Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz
8.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už je jasné, proč se Musk a Grohmann nemohli snést ve vedení jedné firmy. Jednání Tesly s Grohmannovy dalšími partnery má ke korektnímu daleko.
Nový Model 3 a snaha o jeho uvedení na trh v předem ohlášeném termínu se pro Teslu začíná stávat prokletím. Automobilka kvůli tomu bezprecedentně riskuje s vývojem a podobným způsobem přistupuje i k přípravám výroby.
Hlavně kvůli produkci a její maximální automatizaci Tesla loni koupila německou Grohmann Engineering, ze které je dnes divize Advanced Automation. Toto oddělení má značce napomoci s urychlením příprav maximálně robotizované výroby, což je krok nezbytně důležitý - bez něj totiž Elon Musk nemůže počítat s tím, že automobilka vyprodukuje 10 tisíc nových aut týdně. Pokud se tak přitom nestane, těžko kdy dokáže splnit cíl prodat půl milionu aut ročně, který si stanovil už pro příští rok. Jenže věci v Německu jdou lecjak, jen ne hladce.
Musk, posedlý splněním slíbeného, totiž bývalý Grohmann Engineering zaměstnal jen prací pro vlastní firmu, což dosud bylo jen částí aktivit společnosti. Kvůli těmto změnám se Musk pohádal s původním zakladatelem společnosti Klausem Grohmannem, který své duchovní dítko musel opustit. Ani zaměstnanci s tím nebyli spokojeni, což spolu s jejich obavami o budoucnost vedlo k hrozbě stávky, která zatím nebyla zažehnána. Nejde však o jediný problém, který je s německou filiálkou Tesly a aktuálními změnami v ní spojen - až nyní se dozvídáme detaily pokračování či nepokračování kontraktů s dalšími společnostmi, které znovu dokáží ohromit.
Ve zkratce řečeno - bývalý Grohmann Engineering, dnes Tesla Advanced Automation, začal v posledních týdnech ostatní smluvní povinnosti zcela ignorovat a zastavil práce pro ostatní partnery, mezi nimiž najdeme i automobilky BMW, Daimler (majitel Mercedesu) a Volkswagen. Tesla se o tom navíc neobtěžovala svým obchodním partnerům jakkoli říci a dlouho odmítala i jakékoli vyjádření na toto téma. Německým automobilkám tak nezbylo, než oslovit právníky a začít si stýskat v médiích.
„Samozřejmě že očekáváme od subdodavatelů, že splní své kontrakty a povinnosti,“ uvedl k danému problému mluvčí Daimleru pro německý WirtschaftsWoche. BMW pak „věří, že Grohmann bude ctít své smluvní závazky vůči nám“. Jenže nezdá se, že by Tesla měla něco takového v plánu. Ve snaze o nápravu se nyní dokonce BMW s Volkswagenem spojily a právní cestou vyzývají Teslu, aby začala ctít podmínky dojednaných smluv.
Až v reakci na to mluvčí Tesly uvedl, že se všemi značkami Tesla vede diskuze a hledá individuální řešení pro každou z nich, Němci ale nic takového nepotvrdili - pokud nějaké diskuze proběhly. bylo to už před několika týdny. Podle informací WirtschaftsWoche Tesla vůbec nemá v plánu na kontraktech pro BMW a spol. jakkoli pokračovat a hodlá snést i případné postihy z toho plynoucí.
Na jednu stranu je to logické, jde o konkurenční firmy a Volkswagen shodou okolností tento týden otevřeně uvedl, že hodlá pokořit Teslu na jejím vlastním písečku a že dokáže všechno to, co ona ještě více. Rodina jeho modelů I.D. by měla být výrazně levnější a zároveň prý i schopnější než elektromobily Tesly, což má Volkswagenu napomoci k milionu prodaných elektrických aut ročně, což plánují i Američané, o pět let dříve.
Jenže postupovat v tomto případě tak, že prostě zastavíte práce pro dlouholetého odběratele a neobtěžujete se mu o tom ani říci, má ke korektnímu jednání daleko. Pokud Tesla své chování nezmění, stane nejspíše před soudem a je otázkou nám neznámých dílčích smluvních ujednání, co ji čeká za postih.
Bez ohledu na výsledek nám nepřijde moudré rozhádat se hned se třemi z nejvýznamnějších automobilek světa. Nesmíme zapomínat, že Tesla má jen peníze od investorů, svými aktivitami tratí miliardy, a to je vskutku vrtkavá pozice. Všechny tři německé firmy se mohou opřít o mnohem stabilnější zázemí výrazně ziskových společností a v případném přímém souboji s Teslou mohou být o poznání méně zranitelné. Dosud s Teslou spíše koexistovaly, teď je sami Američané vtahují do vlastní hry...


Se znalostí současných informací není divu, že Grohmann nemohl Muskovo chování vystát - k jeho dlouholetým zákazníkům se nový majitel firmy chová neurvale, prostě přestal plnit domluvené kontrakty
Výroba a její automatizace,
to je to, oč tu běží. Tesla potřebuje přípravy produkce Model 3 maximálně urychlit
A zjevně pro to riskuje vše, za nerealizované kontrakty převzaté firmy Grohmann ji hrozí žaloby
Zdroj: WirtschaftsWoche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejčtenější články
Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 23:16 - stst2
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins