale jinak nepochybně nemorálních praktik k vydělávání peněz. Opovržlivé komentáře Tesly na adresu čínského majitele práv k její značce tak bereme jen jako dožadování se chycení zloděje ze strany jiného zloděje - tady si obě strany nemají co vyčítat.
Přes tento faktický stav věcí je otázkou, jestli má Zhan reálnou šanci se něčeho domoci. On sám evidentně věří tomu, že ano, neboť musel zaplatit v přepočtu přes půl milionu Kč na soudních poplatcích, aby nový spor s Teslou mohl být zahájen. „Tesla prodáváním aut v Číně narušuje má práva každým dnem,” říká Zhan.
Naopak Tesla si příliš v kramflecích jistá není, třebaže její mluvčí Simon Sproule konstatoval: „Soud nijak nenaruší naši činnost na čínském trhu.” Ještě loni Zhanovi za práva ke značce nabízela v přepočtu asi 6,5 milionu Kč, prý to ale bylo málo. Na konečný výsledek si budeme muset ještě počkat, ať už zde ale vyhraje kdokoli, zdravý rozum zase přijde zkrátka...
Zhan Baosheng dokazuje, že je stále vlastníkem práv na jméno Tesla na čínském území. Tesla je totiž schopna tvrdit i to, že jím není...
Automobilka Tesla v Číně prodává svoje vozy jako jinde ve světě, práva na jméno tam však nemá
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva