Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model S má problémy se spolehlivostí, ukazují dlouhodobé testy
13.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dva dlouhodobé testy Tesly S ukázaly, že vůz může trpět spoustou malých závad, ale i těch větších. U jednoho byl třikrát vyměněn motor za 50 tisíc km.
Zkušenosti z dlouhodobých testů Tesly Model S naznačují, že to není kdovíjak spolehlivé auto. Že „eSko” nezvládlo ani jediné kolo Severní smyčky německého Nürburgringu sice je tristní a srovnatelné vozy se spalovacími motory tam dovedou kroužit stále dokola, dokud smyčku nezavřou nebo dokud jim nedojde benzín, ale mnoho majitelů tohoto vozu tam nepojede a takto vůz možná nevyužijí ani v běžném provozu.
Co však budou dělat, je jezdit denně do práce, po nákupech, za babičkou, prostě všechno, co člověk chce po automobilu. I s těmito pro konvenční auto naprosto jednoduchými úkoly může mít Tesla Model S problém, jak ukazují dlouhodobé zkušenosti našich amerických kolegů. K tomu je nutno připočíst naměřené ztráty při nabíjení Tesly S jiného jejího amerického majitele.
Problémy však nebývají ani až tak mechanického rázu, jako spíše s elektronikou. To může být dáno tím, že moc mechanického toho na Tesle S není - a tím více tam je naopak elektroniky. Weby Edmunds.com a ConsumerReports.org dlouhodobě testovaly Teslu Model S. Pod křídly Edmunds se za jejím volantem vystřídala hromada řidičů a všichni říkali, že je to vůz pohodlný, rychlý a že jim dojezd běžně stačil, ale žít s ním, to je údajně zcela jiná písnička.
Za zhruba rok a půl, co Teslu S měli, se objevilo až ohromující množství drobných problémů, ale nejen jich - například pohonná jednotka musela být během 17 měsíců a cca 49 tisíc kilometrů, které za tu dobu najeli, vyměněna hned třikrát a baterie se měnily jednou. K tomu se vůz třikrát porouchal na silnici a řidič musel volat odtah.
Z dalších větších problémů jmenujme například to, že se kvůli špatné geometrii zadní nápravy z výroby velmi rychle ojely pneumatiky až na dráty, stalo se tak po cca 16 tisících najetých kilometrech. Centrální obrazovka, která v Tesle nahrazuje středovou konzoli, také musela být devětkrát manuálně restartována, protože zamrzla, a jednou dokonce bylo potřeba ji úplně vyměnit. Problémy byly také s řidičovými dveřmi - ve vlhku se samy pootevřely ve chvíli, kdy řidič zastavil a zařadil P na voliči převodovky.
Na nové auto to je docela alarmující seznam závad. Polehčující okolností nicméně budiž, že vůz, který testoval web Edmunds, byl jeden z úplně prvních vyrobených a spoustu těchto problémů lze označit za dětské nemoci; údajně také byly v průběhu výroby vyřešeny. A na všechno se také vztahovala záruka. Přesto ale musela tato Tesla S do opravny sedmkrát mimo plánované servisní prohlídky, které se podle uživatelské příručky mají konat každých 12 měsíců nebo 20 tisíc kilometrů.
Tesla u Modelu S ve verzi Performance, tedy s 85kWh bateriemi a elektromotorem o síle 416 koní a 600 Nm, uvádí dojezd cca 430 kilometrů. Je jasné, že v reálném světě se na nic takového nedostanete, rozdíly zjištěné webem Edmunds ale nejsou tak velké - nejlepší dosažený výsledek byl 370 kilometrů.
Consumer Reports měli k dispozici vůz nikoliv z prvních vyrobených, ani ten ale údajně nebyl bez problémů, třebaže to nebyla taková noční můra, jakou zažívali u Edmunds. Některé problémy ale musely být skutečně otravné - kliky dveří se například občas odmítly vysunout, takže se člověk do auta nedostal, nebo přestalo fungovat odjištění přední kapoty. Tu však je nutno vidět jako víko zavazadelníku, nikoliv kapotu v klasickém slova smyslu, a víko kufru se ve většině aut dá odjistit elektronicky. Nahrazení bowdenu virtuálním tlačítkem na displeji tak je o něco lépe pochopitelné.
I u Consumer Reports měli problémy s centrálním displejem, údajně jednou, těsně před plánovaným servisem po 20 tisících km, zcela vypověděl funkci a až resetování v servise jej znovu zprovoznilo. U Tesly S je porucha displeje docela velký problém, protože se jím ovládá snad úplně všechno - klimatizace, navigace, otevírání zavazadelníků, krytky konektoru nabíjení, střešního okna, prostě všechno to, na co běžná auta mají tlačítka, takže chyba třeba v displeji navigace neovlivní funkci zbytku vozu.
Kromě toho se tomuto vozu polámal adaptér na nabíjení jinde než v nabíječkách Tesly a klip bezpečnostního pásu třetí řady sedadel, která je u Tesly za příplatek a instaluje se do zadního zavazadelníku proti směru jízdy, podobně jako měly některé velké americké station wagony 70. a 80. let. Z větších problémů dále jmenujme výměnu 12V baterie, uložení kabinového filtru a vodní pumpy chlazení akumulátorů.
Během 25 tisíc kilometrů však Consumer Reports nepoznali nutnost výměny elektromotoru či akumulátorů. A podobně jako Edmunds, i zde byly všechny opravy provedeny v záruce a některé problémy, jako například zmíněné kliky dveří, byly dokonce opraveny na dálku jen softwarově. Za servisní prohlídku ve 20 tisících km, která zahrnovala doplnění všech kapalin, prohození pneumatik (podle manuálu je to potřeba každých 10 tisíc km) a výměnu baterií v klíčku, zaplatil web 636,90 dolarů, tedy něco přes 13 tisíc korun. Podle Consumer Reports je však cesta auta do servisu velmi pohodlnou věcí - mechanik přijede, naloží vůz na náklaďák a pokud potřebujete, nechá vám místo něho náhradní auto. A po dokončení opravy vám zas auto přiveze.
Toto mohou být stále jen data dvou exemplářů Tesly S, další tisíce jich mohou jezdit relativně v pořádku, nebo aspoň bez tak velkých problémů. Web Consumer Reports však podle zpráv 637 majitelů Tesel S ročníků 2012 a 2013 označil spolehlivost tohoto vozu jako průměrnou; ani podle těchto několika set lidí to tedy není žádná sláva.
Otázka tedy zní, nakolik se vyplatí si kupovat nový vůz v přepočtu za dva miliony korun, jen abyste s ním museli pomalu každé dva měsíce do servisu kvůli nějaké drobnosti, kterou by třeba Mercedes třídy E, BMW řady 5 nebo klidně i Cadillac CTS netrpěl a ještě by byl levnější a zvládl by přesun ze západního pobřeží USA na východní, kdykoliv by se vám zachtělo.
Samozřejmě, mnoho těchto problémů se dá označit za dětské nemoci a Tesla je pravděpodobně v průběhu času všechny vychytá, přesto ale nyní podle dostupných informací nemůžeme označit Model S za dostatečně spolehlivé auto. Nehledě na to, že dva roky po startu výroby už ony dětské nemoci bývají dávno pryč.
Jak se ukazuje, Tesla Model S není spolehlivým autem, zejména první vyrobené kusy
Zdroje: ConsumerReports, Edmunds
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva