Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla s Model 3 hraje vabank, bezprecedentně zrychlí i přípravu výroby
25.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla nejenže vynechá prototypovou fázi příprav samotného Model 3, tento přístup zvolí i v případě přípravy výroby. Riziko je vysoké.
Již mnohokrát jsme zmínili, že Model 3 je klíčovým produktem Tesly. Jako první masově vyráběný elektromobil má šanci oslovit statisíce zákazníků, což by americkou značku mohlo konečně dostat mezi velké výrobce aut průmyslu a vytáhnout ji z hlubokých ztrát. Důležité ovšem je, aby firma stihla včas naplánovanou premiéru a zájemcům dodala vůz, který se nebude potýkat s takovým množstvím kvalitativních problémů, jako tomu bylo u Modelu S a Modelu X.
V případě toho prvního se Elon Musk snaží udělat možné i nemožné. Proto ostatně již oznámil, že Tesla vynechá v případě Modelu 3 testovací fázi beta, za kterou se skrývá nasazení předprodukčních prototypů v běžném provozu. Místo toho budou využity „pokročilé analytické techniky“, což je jen krycí název pro počítačové simulace nahrazující skutečné testy. Tím značka poněkud riskuje, jen u tohoto rizika ovšem nezůstane.
Aktuálně totiž vyšlo najevo, že Tesla vypustí také zkušební fázi výroby. Ta je spojena s prototypy nástrojů, které mají jen omezenou životnost, a proto vyjdou výrazně levněji než ty permanentní. Důvodem k takovému kroku je u automobilek snaha vychytat veškeré mouchy, ke kterým může během montáže dojít. Tedy jinými slovy, výrobci se takto snaží zajistit, že jednotlivé panely na sebe budou navazovat, nic nebude skřípat a tak podobně.
Jakmile pak dojde k vychytání veškerých problémů, automobilky objednají kvalitní nástroje, se kterými se posléze rozjede masová výroba. Tento proces je přitom zdlouhavý, nicméně výrobci s ním již dopředu počítají a svým způsobem se tak chrání před větším množstvím svolávacích akcí, které by je stály mnohem větší peníze - byť samozřejmě k nějakým dochází, neboť svět nikdy není dokonalý.
Musk ovšem skutečně hraje vabank a investorům minulý měsíc oznámil, že testovací výrobní fázi značka vynechá. Díky tomu by masová výroba a tedy dodávky zákazníkům mohly najet pětkrát rychleji, než je běžné. Cílem je přitom produkce až 500 000 vozů ročně, což je ve srovnání se stávajícím odbytem prakticky desetinásobný nárůst. Model 3 je tedy skutečně nadmíru důležitý.
Nemalé množství ovšem sice na jedné straně může vygenerovat nemalé příjmy, zároveň však na straně druhé může stát za kolapsem značky. Zvláště pokud ony „pokročilé analytické techniky“ nezaručí bezchybný produkt. V takovém okamžiku by Tesla stála před řetězem svolávacích akcí, na které ve stínu chřadnoucí důvěry už nemusí mít finance. To je ovšem pouze jeden zásadní problém.
Tím druhým může být samotná problematická výroba. Pokud se totiž ukáže, že ony drahé nástroje vedou k výrobě zmetků, bude je Tesla muset nahradit. Tento krok bude logicky mnohem nákladnější, než kdyby došlo k výměně dočasných nástrojů. Proto analytici hovoří o „experimentu“, který se může, ale zároveň nemusí vyplatit. To přitom zjistíme relativně brzy.
Je třeba dodat, že Tesla není úplně první automobilkou, která touto cestou kráčí. Audi nedávno zahájilo provoz nové továrny v Mexiku, kde část příprav montážních linek též nahradily počítačové simulace. Díky tomu mohla sériová výroba najet o 30 procent rychleji, Tesla ale zachází ještě podstatně dál a její kompletní vynechání přípravných fází je v automobilovém průmyslu bezprecedentní.
Spojitost s Audi nicméně není náhodná. Za zmíněným zahájením produkce čtyř kruhů přitom stojí Peter Hochholdinger, který je nyní viceprezidentem Tesly pro výrobu. Vychází tedy z vlastních zkušeností a jen posouvá použité postupy dále. Tesla má navíc v kapse ještě jeden důležitý triumf.
Automobilka totiž již v roce 2015 odkoupila michiganskou továrnu na výrobu obráběcích strojů, nástrojů a dalšího zařízení. Díky tomu může počítat s novým vybavením o 30 procent dříve než kdy předtím. Navíc vše ji vyjde podstatně levněji - pokud by tedy nakonec k nějakému selhání došlo, bude výměna problematických součástí přece jen o něco levnější.
Dalšího zlevnění a urychlení výrobní fáze se Musk snaží dosáhnout pomocí zcela robotických montážních linek. Nicméně i přes maximální možnou robotizaci budou stále existovat momenty, kdy to bez lidí nepůjde. Stejně jako Tesla musí užívat i reálné vozy v případě crash testů - i tento krok by Musk rád přeskočil pomocí počítačových simulací.
Suma sumárum tedy můžeme říci, že Tesla sice přichází s celou řadou inovativních postupů, ty se jí ovšem nemusí vždy vyplatit. Prozatím ale nemalujme čerta na zeď, vše nakonec může skončit typickým pohádkovským „a žili šťastně až do smrti“. Aktuálně tedy jen dodáme, že v souvislosti s příchodem Modelu 3 dojde k rozšíření dobíjecích stanic.
Aktuálně síť značky zahrnuje více než 5 400 superchargerů a přes 9 000 dobíjecích stanic, které jsou alokovány v hotelích a restauracích. Do konce letošního roku by ovšem Tesla ráda tento počet navýšila na alespoň 10 000 superchargerů a 15 000 dobíjecích stanic. Důraz je kladen na Ameriku, a zvláště pak na Kalifornii, která dostane přes 1 000 nových superchargerů.
Přesné lokace zatím uveřejněny nebyly, nicméně v plánu je vybudování nových stanic nejen podél nejrušnějších dálničních tepen, ale také ve větší vzdálenosti od samotných komunikací. Díky tomu mohou totiž stanice být větší a umožní tak dobíjení několika vozů najednou. Kromě toho poslouží motoristům, kteří jen projíždějí kolem, tak jako místním majitelům Tesly.
Bude to velká rána, nebo to bude velký průšvih? Můžete si „vsadit” v diskuzi, za pár měsíců bude jasněji...
Model 3 je pro Teslu klíčový - a může znamenat nemalý úspěch či katastrofální pád. Elon Musk přitom v jeho případě sází vše na jednu kartu, a sice na počítačové simulace nahrazující reálné testování vozů i výrobních procesů
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
1.1.2025 - Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus