Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla každou minutu své existence spálí 174 tisíc Kč, už v srpnu má být na suchu
22.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Slova Boba Lutze o tom, že Tesla krachuje, mnozí zpochybňovali. Nyní agentura Bloomberg přichází s výpočty, které říkají něco velmi podobného.
Tesla v minulém týdnu představila hned dvě zajímavé novinky, a sice elektrický tahač zvaný Semi a novou generaci Roadsteru. V rámci čísel jsou oba vozy něčím nevídaným, jeden totiž hodlá zvládnout akceleraci na stovku i se 40tunovým nákladem za 20 sekund, druhý by pak dvojici pasažérů měl na stejnou metu dovézt již za 1,9 s. Nicméně třeba dle ex-šéfa několika automobilek Boba Lutze produkty Tesly nejsou až tak výjimečné a jejich odhalení má více než co jiného zastřít současné problémy značky.
Je samozřejmě jen na každém z vás, jak se na Lutze díváte. Někteří v něm spatřují jen stárnoucího muže, který se zapomněl kdesi v minulosti, jiní živoucí ikonu automobilového průmyslu, jejíž prozíravá rozhodnutí pomohla hned několika značkám k velkým úspěchům. Tak či onak je možné, že na jeho proroctví o brzkém krachu Tesly něco bude - něco velmi podobného nyní zmiňuje i agentura Bloomberg.
Ta nyní vyrukovala čísly, která dokáží ohromit podobně jako dynamika novinek Tesly. Americká automobilka totiž v průběhu posledních 12 měsíců utrácela peníze jako zběsilá - neskutečným tempem 8 000 dolarů (cca 174 000 Kč) za minutu. Či, chcete-li, rychlostí 480 000 USD (10,44 milionu korun) za hodinu. To je pro většinu z nás nepředstavitelná suma skoro v jakémkoli časovém rozmezí, natož pak v tak krátkém okamžiku.
Pokud bude Tesla pokračovat tímto způsobem, pak jí současná likvidita vystačí do pondělí 6. srpna příštího roku (konkrétně pak do 2:17 ráno newyorského času). Pochopitelně, pomoci ji může to, že něco vydělá, s tím ale aktuálně nelze počítat - Tesla nic nevydělává a ani Elon Musk nepočítá s tím, že se to v nejbližších letech stane. Také analytici hovoří o tom, že nový Model 3 pouze pomůže firmě leda snížit ztrátu a je otázkou, kdy se automobilka - a zda vůbec - z červených čísel vyhrabe.
Tesla si tak musí a dále bude muset půjčovat. Dost možná i proto Elon Musk stran ohlášeného tahače Semi vyrukoval s novým Roadsterem. Oba vozy by totiž mohly pro Teslu představovat potřebnou finanční injekci, neboť zálohy jsou od klientů vyžadovány nyní (prvních tisíc Roadsterů je dokonce třeba kompletně zaplatit předem - to dělá 250 milionů dolarů), s prvními dodanými exempláři se však počítá až v roce 2019. A už dobře víme, jak to s dodržováním termínů u Tesly je.
I takové peníze jsou ale dalece za potřebami automobilky. Oněch 250 milionů dolarů (5,44 mld. Kč) vystačí při současném utrácení Tesly vystačí automobilce na 521 hodin, tedy na necelých dvaadvacet dní. Do firemní pokladnice samozřejmě přispějí i standardní Roadster a Semi, nicméně v jejich případě již zálohy nejsou tak vysoké (u tahače jde o 5 000 USD, tedy o zhruba 109 tisíc korun). Navíc analytici naznačují, že aby Tesla mohla dále fungovat, potřebuje někdy do poloviny příštího roku navýšit kapitál o 2 miliardy dolarů (43,52 mld. Kč). Dosáhnout toho lze další emisí akcií, jenže ta může znehodnotit ty stávající a tedy odradit investory.
Tesle tak nezbude než si dále půjčovat a půjčovat a je otázkou, jak dlouho zůstanou věřitelé přesvědčeni, že firma ještě je důvěryhodným dlužníkem. Přežívat v tak obrovských ztrátách nelze věčně a jsme vskutku zvědavi, jakým způsobem se osud automobilky bude vyvíjet v příštím roce. Těch, kteří věří, že tenhle příběh dobře dopadne, evidentně ubývá...





























Tesla spaluje peníze raketovým tempem. Navíc stále odsouvá dodávky Modelu 3 reálným zákazníkům. A co je nejhorší, dle analytiků i tento vůz pouze sníží ztráty, firmu do zisku nepřivede
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před hodinouVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 3 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 5 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva