Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu

Ztráty automobilky Tesla za čtvrté čtvrtletí roku 2014 tvořily asi 2,6 miliardy korun. Počet prodaných Modelů S se přitom údajně přiblížil 10 tisícům kusů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu

12.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ztráty automobilky Tesla za čtvrté čtvrtletí roku 2014 tvořily asi 2,6 miliardy korun. Počet prodaných Modelů S se přitom údajně přiblížil 10 tisícům kusů.

Že automobilka Tesla produkuje obrovské ztráty a i přesto se jí daří dále fungovat, je už věc dobře známá. Nyní před sebou máme výsledky čtvrtého čtvrtletí roku 2014, které v tomto kontextu nejsou překvapivé - jen za tento kvartál Tesla tratila 108 milionů dolarů, tedy asi 2,6 miliardy korun. Čisté ztráty za celý rok 2014 tvořily 294 milionů dolarů, tj. zhruba 7,07 miliardy korun.

Prodejní čísla Tesly se za ono poslední čtvrtletí roku 2014 zlepšila, bylo prodáno údajně 9 834 kusů. To je lepší jak meziročně, ve čtvrtém kvartále 2013 se prodalo jen necelých 7 tisíc aut, tak i ve srovnání se třetím čtvrtletí roku 2014, kdy si Model S vybralo téměř 7 800 lidí. Je to vidět i na tržbách za čtvrtý kvartál 2014, které oproti stejnému období roku 2013 poskočily z 615 milionů dolarů (14,8 miliardy korun) na 956,6 milionu dolarů (téměř 23 miliard korun). Také se ale provozní náklady zdvojnásobily na 336,5 milionu dolarů (8,1 miliardy korun).

Automobilka Tesla tedy jen ve čtvrtém kvartále prodělala zhruba 11 tisíc dolarů (cca 264 tisíc korun) na každém prodaném Modelu S. To je spousta peněz, zejména pokud uvážíme, že slušně vybavený Model S stojí okolo 100 tisíc dolarů, tedy zhruba 2,4 milionu korun - před započtením federálních (7 500 USD) i státních dotací (v každém americkém státě jsou jiné, většinou v řádech jednotek tisíc dolarů).

Takovéto ztráty má Tesla na každém autě i přes to, že každý vyrobený Model S generuje firmě čtyři emisní kredity, klíčovou to součást jejích příjmů. Ty pak automobilka pochopitelně prodává. Jejich cena není přesně známa, údajně není stanovena nařízením, ale trhem mezi automobilkami. Aktuálně firmě přináší čtyři kredity, které Tesla prodá, okolo 20 tisíc dolarů (480 tisíc korun), tedy 5 tisíc dolarů (120 tisíc korun) za jeden.

Jinými slovy, každý Model S je dotovaný 20 tisíci dolary nepřímo skrze „emisní povolenky”, až 10 tisíci dolary přímo skrze federální i lokální dotace prodejní ceny, zákazník za něj zaplatí okolo 100 tisíc dolarů a ještě je na něm Tesla 11 tisíc dolarů ve ztrátě. To je opravdu zajímavé podnikání a to zdaleka nejsme s to obsáhnout všechny dotace (pravda, někde také nejsou žádné), které se prodejů aut Tesly týkají - třeba takový Norský systém Tesle nahrává ještě více a promítnout jej do hospodaření firmy je ale velmi obtížné. A pochopitelně je třeba také dodat, že Tesla se nezabývá jen prodejem Model S, třebaže to je dlouhodobě jediný hmatatelný výstup jejích aktivit - také ve velkém investuje jak do gigatovárny na baterie v Nevadě, tak i do vývoje nových aut včetně Modelu X, který bude v prodeji snad ještě letos.

Dost velké peníze také spolkla stavba nabíjecích míst v Číně. Bohužel ale tamní prodeje výrazně zaostávají za očekáváním vedení automobilky, které tam v roce 2014 chtělo prodat 5 000 Modelů S. Podle dostupných informací se tam v prosinci prodalo pouhých 120 kusů. Výsledky ostatních měsíců neznáme, ale na pět tisíc aut za rok je potřeba prodat v průměru asi 417 aut každý měsíc, což se zjevně neděje.

Nejvíc aut Tesla prodá v Kalifornii. To je pochopitelné, právě v tomto státě najde nový domov asi 40 % všech v USA prodaných aut, které můžete připojit do zásuvky. Vloni představený Model S se dvěma motory, ať už to bude kterákoliv verze, je údajně cílen zejména na státy, kde více sněží a kde se tedy pohon všech kol velmi hodí. Spojené státy znamenají pro Teslu 55 % všech prodejů, Evropa 30 % a Asie asi 15 %.

Hodnota akcií po vyhlášení výsledků čtvrtého kvartálu roku 2014 mírně poklesla, včera ale při skončení obchodování byla na 212,80 dolarech za kus. To je citelně méně než maximum z loňského září, kdy se obchodovaly za zhruba 292 dolarů za akcii, ale také více, než asi 177 dolarů za kus, na kterých byla hodnota po lednovém oznámení, že automobilka ještě roky nebude zisková. Větší pokles po čerstvých zprávách neočekávejme - že je Tesla ve ztrátě, totiž není žádnou novinkou...


Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 1 - tesla s dalsi fotky 01Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 2 - tesla s dalsi fotky 02Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 3 - tesla s dalsi fotky 03Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 4 - tesla s dalsi fotky 04Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 5 - tesla s dalsi fotky 05Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 6 - tesla s dalsi fotky 06Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 7 - tesla s dalsi fotky 07Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 8 - tesla s dalsi fotky 08Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 9 - tesla s dalsi fotky 03dTesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 10 - tesla s dalsi fotky 04dTesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 11 - tesla s dalsi fotky 09Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 12 - tesla s dalsi fotky 11Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 13 - tesla s dalsi fotky 12Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu - 14 - tesla s dalsi fotky 13
Tesla Model S není ziskový automobil (ilustrační foto)

Zdroje: Tesla, National Review, CNBC

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.