Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku?

Kalifornská automobilka hovoří o statisících neuspokojených objednávek, přesto uskladňuje řadu hotových aut. Za vším nejspíše stojí oportunismus.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku?

25.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kalifornská automobilka hovoří o statisících neuspokojených objednávek, přesto uskladňuje řadu hotových aut. Za vším nejspíše stojí oportunismus.

Produkce Modelu 3 stále nejede na plné obrátky a řada lidí ruší své rezervace. Tesla měla touto dobou dávno prodávat auto s cenou startující na 35 000 USD (cca 777 tisíc korun), však výroba se měla rychle rozjet hned po debutu v červenci 2017. Realitou ale je, že většina lidí se stále nedočkala ani vozů v těch nejdražších specifikacích a firma skoro rok po premiéře nevyrábí ani deset tisíc aut týdně, což je kvóta, jíž chtěla dosáhnout již loni.

Mělo by tedy být ve výsostném zájmu značky dodat co nejvíce aut co nejrychleji a automobilka se o to podle svých slov snaží. V ostrém kontrastu s údajnou neschopností uspokojovat enormní poptávku jsou ale snímky zobrazující nespočet exemplářů Modelu 3, jež postávají na parkovišti v kalifornském Richmondu. Navíc nejde o jedinou lokalitu, již loni byly nafoceny Tesly poblíž losangeleského letiště a vůbec bychom se nedivili, kdyby si Tesla pronajala i jiné prostory.

Znamená to tedy, že poptávka po autě není zdaleka tak vysoká, jak Tesla říká a už nyní vozy vyrábí na sklad? Velmi pravděpodobně nikoliv, pozdržení dodávek je podle všeho umělé a hledat za ním lze jistý oportunismus - snahu udržet si co nejdéle štědré americké dotace na koupi každého vozu.

Koncem května měla totiž Tesla dosáhnout mety 194 tisíc aut dodaných ve USA, což je nebezpečně blízko hranice 200 tisíc vozů. Právě s jejím překročením je spojeno ukončení podpory ve výši 7 500 USD (166 500 Kč), kterou majitelé dostávají formou úlevy na daních. Po překročení hranice se dotace snižuje na polovinu a následně ještě na čtvrtinu. Nadmíru důležité je přitom datum, kdy bude onen jubilejní exemplář doručen.

Pokud by tedy Tesla dvousettisící vůz doručila ještě v červnu, pak ona vládní dotace bude spojena pouze s tím čtvrtletím, kdy bylo auto předáno zákazníkovi, a poté s třemi dalšími měsíci. Lhůta by tedy vypršela v září. Stačí však, aby dodávka byla pozdržena o jeden den do 1. července, a již tu máme nový kvartál. Díky tomu by dotace 7 500 USD byla platná až do konce prosince.

Jinými slovy, zdržování dodávek by mohlo americkým zákazníkům Tesly ušetřit (a všem ostatním sebrat) i více než 366 milionů dolarů (8,1 mld. Kč). To není zrovna zanedbatelná suma, byť je kumulovaná. Pro klienty je samozřejmě podstatnější, zda si budou moci na daních odečíst plných 7 500 USD, nebo pouze polovinu, respektive čtvrtinu. A díky pozdějšímu převzetí by to právě mohlo být maximum.

Uvidíme přitom během pár dní, zda se tyto spekulace potvrdí či nikoliv, důvody pochopitelně mohou být i jiné. Tesla se k tomu stěží kdy vyjádří, pokud je ale tato teorie pravdivá, pak ona parkoviště začnou od července zase vyprazdňovat. Tesla navíc hodlá od třetího čtvrtletí skutečně vyrábět 5 000 aut týdně, z toho tři tisíce kusů připadnou na Model 3. S každým dalším kvartálem by pak navíc produkce měla vzrůst o dalších tisíc vozů, takže druhý letošní kvartál je opravdu poslední možností, jak dvousettisícovou mez dodaných aut v USA nepřekročit...


Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 1 - Tesla skladuje Modely 3 ac nestiha dodavat 01Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 2 - Tesla skladuje Modely 3 ac nestiha dodavat 02
Tesla nejspíše záměrně zdržuje dodávky Modelu 3 i Modelů S a X. Důvodem by mohla být snaha o prodloužení vládní dotace ve výši 7 500 USD až do letošního prosince

Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 3 - Tesly opustene letiste LA 01Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 4 - Tesly opustene letiste LA 02Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 5 - Tesly opustene letiste LA dalsi 01Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 6 - Tesly opustene letiste LA 03Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 7 - Tesly opustene letiste LA 04Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 8 - Tesly opustene letiste LA 05Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 9 - Tesly opustene letiste LA dalsi 02Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 10 - Tesly opustene letiste LA dalsi 03Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 11 - Tesly opustene letiste LA dalsi 04Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 12 - Tesly opustene letiste LA dalsi 05Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 13 - Tesly opustene letiste LA dalsi 06Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 14 - Tesly opustene letiste LA dalsi 07Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 15 - Tesly opustene letiste LA dalsi 08Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 16 - Tesly opustene letiste LA dalsi 09Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 17 - Tesly opustene letiste LA dalsi 10Proč Tesla skladuje záplavu Modelů 3, i když má prý problém uspokojit poptávku? - 18 - Tesly opustene letiste LA dalsi 11
Loni byla odložená auta nafocena poblíž jednoho losangeleského letiště. To spíše pro představu, důvody tehdy byly jiné

Zdroj: Inside EVs

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.