Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla prodělává na každém autě 264 tisíc Kč, ač na něj dostává dotaci půl milionu
12.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ztráty automobilky Tesla za čtvrté čtvrtletí roku 2014 tvořily asi 2,6 miliardy korun. Počet prodaných Modelů S se přitom údajně přiblížil 10 tisícům kusů.
Že automobilka Tesla produkuje obrovské ztráty a i přesto se jí daří dále fungovat, je už věc dobře známá. Nyní před sebou máme výsledky čtvrtého čtvrtletí roku 2014, které v tomto kontextu nejsou překvapivé - jen za tento kvartál Tesla tratila 108 milionů dolarů, tedy asi 2,6 miliardy korun. Čisté ztráty za celý rok 2014 tvořily 294 milionů dolarů, tj. zhruba 7,07 miliardy korun.
Prodejní čísla Tesly se za ono poslední čtvrtletí roku 2014 zlepšila, bylo prodáno údajně 9 834 kusů. To je lepší jak meziročně, ve čtvrtém kvartále 2013 se prodalo jen necelých 7 tisíc aut, tak i ve srovnání se třetím čtvrtletí roku 2014, kdy si Model S vybralo téměř 7 800 lidí. Je to vidět i na tržbách za čtvrtý kvartál 2014, které oproti stejnému období roku 2013 poskočily z 615 milionů dolarů (14,8 miliardy korun) na 956,6 milionu dolarů (téměř 23 miliard korun). Také se ale provozní náklady zdvojnásobily na 336,5 milionu dolarů (8,1 miliardy korun).
Automobilka Tesla tedy jen ve čtvrtém kvartále prodělala zhruba 11 tisíc dolarů (cca 264 tisíc korun) na každém prodaném Modelu S. To je spousta peněz, zejména pokud uvážíme, že slušně vybavený Model S stojí okolo 100 tisíc dolarů, tedy zhruba 2,4 milionu korun - před započtením federálních (7 500 USD) i státních dotací (v každém americkém státě jsou jiné, většinou v řádech jednotek tisíc dolarů).
Takovéto ztráty má Tesla na každém autě i přes to, že každý vyrobený Model S generuje firmě čtyři emisní kredity, klíčovou to součást jejích příjmů. Ty pak automobilka pochopitelně prodává. Jejich cena není přesně známa, údajně není stanovena nařízením, ale trhem mezi automobilkami. Aktuálně firmě přináší čtyři kredity, které Tesla prodá, okolo 20 tisíc dolarů (480 tisíc korun), tedy 5 tisíc dolarů (120 tisíc korun) za jeden.
Jinými slovy, každý Model S je dotovaný 20 tisíci dolary nepřímo skrze „emisní povolenky”, až 10 tisíci dolary přímo skrze federální i lokální dotace prodejní ceny, zákazník za něj zaplatí okolo 100 tisíc dolarů a ještě je na něm Tesla 11 tisíc dolarů ve ztrátě. To je opravdu zajímavé podnikání a to zdaleka nejsme s to obsáhnout všechny dotace (pravda, někde také nejsou žádné), které se prodejů aut Tesly týkají - třeba takový Norský systém Tesle nahrává ještě více a promítnout jej do hospodaření firmy je ale velmi obtížné. A pochopitelně je třeba také dodat, že Tesla se nezabývá jen prodejem Model S, třebaže to je dlouhodobě jediný hmatatelný výstup jejích aktivit - také ve velkém investuje jak do gigatovárny na baterie v Nevadě, tak i do vývoje nových aut včetně Modelu X, který bude v prodeji snad ještě letos.
Dost velké peníze také spolkla stavba nabíjecích míst v Číně. Bohužel ale tamní prodeje výrazně zaostávají za očekáváním vedení automobilky, které tam v roce 2014 chtělo prodat 5 000 Modelů S. Podle dostupných informací se tam v prosinci prodalo pouhých 120 kusů. Výsledky ostatních měsíců neznáme, ale na pět tisíc aut za rok je potřeba prodat v průměru asi 417 aut každý měsíc, což se zjevně neděje.
Nejvíc aut Tesla prodá v Kalifornii. To je pochopitelné, právě v tomto státě najde nový domov asi 40 % všech v USA prodaných aut, které můžete připojit do zásuvky. Vloni představený Model S se dvěma motory, ať už to bude kterákoliv verze, je údajně cílen zejména na státy, kde více sněží a kde se tedy pohon všech kol velmi hodí. Spojené státy znamenají pro Teslu 55 % všech prodejů, Evropa 30 % a Asie asi 15 %.
Hodnota akcií po vyhlášení výsledků čtvrtého kvartálu roku 2014 mírně poklesla, včera ale při skončení obchodování byla na 212,80 dolarech za kus. To je citelně méně než maximum z loňského září, kdy se obchodovaly za zhruba 292 dolarů za akcii, ale také více, než asi 177 dolarů za kus, na kterých byla hodnota po lednovém oznámení, že automobilka ještě roky nebude zisková. Větší pokles po čerstvých zprávách neočekávejme - že je Tesla ve ztrátě, totiž není žádnou novinkou...
Tesla Model S není ziskový automobil (ilustrační foto)
Zdroje: Tesla, National Review, CNBC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 2 hodinami - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 3 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 6 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva