Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla loni prodělala 20 miliard Kč, za čtvrtý kvartál 5,6. Nebe je stále modré
23.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla loni zvýšila obrat o 73 procent, ze ztráty ale umazala jen 13. A to prakticky jen díky vyššímu prodeji emisních kreditů, díky přerozdělování.
Přelomy kalendářních let bývají časem bilancování mimo jiné i u automobilek a americká Tesla není výjimkou. Zajímavější než některé ostatní firmy je ale Tesla proto, že se většinou dá očekávat masivní ztráta. A že navzdory tomu tahle firma stále funguje.
Automobilka zveřejnila čísla za čtvrté čtvrtletí roku 2016 i za celý rok a žádné překvapení se nekoná. Za měsíce říjen, listopad a prosinec činily tržby 2,3 miliardy dolarů (59,1 miliardy korun) a ztráta 219,4 milionu dolarů (5,6 miliardy korun). Oproti roku předešlému je to ztráta menší - zhruba o 100 milionů dolarů - ale pořád hodně velká.
Podobně to vypadalo i s výsledky za celý rok 2016. Počet dodaných aut zákazníkům vzrostl na 76 230 kusů, což stálo za růstem tržeb o 73 % na 7 miliard dolarů (179,9 miliardy korun). Ztráta činila 773 milionů dolarů (19,9 miliardy korun), o 116 milionů dolarů (2,9 miliardy korun) méně než za celý rok 2015.
Tesla profitovala také z přeprodeje emisních kreditů. To jsou virtuální „body”, které automobilka dostává od úřadů za prodej aut s nízkými nebo nulovými emisemi, tedy typicky elektromobilů a plug-in hybridů, a musí vracet za prodej aut s emisemi vyššími. Tesla jich má přebytek a tak je může prodávat jiným automobilkám, které jich mají pro svou produkci nedostatek.
Za čtvrtý kvartál loňského roku Tesla inkasovala „jen” 19,8 milionu dolarů (508,9 milionu korun) za přeprodej kreditů, za celý rok to ovšem bylo 215,4 milionu dolarů (5,5 miliardy korun). To je o zhruba 103 milionů dolarů víc než za rok 2015 a právě zde tedy vidíme hlavní důvod, proč je za celý rok 2016 ztráta menší než za celý rok 2015. Zároveň pokud by nezískala ani cent z těchto nepřímých dotací, její ztráta za rok 2016 by činila 988,4 milionu dolarů (25,4 miliardy korun).
Posledními zajímavými čísly z výsledků zveřejněných Teslou jsou náklady na vývoj a výzkum ve srovnání s provozními náklady firmy, protože řada fanoušků Tesly obhajuje enormní ztráty právě velkými investicemi do výzkumu a vývoje. Ty byly za celý loňský rok ve výši 834,4 milionu dolarů (21,4 miliardy korun), provozní náklady ve výši 1,4 miliardy dolarů (36 miliard korun). Celková ztráta z hlavních operací za loňský rok činila 667,3 milionu dolarů (17,1 miliardy korun).
Akcie Tesly během standardní obchodovací doby ve středu 22. února klesly o 1,4 % na 273,51 dolarů (7 029 Kč) za kus. Jenže zmiňované výsledky byly zveřejněny až po uzavření obchodování a zvedly hodnotu akcií zase o 3 % nahoru, až na 282,60 dolarů (7 263 Kč). Aktuálně je jejich předburzovní hodnota 279,70 dolarů (7 188 Kč) za kus s tím, že americká burza dnes ještě neotevřela, nečekejme ale dramatické změny - ekonomické výsledky firmy mají vzhledem k jejímu kultovnímu statutu na cenu akcií jen minimální vliv.
Automobilka dle informací zveřejněných spolu s výsledky za loňský rok stále počítá se startem produkce Modelu 3 v červenci letošního roku a s náběhem velkoobjemové výroby v září. Tedy, tak to prezentuje veřejnosti a investorům - ti by na zprávy o odložení startu produkce Modelu 3 mohli reagovat negativně, což by se projevilo poklesem hodnoty akcií.
„Pro Teslu nejde o dnešek, jde o zítřek. Jde o o Modelu 3," připomenul klíčovou důležitost menšího, masového elektromobilu pro Teslu Efraim Levy, analytik u firmy CFRA Research. Právě tenhle vůz je pro firmu klíčový a pokud nepřijde na trh včas a nebude komerčně úspěšný, Tesla se může dostat do vážných problémů. Nechceme tvrdit, že v červenci na trhu jistě nebude, možná to Tesla zvládne, ale Modely S i X měly zpoždění v řádu let...
Model S P100D je aktuálně to nejlepší, co Tesla nabízí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 8 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 4 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 5 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 7 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 8 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- vyber motorky 11.01. 17:02 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB