Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla sebrala výbavu dávno prodanému vozu, ukazuje smutnou budoucnost aut
15.2.2020 | Mirek Mazal
Celý případ má zapeklité okolnosti, bez ohledu na ně ale ukazuje, co se dříve nebo později bude dít. Výbava aut už nebude jistotou danou specifikací při koupi, v pozitivním i negativním smyslu.
Doplněno: K celému případu poskytl cenné upřesnění sám dealer, který vůz od Tesly koupil a dále prodal. Přímo prodejce, který obchod zařizoval, říká, že auto po koupi vyzkoušel a Autopilot v něm fungoval přesně tak, jak bylo stanoveno v jeho specifikaci. Později se na displeji objevila hláška o tom, že tato funkcionalita byla omezena a předpokládal, že jde o softwarovou chybu, kterou odstraní další aktualizace Tesly.
Sám zákazník byl s celou situací obeznámen, neboť obchod byl domluven ještě předtím, než Tesla část výbavy autu odebrala. I on předpokládal, že jde o jen chybu a auto si odvezl. Zbytek příběhu je popsán v původním článku - výbava byla, není a nebude. Vítejte v 21. století.
Nápady Elona Muska změnily celý automobilový průmysl, o tom nemá smysl se přít. Americký vizionář je možná v některých ohledech trochu naivní, nicméně Tesla hýbe automobilovým prostředím. Pozoruhodné nejsou jen její snahy prorazit s elektricky poháněnými auty, možná ještě podstatnější jsou specifika její obchodní strategie.
Tesla zásadně posunula možnosti dálkového přístupu k vozu, což usnadnilo řešení některých problémů, které u konkurentů vyžadují fyzickou návštěvu servisu. Ale nejde jen o to, u aut Tesly je díky tomu možné si i později připlatit za věci, které si lidé při koupi nepořídili. Rozšiřování možností palubních systémů je jasná věc, některé vozy ale dovolují takto i prodloužit dojezd, protože akumulátor v autě je stejný jako u vyšších modelů a jeho využití je jen softwarově omezeno.
Možnost úpravy vlastností dávno prodaného auta online je oblast, kde se Tesla opravdu postarala o zásadní posun. Stále více funkcí vozu je tak otázkou pouhé změny softwaru, hardwarová příprava je u spousty aut totožná. Místo šroubováku servisní pracovníci používají aplikace či programy a internetové připojení s řídicí jednotkou pokrokového automobilu, například u Modelu 3 se svého času hovořilo o dodatečném přidání vyhřívání zadních sedadel, protože fyzicky jsou na to připravena, jen možnost zapnutí chyběla.
Podobným směrem se posunují i další značky, v poslední době hlavně BMW a zní to jako jasné plus pro zákazníka, však si může i později pořídit věci, které se mu zprvu zdály nedůležité. To ano, jenže každá mince má své strany a stejně jako lze podobné funkce jedním kliknutím myši přidávat, jde je také ubírat. Přesně s tím byl konfrontován jeden z majitelů Tesel a podle všeho není jediný.
Jistý muž jménem Alec si koncem loňska pořídil dva roky starý Model S. Vůz prodával dealer nakupující přímo u automobilky, která daný kus vykoupila zpět v rámci reklamace zažloutlé středové obrazovky a poté jej nabídla v aukci. Když obchodník 15. listopadu 2019 platil vydraženou částku, součástí výbavy byl pokročilý autopilot (Enhanced Autopilot) včetně tzv. možnosti plně autonomního řízení (Full Self Driving Capability). Tuhle výbavu totiž mělo auto z výroby, s ní si jej pořídil první majitel.
Jak se ale později ukázalo, nadstandard za osm tisíc dolarů (asi 183 tisíc Kč) byl součástí výbavy vozu jen do 18. listopadu. V tu chvíli, tedy tři dny po aukci obě možnosti zmizely z infotainmentu elektrického sedanu. Tesla v mezičase provedla aktualizaci palubního systému, přičemž nová verze softwaru už neobsahovala vylepšený autopilot ani schopnost samostatně řídit. Prodejce pak vycházel z předpokladu, že auto má stále stejnou specifikaci, jako když bylo nové (a jak jej sám koupil) a takto jej také dále nabízel zákazníkům. Pro ty ale už původní konfigurace určena nebyla.
Změna nebyla dílem náhody, nýbrž přesně mířené akce výrobce. Ten si takto „pomáhá” k lepší ekonomické bilanci u nuceně vykupovaných aut, která připraví o část výbavy pro druhé či další majitele. Na jednu stranu tak sice výkupem přijde o část peněz, možným opětovným prodejem části výbavy se ale může později „zahojit”. Technicky vzato možný postup, ovšem trochu nezvyklý pro každého, kdo měl či má pocit, že výbava vozu je prostě daná. Dalším faktorem je poněkud nešikovné jednání automobilky.
Kdyby funkci odstranila hned po výkupu a dále vůz nenabízela v původní specifikaci, problém by jistě nevznikl, takto uvedla v omyl jak kupce mezi dealery, tak zprostředkovaně i koncového zákazníka. Tesla si ale popel na hlavu obvykle nesype a neudělala to ani tentokrát. Zákaznická podpora se k omezení výbavy vyjádřila jasně: „Společnost Tesla nedávno zjistila, že zákazníci mají nesprávně nakonfigurované možnosti autonomního řízení, za které neplatili. Od té doby byly provedeny kroky k nápravě těchto případů.“
Majitel Alec patřil do seznamu „neoprávněných uživatelů” samočinného řízení. „Vaše vozidlo je jedno z těch, které bylo pro autopilot nesprávně nakonfigurováno. Podívali jsme se zpět na vaši historii nákupu a bohužel možnost Full Self Driving nebyla uhrazena. Omlouváme se za zmatky. Pokud máte stále zájem o tyto další funkce, můžeme zahájit proces zakoupení upgradu,“ vzkázala podpora Tesly.
Vznikl tak zajímavý trojúhelník mezi novým majitelem, prodejcem a automobilkou. Výherce dražby přihodil za vůz se všemi funkcemi včetně autopilotu. Stal se majitelem vozu v určité specifikaci, která se později změnila, aniž by si toho byl vědom. A později našel ještě několik podobně překvapených kupců Tesel, jejichž specifikace se po zásahu automobilky změnila krátce po zakoupení.
Tohle budou muset vyřešit právníci a popsaný konkrétní případ už nechme stranou, zaujal nás spíše v obecné rovině. Nejlépe totiž ukazuje do značné míry smutnou budoucnost aut, v níž výbava vozu nebude nikdy ničím pevně daným. Automobilky už nyní mohou vypínat a zapínat prakticky cokoli, od výkonu přes vyhřívání sedadel až třeba po asistent dálkových světel. Dnes je obvyklé, že si tyto věci první majitelé obvykle koupí a v autě „prostě jsou”, nebo si je mohou přikoupit následně a už v nich zůstanou. Tím to ale neskončí.
Podobně jako dnes nešikovně odebírá autům výbavu Tesla, mají v plánu ji šikovněji odebírat jiní. Byli jsme už dříve seznámeni se zatím pouze obecným záměrem jedné německé prémiové značky výbavu v podstatě pouze pronajímat. Předpokladem automobilky je, že první majitel s vidinou například tříletého vlastnictví rád využije slevy např. 40 % na výbavu navíc, pokud v autě bude aktivována pouze dočasně. Kupec tak ušetří a nic mu chybět nebude, auto pak prodá jako ojeté. Nový majitel ale vůz koupí pouze s vidinou přítomnosti části výbavy do určitého data, pak se bude moci sám rozhodnout, jestli chce dále připlácet třeba za výše zmíněné, nebo třetí zónu klimatizace, navigaci, v podstatě cokoli. A automobilka předpokládá, že alespoň po části věcí sáhne a bude pro ni dalším zdrojem příjmů.
Jsme přesvědčeni, že toto se dříve nebo později skutečně stane, pochopitelně znovu s vidinou lepší ekonomické bilance výrobců. Je to trochu smutná vize, ale dojde-li naplnění, připravte se na nabídky ojetin s dodatky ve stylu „v plné výbavě do 12/2021”, neboť jisté bude snad jen to, že auto má dále motor, kola a volant.
Autopilot Tesly se stal historicky prvním výbavovým prvkem, který je do aut nejen přidáván, ale je z nich i odebírán
Druhý majitel Modelu S si tak za něj musí znovu připlatit, pokud jej dále chce mít. Protože Tesla, byť už ho prodala jednou, je krátce po druhém prodeji samotného auta deaktivovala a bez opětovného zaplacení skoro 200 tisíc Kč jej majiteli nespustí
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
včera - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Dakar 2025 nic nového: Stále vede Sanders včera 15:46
- 10. a 11. ledna se koná «100 km dei Campioni» 5.1.2025
- Dakar 1. etapa: 412 km přes písek, kameny a suť 4.1.2025
- Prologem začal Dakar 2025 3.1.2025
- Přehled vítězů Paříž - Dakar 2.1.2025
Nejnovější články
- Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
před 7 hodinami - Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
před 9 hodinami - Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
před 10 hodinami - Jako had, který vždy odněkud vyskočí a uštkne: Ikonická Zmije se jako nová prodává i 7 let po konci výroby
včera - Nechutně otylé nové BMW M5 ve sprintech ukázalo svou marnost, s vybitými baterkami dostane kouř od o generaci starších aut
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva