Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla neumí hrát fér, chce žalovat Dánsko pro zrušení podpory elektromobilů
16.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ohromující daně, kterým v Dánsku podléhají konvenční auta, budou zavedeny i na elektromobily. Tesla Model S P85D tak bude stát 6,4 milionu Kč.
Automobilka Tesla chce hnát dánskou vládu před evropský soud, protože ta chce přestat zvýhodňovat elektromobily. Uvedl to mluvčí dánské divize Tesly Esben Pedersen. Dánská vláda minulý týden odsouhlasila postupné rušení daňových výhod pro elektrická auta v průběhu následujících pěti let, což znamená, že na ně budou zavedeny stejné daně, jako jsou uvaleny na konvenční vozy.
Tesla tyto změny ostře odsoudila a uvedla, že podepisují elektromobilům rozsudek smrti. „Když budou podmínky rovné pro všechny, nebavíme se o zavádění daní na elektromobily, ale o postupném konci elektromobilů v Dánsku,” řekl mluvčí dánské Tesly. Tím ovšem také řekl, že elektromobily této značky nejsou konkurenceschopné, platí-li pravidla pro všechny stejně - smysl pro fair play a ochota prát se s konkurencí za stejných podmínek ale Tesle ani jejímu zakladateli nikdy vlastní nebyly.
Ceny aut Tesly každopádně změny citelně zasáhnou. Model S P85D tam dnes stojí 875 tisíc dánských korun (3,1 milionu Kč), ale po zdanění jeho cena stoupne na 1,8 milionu DKK, což je ohromných 6,4 milionu českých korun. Za současných podmínek je ovšem Tesla Model S nejprodávanější elektromobil v Dánsku; od ledna do srpna letošního roku se jich tam zatím prodalo 725.
„Nový plán vyvažuje potřebu růstu počtu elektrických aut v Dánsku, veřejný rozpočet a férovost na automobilovém trhu,” uvedl dánský daňový ministr Karsten Lauritzen. „Elektromobily byly dlouhou dobu zvýhodněny oproti ostatním autům tak, že byly zcela zproštěny registrační daně. Mnoho Dánů nechápe, proč mají platit plnou daň za své konvenční auto, zatímco člověk, který si může dovolit drahý elektromobil, neplatí nic,” pokračoval. Dodal, že dánský veřejný rozpočet přichází na těchto „slevách” (spíše „nedaních”) o 650 milionů dánských korun (2,3 miliardy Kč) ročně.
Tesla ovšem trvá na tom, že schválená změna v daňovém zatížení je nefér, a chce toto rozhodnutí napadnout u evropského soudu. „Budeme kontaktovat EU, protože věříme, že tato dohoda je proti tržní soutěži a vyřazuje Teslu. Změny zasáhnou celý dánský trh elektromobilů a budou ho dusit, místo aby ho rozvíjely,” říká pozoruhodnými slovy mluvčí Tesly.
Ovšem, jak vidno i výše na příkladu Tesly, dánské daně na registraci nového auta jsou ohromující. Stojí-li vůz do 76 400 DKK (271 tisíc Kč), daň je 105 % z této ceny. Je-li vůz dražší, je daň 105 % z prvních 76 400 DKK a ze zbytku částky nad tuto hranici je to 180 %. Se zvyšující se cenou auta tedy roste daň téměř dvakrát tak rychle, takže to je na ceně drahé Tesly Model S velmi vidět. Protestovat by se tedy spíše patřilo proti brutálnímu daňovému zatížení (a ochotě Dánska jej vymáhat, např. jezdit vozem se zahraničí registrací je prakticky nemožné - přitom zákaz je jen dílem snahy o udržitelnost absurdního zdanění), nikoliv proti tomu, že jedné části trhu skončí výhody.
Levnějších, ale méně schopných elektromobilů se daně dotknou o něco méně výrazně. Podle výpočtů dánského daňového ministerstva se cena Nissanu Leaf do roku 2020 postupně zvedne z 275 tisíc na 352 tisíc DKK (987 tisíc, resp. 1,25 milionu Kč), Volkswagen e-Golf podraží z 286 tisíc na 334 tisíc DKK (1 milion, resp. 1,19 milionu Kč), ale u Volkswagenu e-Up! naopak cena klesne ze 186 tisíc na 171 tisíc DKK (662 tisíc, resp. 609 tisíc Kč). Je tedy pravděpodobné, že Tesla o svou pozici jedničky mezi elektromobily přijde, když bude stát pětkrát tolik, co Nissan Leaf.
Tesla Model S P85D podraží po narovnání daňových pravidel víc než dvojnásobně (ilustrační foto)
Zdroje: EV Obsession, [https://www.cfe-eutax.org/taxation/road-tax/denmark CFE Eutax]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 minutami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před hodinou - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 3 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva