Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly
5.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Wall Street prý čekala větší ztrátu než 282 mil. USD, akcie tak po vyhlášení výsledků vzrostly o 7 %. Musk čeká negativní cash flow za celý rok.
Automobilka Tesla zveřejnila své výsledky za první kvartál roku 2016. Žádné překvapení se nekoná, značka je dle oficiálních účetních standardů GAAP opět v ohromné ztrátě. Konkrétně jde o 282 milionů dolarů, tj. 6,6 miliardy korun a skoro dvakrát tolik než za loňský první kvartál (154 mil. USD). Tržby činily 1,15 miliardy dolarů, tedy necelých 27 miliard korun, z čehož 57 milionů dolarů (1,3 miliardy korun) dělal prodej emisních kreditů.
Ztráta byla zaznamenána i v cash flow z hlavních operací firmy. Při výdajích ve výši 250 milionů dolarů a příjmech 242 milionů byla ztráta 8 milionů USD. To všechno i přes fakt, že Tesla v prvním čtvrtletí letoška vyrobila 15 510 aut, největší počet za čtvrtletí ve své historii, a doručila jich zákazníkům celkem 14 810.
Dá se odhadovat, že vysoké náklady souvisely s navyšováním výroby Modelu X. Start jeho výroby nebyl bez problémů a vyráběné vozy nejsou spolehlivé, zlobí údajně zejména elektronika ovládání dveří a oken. Možná i proto startuje výroba pomalu a možná i proto má s tímto Tesla větší starosti a náklady, než by si přála. Z oněch 15 510 vyrobených aut tvořil Model X výraznou menšinu, 2 659 kusů. Zbylých 12 851 aut byly Modely S.
Poznamenejme také zajímavý fakt o Modelu 3, který Tesla zveřejnila v dopise akcionářům, odkud máme i probírané výsledky hospodaření. Ony tisícidolarové zálohy na tento vůz, které jsou plně vratné v případě, že si zájemce koupi rozmyslí, jsou vedeny jako pohledávky. V číslech za první kvartál se ještě neobjevily, i když první den je už lidé skládali, ovšem pohledávky jsou konkrétně za bankami a firmami provozujícími kreditní karty.
Zvýšení ztráty Tesly tedy nejde na vrub nejméně 400 milionům dolarů z oněch vratných záloh na Model 3, tyto peníze se objeví spíš ve výsledcích za druhý kvartál, a to na straně příjmů. Tesla zvýšila svou finanční zásobu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy korun). Z hlediska „útrat” pokračuje ve stavbě gigatovárny na baterie a stále jistě vynakládá nemalé prostředky na start výroby Modelu X a vývoj Modelu 3.
Budoucnost Tesly možná není černá, ale podle nás není ani růžová tak, jak ji prezentuje ona sama. První čtvrtletí roku 2016 bylo dvanácté ztrátové v řadě a sliby Elona Muska o pozitivním cash flow za rok 2016 vypadají čím dál méně reálně. Po vyhlášení těchto výsledků, které opravdu nejsou pozitivní, přesto akcie vzrostly o cca 7 %. Údajně byl hlavní důvod k růstu ten, že Wall Street očekávala ještě větší ztrátu.
Elon Musk v dopise akcionářům také zmínil výhledy automobilky na budoucnost nejen letošního roku, ale i v delším časovém horizontu. Prognóza na 80 - 90 tisíc doručených aut za rok 2016 stále zůstává platná, s tím, že během druhého pololetí by mělo být doručeno asi 50 tisíc aut. S necelými 15 tisíci doručenými auty v prvním kvartálu a plánem na doručení 17 tisíc aut v kvartálu druhém by to mohlo odpovídat; není to tak nereálné, jak to vypadalo koncem loňského roku.
Co nereálně vypadá čím dál víc, je plán na výrobu 500 tisíc aut v jednom roce. Původně měla Tesla tolik aut vyrobit v roce 2020, nově je tenhle cíl posunut na rok 2018. To znamená nutnost výrobu v roce 2017 více než zdvojnásobit oproti roku 2016 a v roce 2018 udělat to stejné oproti roku 2017. Je to velmi ambiciózní plán; příliš velké sousto to může pro Teslu být zejména s ohledem na nevyhovující kvalitu aut, o které se dozvídáme z různých zdrojů.
Problémy Modelu X sice pravděpodobně jsou dětské nemoci, které se podaří vyléčit, ale i tak dost zdržují růst objemu výroby tohoto vozu. Také znamenají pro firmu náklady. Musí nejen najít příčinu problému a její řešení, musí také zajistit záruční opravy aut. Celkové náklady vynaložené v rámci záruk byly za loňský rok v průměru 3 000 dolarů (cca 70 tisíc korun) na jedno auto, tedy asi trojnásobek oproti Fordu nebo GM. Tak vysoké částce se blíží jen Daimler (na opravy jednoho auta vynaložil 2 300 dolarů, cca 54 tisíc korun), pozitivním budiž snad jen to, že tyto náklady Tesly jsou oproti roku 2014 o několik procent nižší.
Elon Musk v dopise akcionářům připustil, že za rok 2016 pravděpodobně nebude pozitivní cash flow. V podstatě přinesl jen samé špatné zprávy, snad až na snahu vyrobit půl milionu aut o dva roky dřív, než zněl předchozí plán. Výsledky roku 2016 tedy můžeme odhadovat - ztráta bude velká. Zatím to vypadá, že překoná 889 milionů dolarů, tedy sekeru za loňský rok. Jak moc, se nechme překvapit.
Dveře Falcon Wings u Modelu X jsou sice zajímavé, ale také prý nespolehlivé (ilustrační foto)
Zdroj: Tesla Motors
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva