Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla krachuje, říká přes odhalení novinek Bob Lutz. Dává jí rok, dva už ani ne
20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tesla nikdy nepoznala roční zisk a za sebou má nejztrátovější kvartál ve své historii. Odhalení dvou novinek pak má být jen zástěrkou problematické reality.
Tesla plní stránky médií každý den. Elon Musk - zakladatel, hlavní akcionář a výkonný šéf v jedné osobě - ve dne v noci přemýšlí, kam firma zamíří se svými výrobky a co bude prezentovat příště. Někdy jsou jeho ambice nereálné, jindy osobně šokuje skoro hotovým produktem s úžasnými parametry. Elon Musk navzdory své nepochybné inteligenci a schopnosti vidět o pár tahů napřed někdy působí jako neřízená střela, podobně jako jeho poslední rychlý elektromobil.
Je to ale jen dílo okolností? Nemělo to přesně takto být? Ozývají se hlasy, že humbuk okolo prezentace dvou novinek je jen záměrnou zástěrkou současných problémů firmy. Elon Musk se touto cestou má snažit stůj co stůj zastavit klesající důvěru investorů, s níž firma stojí a padá. Problémy s výrobou a klesající cena akcií nejsou ta témata, která by Tesla ráda viděla média probírat - fantastické nové projekty, to je to pravé.
Jedním z hlasitých kritiků Tesly je Bob Lutz, který strávil prakticky celý svůj profesionální život ve vedení největších světových automobilek. I za situace, kdy se Tesle podaří strhnout pozornost od dnešních problémů ke světlým zítřkům, zůstává realistou a za své názory se nestydí. Po páteční prezentaci novinek Tesly tak poskytl rozhovor americké televizi CNBC, v němž byl směrem ke kalifornské automobilce - i na své poměry - neobyčejně kritický.
Prohlásil, že se Tesla navzdory poslední prezentaci blíží krachu, který přijde dříve, než by si leckdo pomyslel. Nedává jí tak ani tolik, kolik kdysi dostal bolševik v jednom slavném českém filmu - před sebou má prý jen rok života. Lutz předpovídá konec na rok 2018, protože Tesla v poslední době bezprecedentní rychlostí ztrácí vysoce postavené zaměstnance i peníze.
Mezi problémy, kterým automobilka čelí především, jsou nekontrolovaně vysoké náklady, neefektivní výroba a žádná prodejní síť. Tesla podle Lutze po faktické stránce nenabízí nic, čím by měla být výjimečná a v čem by měla nepřekonatelnou výhodu proti konkurenci. Baterie do elektromobilů umí vyrobit i jiné automobilky, dodal Bob Lutz, bývalý viceprezident General Motors. Dokonce si myslí, že v GM už dnes zvládnou vyrobit lepší baterie za nižší ceny.
Některé z těchto pohledů se zdají být nerealistické, ale je třeba si uvědomit, že nikdo jiný nenabízí podobná auta nikoli proto, že je neumí vyrobit, ale proto, že na nich neumí vydělat. To neumí ani Tesla, na rozdíl od jiných firem si to ale zatím může dovolit. Tak či onak se firma dále bude muset vyrovnávat s odlivem kapitálu, což zvládne jen za situace, kdy většina lidí bude věřit tomu, že Muskův sen o revoluci v dopravě je uskutečnitelný. A Lutz nevěří tomu, že to bude trvat déle než dalších 12 měsíců.
Pochopitelně, je to názor jednoho člověka, třebaže velmi zkušeného. Tesla se vždy tak trochu vymykala normě a už roky přežívá způsobem, který by jiné automobilky dávno zahubil. Otázkou je, jak dlouho to může vydržet. Názor Boba Lutze znáte, můžete přidat ten svůj...
Elon Musk se zdá být jednou nahoře, jednou dole...
...podle Boba Lutze jsou ale ony pozitivní záchvěvy jen snahou zastřít smutnou realitu fungování Tesly
Zdroj: CNBC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 6 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 16:36 - GeneHawkins
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:54 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus