Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne

Model X měl v Montaně náhle a bez varování sjet ze silnice. Je to už třetí nehoda, kterou bude vyšetřovat NHTSA, Tesla ale svůj přístup nemění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne

13.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Model X měl v Montaně náhle a bez varování sjet ze silnice. Je to už třetí nehoda, kterou bude vyšetřovat NHTSA, Tesla ale svůj přístup nemění.

Zdá se, že letošní rok bude zásadním milníkem pro aktivity Tesla Motors. Děje se toho kolem ní v posledních týdnech tolik, že už se jedinými dvěma možnostmi jeví, že z aktuálních patálií buď vystartuje rovnou ke hvězdám nebo padne tvrdě na zem.

Jedním z bičů, který si na sebe ovšem Tesla sama upletla, je její takzvaný Autopilot. Před riziky zacházení s autonomním řízením tímto způsobem varovali mnozí, automobilka ale varování nedbala. Se džbánem nechala své zákazníky chodit pro vodu tak dlouho, až se ucho utrhlo. Jeden z jejích fanatických příznivců zjevně podlehl mylnému dojmu, že má vůz schopný řídit samostatně a stal se obětí fatální nehody. Je velmi nepravděpodobné, že by její vyšetřování bylo označeno za cokoli jiného než chybu řidiče, faktem ale je, že Tesla nese minimálně část morální odpovědnosti - říkat Autopilot něčemu, co autopilotem není a nechat s tím přitom opačným způsobem zacházet zákazníky, není dvakrát rozumné.

Od této smutné události jsou všechny incidenty aut Tesly pochopitelně sledovány mnohem bedlivěji. A už dvakrát jsme se dozvěděli o nehodách, které jsou s automobilkou a jejím Autopilotem spojovány. První taková byla hlášena v Pensylvánii, kde šlo o Model X. Ani Tesla, ani vyšetřující organizace NHTSA ovšem prozatím nemají k dispozici data, že Autopilot byl v daný moment v akci. Ve druhém případě, který se odehrál v Montaně, ovšem aktivace autonomního řízení potvrzena byla.

Podle přítele majitele inkriminovaného vozu měl další Model X zcela náhle a bez varování sjet ze silnice, kde prorazil dřevěný plot. „Oba lidé ve voze přežili. Bylo to pozdě v noci, kdy Autopilot nedetekoval plaňku a prorazil dalších více než dvacet, načež přední kolo na straně spolujezdce a světla odlétly od vozu. Rychlostní limit byl 88 km/h, Autopilot udržoval rychlost mezi 88 a 96 km/h,“ říkal přítel účastníka nehody na fóru TeslaMotorsClub.

Majitel vozu vidí věc tak, že svěřil část řízení Autopilotu a ten jel s autem jinam než měl. Hovoří o tom, že Model X náhle a bez jakéhokoliv varování opustil vozovku a zamířil mimo ni. Tesla to vidí jinak - po stažení dat z palubního počítače vozu uvádí, že „řidič neměl ruce na volantu položeny po více než dvě minuty (což je v rozporu s podmínkami užívání - pozn. red.). Vůz proto začal redukovat rychlost, zpomalovat a zapnul i výstražná světla“. Mimo to automobilka uvedla, že řidič byl Modelem X upozorněn, aby uchopil volant znovu do svých rukou, ten ale tak neučinil. Jelikož se navíc silniční podmínky (nejspíše vlivem nedostatečného značení) začaly zhoršovat, byl řidič znovu varován, opět však neuposlechl. Krátce poté pak vozidlo kolidovalo s poštovní schránkou umístěnou na kraji silnice.

Vnímání situace z obou stran se tedy značně liší a nemluvíme teď o rozdílech mezi dřevěným plotem a poštovní schránkou. Stejně jako v Brownově případu si tedy budeme muset počkat na závěr vyšetřování NHTSA, ale on je celkem nepodstatný - i v tomto případě se zdá, že majitel prostě jen zacházel s Autopilotem jako s... autopilotem. Ale on to není autopilot, je to Autopilot, což přece není autonomní řízení - tak nějak se do toho obvykle snaží vnést světlo sama Tesla.

Závěrem pak jen v rychlosti dodáme, že Tesla poslala do prodeje novou verzi Modelu X zvanou 60D. Ta má dle certifikace EPA odhadovaný dojezd 320 km, přičemž na stovku zrychlí za rovných 6 sekund a maximálně zvládne 209 km/h. Cena přitom startuje na sumě 74 tisíc dolarů (cca 1,8 mil. Kč) bez dotací všeho druhu.

Stejně jako ostatní modely značky může i tato novinka být vybavena inkriminovaným Autopilotem, jehož se šéf automobilky Elon Musk nehodlá vzdát. Dle něj totiž majitelé byli mnohokrát upozorněni, že program je v testovací fázi Beta a tudíž jej lze považovat jen za asistenční službu, nikoliv plnohodnotnou náhradu řidiče. K jeho deaktivaci jak v Modelu S, tak v Modelu X tedy nedojde. Veškerý další postup pak bude záviset na postupu organizace NHTSA - zřejmě už jen ta může přístup značky označit za nevhodný a přinutit ji, aby Autopilot v jeho současné podobě a s jeho současným marketingem postavila dočasně mimo hru.


Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 1 - Tesla Model X havarie Montana 01Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 2 - Tesla Model X havarie Montana 02Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 3 - Tesla Model X havarie Montana 03Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 4 - Tesla Model X havarie Montana 04Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 5 - Tesla Model X havarie Montana 05Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 6 - Tesla Model X havarie Montana 06Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 7 - Tesla Model X havarie Montana 07Tesla má za sebou další nehodu s Autopilotem. Musk říká, že ho nevypne - 8 - Tesla Model X havarie Montana 08
Tesla Model X havarovala při aktivovaném Autopilotu. Podle majitele sjel vůz náhle mimo silnici, podle prohlášení značky došlo k nehodě docela jinak

Zdroj: TeslaRati

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.