Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla „otevřela” gigatovárnu na baterky, hotová je asi jako tento Model 3
29.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Dnes se koná slavnostní otevření gigatovárny Tesly v Nevadě. Se zahájením provozu ale nemá nic společného, stále jde o staveniště.
Nedávno jsme vás informovali o chystaném slavnostním otevření gigatovárny Tesly v americké Nevadě, která připadá na dnešní den. Publikovali jsme i původní pozvánku, na které je letecký pohled na hotovou továrnu a samotná akce se v angličtině jmenuje „Gigafactory Grand Opening” - velké otevření gigatovárny. Z něčeho takového si není těžké udělat představu, že továrna je hotová a dnes ji čeká slavnostní zahájení provozu, to je ale velký omyl.
Celá továrna má k dokončení hodně daleko a hotova ještě dlouho nebude. Její architektura je sice navržena tak, aby produkce baterie mohla začít ještě před úplným dokončením, aktuálně ale podle informací Tesly stojí 3 bloky ze 16 a čtvrtý k tomu má mít blízko. Hotová je tedy ani ne čtvrtina stavby a pohled na ni dělá dojem ještě horší. Nejlépe to všechno ilustrují fotky níže, kde můžete vidět i náčrt aktuálně realizované části stavby i konečné rozlohy a podoby - chybí toho opravdu spousta.
Ani to ovšem automobilce nezabránilo, aby uspořádala slavnostní otevření. Možná to je potřeba chápat „teslí optikou”, třeba jako Autopilot - megalomansky nazvanou věc, která vlastně neumí o mnoho víc než konkurenti, ale když jí dáte správnou nálepku, marketing má krásný základní kámen. „Grand Opening” je tedy u Tesly spíše něco na způsob „máme kousek hotový, pojďte se na něj podívat”.
Spekulace o pojmenování však nechme stranou. Včera se konala akce pro novináře, během dnešního podvečera nevadského času je na programu slavnost pro vážené zákazníky Tesly. Jak ukážou fotky, továrna pořád vypadá jako staveniště, což má dobrý důvod - opravdu to pořád je staveniště, dělníci aktuálně dokončují čtvrtý blok, začínají práce na pátém a pro několik dalších se budují základy.
Třebaže je gigatovárna prezentovaná jako jedna stavba, ve skutečnosti to má být 16 oddělených bloků, které na sobě budou nezávislé ze statického hlediska. To má své výhody, zejména v tom, že můžete postavit jeden blok nezávisle na druhém, což urychluje výstavbu. A protože celá fabrika nebude mít jen jednu výrobní linku, ale bude jich několik, můžete začít vyrábět baterie ještě před kompletním dokončením továrny. Ne ale tak dlouho, aby továrna mohla něco vyrábět už nyní.
Další výhodou je, že je gigatovárna takhle mnohem odolnější proti zemětřesením, která v téhle oblasti nejsou neobvyklá. Může navazovat otázka, proč Tesla staví továrnu někde, kde jsou běžná zemětřesení, ale i na ni existuje odpověď - kromě blízkosti Kalifornie to jsou hlavně neuvěřitelné daňové úlevy. Je tu ale i jeden technický důvod - sucho. Při montování lithium-ionových baterií je potřeba dokonale čistých a hlavně suchých místností, protože se dovnitř nesmí dostat vodní pára, resp. vlhkost. Co nejsušší okolní vzduch tedy několika „suchým místnostem” uvnitř továrny usnadní činnost.
Američtí reportéři, kteří se účastnili oné novinářské prezentace a podali poměrně detailní svědectví, které začínalo dojmem, jak obrovská tahle továrna je už nyní, kdy je jí hotovo asi 14 % z celkové rozlohy. Už nyní prý má vnitřní plochu několika fotbalových hřišť. Tři ze čtyř bočních zdí jsou dočasné, jakmile budou dostavěny navazující bloky, tyhle zdi zmizí.
Fotografovat místa, kde bude skutečně probíhat výroba baterií, nebylo povoleno a do některých míst se novináři vůbec nedostali. Byl ale vystaven model továrny, který ukazoval výrobní linku a na který se můžete podívat na jednom z videí níže. Na střeše měl solární panely, které bude mít i skutečná gigatovárna, jak ukazují snad všechny její ilustrace, ovšem opět až po dokončení.
Kromě fotografií ponejvíce aktuálního stavu gigatovárny najdete níže i ilustrace rozlohy a časosběrnou koláž, která z jednoho místa ukazuje prostor gigatovárny od prvního kopnutí do země po současný stav. Na Teslu můžeme mít názor jakýkoliv, ale tohle bude skutečně pozoruhodná stavba. A pokud bude dokončena, stane se dalším potvrzením, jak ohromné je megalomanství člověka v čele této firmy.
Jestli ovšem bude všechno tak, jak je v plánech, jestli bude gigatovárna skutečně mít odbyt pro hory akumulátorů, které má vyrábět, je zatím ve hvězdách. Zdá se to být důležitým krokem k plánované výrobě půl milionu vozů značky Tesla ročně, které chce Musk vyrábět už v roce 2018, o dva roky dříve oproti původnímu plánu. Opět je ale otázkou, jak moc je tento plán reálný - loni firma prodala zhruba 50 tisíc kusů a už letos skromnější plány na růst neplní.
Zatím se musíme držet reality - vidíme tu 14 % postavené továrny při slavnostním otevření a před závodem červený, v této barvě dosud jen málo viděný Model 3, který má být hlavním „odběratelem” baterek z tohoto místa. Jeho krátké zkoumání ale odhalí, že ke skutečnému autu má daleko asi tak jako pravý výfuk Škody Octavia RS TDI - je falešný a prázdný. A takové momenty dávají celému „Grand Opening” poněkud hořkou příchuť.
Vraťme se ale zpět do budoucnosti. Na letošek má Tesla v plánu vyrobit 90 tisíc aut a Musk plánuje také stavět více gigatováren. Měly by být podobných té, která aktuálně vzniká v Nevadě, a měly by být na celém světě. „Očividně v dlouhodobém horizontu dává smysl mít továrnu v Evropě, v Číně a možná i v Indii. Když je vysoká poptávka po hotovém výrobku a když náklady na přepravu začnou narůstat, pochopitelnou cestou k optimalizaci je umístit výrobu blíž ke konečnému zákazníkovi,” uvedl Musk. Jak ale jistě tušíte, něco takového je dost vzdálená budoucnost.
Pokud člověk nesleduje dění okolo Tesly zcela pravidelně, mohl by nabýt dojmu, že v Nevadě už stojí hypermoderní závod, který se už už chystá zaplavit svět levnými bateriemi. Z výše uvedeného jde ale vidět, že reálně stojí pár budov a kolem nich spousta vzdušných zámků, které se ale staví snadněji než reálné výrobní haly. Stejně jako v případě celého fungování Tesly, i zde nezbývá než si počkat, kam se to vyvine.
Na novinářské prezentaci továrny byl z hotové továrny k vidění jen model...
...podobně jako v případě Tesly Model 3. Červená jí opravdu sluší, k hotovému autu má ale ještě dále než dosud prezentované prototypy „bez interiéru”
Gigatovárna se staví po sekcích
Aktuálně jsou hotové 3 sekce, staví se čtvrtá a začíná se pracovat na několika dalších. Symetrické díry v zemi jsou základy pro jednotlivé sekce
Electrek hovoří o "zhruba 16" sekcích, zde jich na ilustraci vidíme 24. Na druhé ilustraci je černým rámečkem znázorněno to, co už stojí, ve vizualizaci hotové továrny
Model části továrny ukazuje výrobní linku
Časosběrná koláž stavby gigatovárny
Otázky po tiskové konferenci
Zdroje: Electrek poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejčtenější články
- John Cena prodává auto, které považuje za největší finanční omyl svého života. Nasypal přes 11 milionů do nesmyslu
5.10.2024 - Zájem o diesely ve Velké Británii roste pětkrát rychleji než o elektrická auta, tolik k úspěšnosti nařizování těch druhých
5.10.2024 - Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - V Evropě nepochopitelně zaříznuté dostupné ostré Hyundai jinde jede dál, ukázalo se v novém
5.10.2024 - Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
5.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva