Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení
23.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jak získat 5,4 hvězdy v crash testu s maximálním hodnocením pět hvězd? To nikdo neví, Tesla je ale prý má.
Jak dopadnou rozličné automobilové ankety je před jejich uzavřením obvykle ve hvězdách. Kdyby se ale předávala cena za největšího pohádkáře na automobilovém trhu, byl by vítěz předem známý - americká Tesla Motors. Těch lží, polopravd, přetvářek či zjevných pohádek jsme za poslední roky slyšeli tolik, že je ani nelze na rozumném prostoru vyjmenovat, přesto se o krátký průřez pokusíme.
Především Tesla říká, že je v zisku. „Účetní realitu” si vytváří sama a minimálně podle té je to pravda, lze ale za reálně ziskovou firmu považovat takovou, kterou z hluboké ztráty nevytáhla samotná výroba a prodej aut, ale jen zeleno-socialistické přerozdělování alias prodej „emisních povolenek” v jediném státě USA? To racionálně uvažující člověk těžko bude považovat za reálné a udržitelné, zvláště když sama firma ještě ke všemu rozjela takové malé letadlo a nechává si dopředu platit za nedodaná auta, právě se zmíněným cílem.
Skutečná finanční situace firmy ale není špatná, nicméně se opírá hlavně o prodej vlastních akcií, jejichž cena je před pozoruhodně optimistickými investory pravidelně šroubována směrem nahoru právě všemožnými polopravdami. Že Tesla v prodejích překonává Audi, BMW i Mercedes je zábavná, nevinná hříčka, pravidelné sliby nových aut všemožných tříd už ale tak vtipné nejsou, obvykle končí odkladem. Naposledy se to stalo v případě Modelu X, který už se měl prodávat, aktuálně ale byl odložen na konec roku 2014 a už legendární je způsob příchodu jediného současného modelu firmy, který se též opozdil o rok a půl. Vedle toho všeho jsou tu všemožné drobné lži jako tisící vyrobená karoserie s číslem 396, které jsou skoro na denním pořádku.
Někam do tohoto ranku lze zařadit prohlášení Tesly ze začátku tohoto týdne, podle kterého je Tesla Model S vůbec nejbezpečnějším autem, které kdy prohnala crash testem americká NHTSA. Byli jsme připraveni takový výsledek ocenit, rozhodně nemáme v úmyslu informovat jen o neúspěších Tesly. Raději jsme si ale po všech předchozích zkušenostech počkali, co se z tohoto prohlášení výrobce, které bylo zveřejněno ještě před publikací samotných výsledků testu ze strany NHTSA, vyklube. V případě Tesly a jejích tolikrát znevěrohodněných prohlášení je to jediný možný postup, Tesle prostě nelze automaticky věřit vůbec nic.
V tiskovém prohlášení vydaném automobilkou v pondělí doslova stálo: „NHTSA nezveřejňuje hodnocení, která přesahují 5 hvězd, úroveň bezpečnosti vyšší než 5 hvězd je ale testy reflektována v celkovém skóre poskytovaném výrobcům. V něm Model S dosáhl nového kombinovaného rekordu - 5,4 hvězdy.” Podle Tesly tedy vůz sice získal navenek v každém testu pět hvězd, čímž se jistě zařadil mezi velmi bezpečná auta, jakási zpráva předaná bokem Tesle ale měla hovořit o výsledku 5,4 hvězdy, což by znamenalo úplně nejlepší výsledek v celé historii měření NHTSA.
Zajímavé je, kolik médií, i v Evropě, tuto zprávu dále publikovalo jako fakt, přitom se někteří přemýšlivější američtí novináři začali hned v pondělí ptát, jak je možné získat v pětihvězdičkovém hodnocení více než pět hvězd. „Je Tesla Model S lepší než perfektní? Znamená S v názvu Superauto pro Supermana?” ptali se sarkasticky někteří komentátoři. Odpověď je banálně jednoduchá: ne a ne, na zmíněném prohlášení Tesly totiž znovu není ani za mák pravdy.
Včera k celé věci vydala své stanovisko NHTSA, když zveřejnila i výsledek samotného testu. Drží se v něm přísně diplomatické mluvy, přesto ve velmi krátké, jen několikařádkové zprávě jasně říká, co se stalo. „Jednohvězdičkové hodnocení je tím nejnižším, pětihvězdičkové tím nejvyšším. Více hvězd znamená bezpečnější vůz. NHTSA neznámkuje auta za hranicí pěti hvězd a dále nehodnotí, ani nevytváří pořadí vozů se stejným hvězdičkovým hodnocením v jedné kategorii. Agentura navíc vytváří pravidla pro výrobce a reklamní agentury, které mají zajistit předávání přesných a jasných informací veřejnosti,” stojí doslova v tiskové zprávě NHTSA.
Pokud si odmyslíme diplomatickou neutrálnost, říká zpráva toto: hodnocení 5,4 hvězda si Tesla vymyslela a komunikací takové informace veřejnosti porušila pravidla, s nimiž před podstoupením testu musela souhlasit. Co si o tom myslet? Asi netřeba naznačovat, je to prostě jen „teslí lež” číslo 327, nic nového pod sluncem.
Po všem, co jsme si s Teslou užili, už jsme přesvědčeni, že v prostorách firmy to musí vypadat jako na dvoře Rudolfa II. - pár lidí rozbíjí atom, jiní vytvářejí perpetuum mobile, další elixír mládí. Brzy se tak zřejmě dočkáme prohlášení o tom, že Elon Musk rozbil atom, normálně sekerou. A akcie půjdou nahoru. To je ostatně na celé záležitosti to nejpozoruhodnější - prakticky vše, co dosud Tesla řekla a co bylo možné ověřit, byla lež či polopravda. Proč by tedy mělo být pravdou něco z toho, co zatím ověřeno být nemohlo? Proč by to mělo být důvodem věřit v lepší zítřky?
My raději zůstáváme skeptičtí a po zkušenosti nevěříme ani tomu, co Tesla prohlašuje, ani zvěstem, které se kolem ní točí. Patří mezi ně i náznaky, že Model S je opravdu dobré auto. Je to možné a rádi se z naší nedůvěry necháme vyvést. Po všem zmíněné ale na nic jiného než vlastní zkušenost nedáme a všem obezřetným lidem radíme totéž...
Model S je bezpečné auto, to nikdo nepopírá. Nejbezpečnější v historii ale z podstaty být nemůže, stejně jako nemohlo získat hodnocení 5,4 hvězdy. Podle prohlášení NHTSA je to čistá lež
Zdroje: Tesla, NHTSA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus