Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model 3 je prý nejúspěšnější premiéra historie. Není to pravda
8.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Počet předobjednávek na Model 3 podle Tesly vyšplhal na 325 tisíc, slova o nejúspěšnější produktové premiéře v historii jsou ale jen zbožným přáním Elona M.
Jsou auta, jejichž celá produkce se vyprodá ještě před oficiálním představením, protože vážení klienti můžou vůz často vidět mnohem dřív a taky si ho objednat. Pak tu jsou auta, jejichž prodeje se rozbíhají pomalu. A úplně mimo trendy stojí Tesla Model 3, která má za první týden podle zpráv automobilky 325 tisíc předobjednávek, i když se možná ještě léta nevyrobí jediná.
Nemusíme snad znovu opakovat, že to v žádném případě nejsou prodeje, že 325 tisíc lidí „jen” složilo tisícidolarovou a plně vratnou zálohu pro rezervaci místa v pořadníku. Tesla ovšem tohle číslo přetavila do zhruba 14 miliard dolarů (cca 332,9 miliardy korun) v možných budoucích prodejích, to kdyby si všichni, co složili zálohu, auto skutečně koupili. To se nejspíše nestane, ale asi by lidé jen tak někam neposílali tisíc dolarů, kdyby o tu věc neměli alespoň trochu zájem.
Není pochyb, že to je ohromný úspěch, takový, jaký ani megaloman Musk asi nečekal. Během prvních 24 hodin prý bylo zapsáno přes 180 tisíc rezervací, což podle automobilky je „rekord v prodejích jakéhokoliv výrobku v historii světa”. Ne auta, jakéhokoliv výrobku, a tohle tvrzení má do pravdy hodně daleko. Předně - nejsou to prodeje, ale nezávazné rezervace, jak stojí i výše. A např. Sony údajně prodalo za první den dostupnosti Playstationu 4 miliony kusů jen v USA. V případě konzole je také dost nepravděpodobné, že by Sony přijalo jen vratnou zálohu s tím, že první zákazníci dostanou svou konzoli nejdříve za 18 měsíců.
Úspěch Modelu 3 měl také dopad na nedávné setkání akcionářů Daimleru. Kromě neshod v otázce občerstvení, o kterých jste nejspíše slyšeli, padaly také dotazy na adresu elektrických aut. Je pravda, že přízeň Tesle se někdy skoro podobá fanatizmu, ale kdyby o elektromobily byl zájem opravdu nulový, jak nejen klasické automobilky tvrdí, nesesypaly by se na Teslu takové hordy předobjednávek, lidé by na Model 3 nestáli fronty.
Je nutno přiznat, že Model S a Model X mají z elektromobilů dostupných na trhu jako jediné alespoň trochu použitelný dojezd, když tedy nevyužíváte jejich dynamiky. 100 - 150 km, které nabízí většina ostatních od Nissanu Leaf po BMW i3, je na hraně, i když autem jen dojíždíte do práce třeba 30 km. Jednak proto, že tahle čísla jsou normovaná, a všichni víme, jak to je s normovanou spotřebou benzínu. A jednak proto, že něco z toho dojezdu sežere klimatizace, něco dalšího rádio apod., a to nemluvíme o chvíli, kdy byste třeba chtěli jet někam dál.
Daimler ovšem nabízí jen Smart fortwo Electric Drive a Mercedes třídy B Electric Drive. Zcela pochopitelná tedy byla poznámka jednoho z akcionářů, že Daimler nemá konkurenta pro Teslu. Další se přímo ptal, proč zatím neexistuje evropský konkurent této americké značky. Jsou to zcela trefné připomínky, Model S je na trhu letos čtvrtým rokem, i kdyby začal vývoj něčeho evropského při jeho představení, mohl by letos nebo příští rok pomalu jít na trh.
Podle Dietera Zetscheho, hlavy Daimleru, je ve vývoji elektromobil s dojezdem okolo 500 km, ale na trhu údajně nebude dřív než za tři roky. Elektromobily přitom nejsou nic nového a lithium-ionové akumulátory, které mají v útrobách auta Tesly, musí být pro evropského giganta s více než stoletou historií minimálně dostupné stejně, ne-li lépe než pro americký start-up založený jihoafrickým imigrantem. A jako bonus by skutečně prodávaný elektromobil Mercedesu mohl udržet 6,2litrovou atmosférickou V8 od AMG déle ve výrobě. Ditto pro 3,6litrovou VR6 koncernu VW.
Ovšem, než se bude Model 3 skutečně dodávat zákazníkům, uplyne spousta vody - a dost možná představí Mercedes nebo někdo jiný elektroauto, které bude podobně schopné jako vozy Tesly a u kterého budou lepší vyhlídky na spolehlivost, protože s tou je Tesla zatím na štíru. A možná bude mít i verzi se spalovacím motorem jako prodlužovačem dojezdu, která bude použitelná i tam, kde není hustá síť rychlonabíječek. Něco jako BMW i3, ale ne s designem přistávacího modulu mimozemské vesmírné lodi a s násobným dojezdem.
Lze pochybovat, že se Model 3 skutečně dostane na silnice koncem roku 2017; obě předchozí současné Tesly na tom byly stejně. To však nezabránilo ilustrátorovi XTomimu, aby se zamyslel nad případnými dalšími verzemi tohoto stroje. Máme tu tak kombík, který by si mohl zachovat gigantické sklo ve střeše a zároveň dobrý přístup do zavazadelníku, a jeho oplastovanou verzi. Jmenují se Sportwagon, resp. Crosswagon a odmyslíme-li si rybí příď, docela jim to sluší.


Model 3 Sportwagon (vlevo) a Crosswagon (vpravo) jsou návrhem designéry XTomiho
Tenhle vzhled produkční Model 3 mít nebude, na oficiálních fotkách se navíc ukázal jen zevnějšek
Při premiéře v Los Angeles se ukázal také interiér, ani on ale neměl sériovou podobu
Zdroje: Tesla, Auto Evolution, X-Tomi Design
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
včeraUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
včeraBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva