Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla říká, že vyrábí nejbezpečnější auto všech dob. Jenže není to tak úplně pravda
14.10.2018 | Petr Prokopec
Tesla a její šéf prosluli zavádějícími a zjednodušujícími tvrzeními a toto je další z nich. I tak ale podstata bezpečnosti nového Modelu 3 stojí za bližší zkoumání. V čem je její kouzlo?
Pokud přijde řeč na elektromobilitu, v podstatě neexistují lidé, které by možný pohon budoucnosti neinteresoval. A v závislosti na tom, zda se zařadí do tábora odpůrců či naopak příznivců, uvádějí nevýhody či pozitiva.
Mezi ty nejkladnější stránky elektrických aut bezesporu patří pasivní bezpečnost. Sice mají na palubě extrémně hořlavé baterie, kde stačí málo, a vůz se ocitne v plamenech, však Richard Hammond by o tom mohl vyprávět. Jenže právě extrémní zabezpečení akumulátorových paketů patří mezi priority výrobců a požár baterií je méně pravděpodobný, než vzplanutí benzínu v nádrži běžných aut.
Pomineme-li tedy baterie a s nimi spojené problémy zdaleka nejen z hlediska bezpečnosti, zůstávají pozitiva, mezi něž jednoznačně patří absence spalovacího motoru. Elektromotory mají kompaktní rozměry a nízkou hmotnost a v případě nehody neomezují funkčnost deformačních zón a nehrozí jejich posunutí do kabiny.
To lze demonstrovat na příkladu Tesly Model 3, jež se stala vozem „s nejnižší pravděpodobností úrazu ze všech aut, jež agentura NHTSA otestovala“. Alespoň tak nám výsledek testu předkládá samotný výrobce. Je to odvážné a bohužel zavádějící tvrzení, jak u Tesly bývá zvykem. Samotná agentura se proti tomuto tvrzení Tesly ohradila s tím, že nezachází ve svém hodnocení dále, než je počet udělených hvězd. Těch má Model 3 maximální možný počet, stejný ale dostala i řada jiných aut, třeba Volvo V60.
Podstatou tvrzení Tesly jsou podrobná data, která NHTSA běžně neuvádí, ale také je neskrývá. Základem pro udělení hodnocení v podobě hvězd je číslo, které v sobě kombinuje výsledky dosažené v různých testech. Jde o vážený průměr, kde největší váhu mají výsledky z čelního nárazu následované bočním nárazem a otočením na střechu. Kterékoliv auto dosáhne u této veličiny hodnoty 0,67 a nižší, automaticky dostává pět hvězd.
Tesla v rámci celkového skóre dosáhla hodnoty 0,38, která nám sama o sobě mnoho neřekne. Teprve vynásobením 15% pravděpodobností nehody dojdeme k tomu, že u Modelu 3 existuje pravděpodobnost zranění ve výši 5,7 %. Krapet vyšší mají další produkty značky, hodnoty klasických aut ale také nezačínají o mnoho výše. NHTSA to ale komentuje tak, že byť se čísla různí, v rámci pětihvězdičkové kategorie jsou si vozy rovny.
Ať už ale tuto půtku vnímáte jakkoli, Model 3 jistě patří mezi nejbezpečnější vozy na trhu. Podle automobilky toho bylo dosaženo snížením těžiště a optimálním rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. Minimalizováno tím je působení kinetické energie při možné rotaci. Vůz navíc dostal „tuhou“ schránku pro pasažéry, stejně jako „zesílený“ bateriový paket. Optimalizovány pak byly ještě deformační zóny, což spolu s absencí těžkého a nedeformovatelného motoru před kabinou jednoduše vede k tomu, že se náraz rozloží do skeletu.
Pokud tedy Model 3 havaruje, energie z nárazu musí nejprve překonat nárazníkovou příčku ze zesíleného hliníku. Poté ji v cestě stojí příčné vzpěry pomocného ocelového rámu, který je opatřen nejen hlavními deformačními ližinami, ale i dodatečnými příčkami, jež energii rozvádí směrem do boků. Zde se Tesla může spolehnout na novou patentovanou strukturu okenních sloupků a bočních prahů, které ji absorbují na tak krátkou vzdálenost, jak jen to jde.
Aby toho pak nebylo málo, došlo rovněž k navržení specifických airbagů u spolujezdce. Samozřejmostí jsou ovšem i předpínače bezpečnostních pásů, stejně jako další prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, v řadě ohledů Tesla skutečně je před zbytkem světa. O to smutnější však je, že v rámci snahy o inovativní přístupy z továrny ve Fremontu sjíždějí vozy často nevalné kvality.
Data NHTSA naznačují, že riziko poranění hlavy, hrudníku či pánví je u Tesly Model 3 opravdu extrémně nízké. Platí to přitom jak u řidiče, tak i u spolujezdce
Dáno je to hlavně tím, že prostor pod přední kapotou neokupuje těžký motor...
...při napíchnutí na kůl, respektive při nárazu do sloupu, tak dochází k jeho obalení...
...na rozdíl od aut se spalovací jednotkou, jak dokazuje třeba srovnání s Audi A4
Že nejde jen o verdikt získaný uměle v laboratorním prostředí, nás mohli již dříve přesvědčit snímky vozu z reálné silnice, kdy to jeho řidič čelně „napálil“ do betonového sloupku. Kabina však při tomto „crash testu“ zůstala nedotčena, což by se u aut se spalovacím motorem nejspíše nestalo
Zdroje: Tesla, NHTSA
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 8 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 10 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 11 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
dnes - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 21:34 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin