Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly

Wall Street prý čekala větší ztrátu než 282 mil. USD, akcie tak po vyhlášení výsledků vzrostly o 7 %. Musk čeká negativní cash flow za celý rok.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly

5.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Wall Street prý čekala větší ztrátu než 282 mil. USD, akcie tak po vyhlášení výsledků vzrostly o 7 %. Musk čeká negativní cash flow za celý rok.

Automobilka Tesla zveřejnila své výsledky za první kvartál roku 2016. Žádné překvapení se nekoná, značka je dle oficiálních účetních standardů GAAP opět v ohromné ztrátě. Konkrétně jde o 282 milionů dolarů, tj. 6,6 miliardy korun a skoro dvakrát tolik než za loňský první kvartál (154 mil. USD). Tržby činily 1,15 miliardy dolarů, tedy necelých 27 miliard korun, z čehož 57 milionů dolarů (1,3 miliardy korun) dělal prodej emisních kreditů.

Ztráta byla zaznamenána i v cash flow z hlavních operací firmy. Při výdajích ve výši 250 milionů dolarů a příjmech 242 milionů byla ztráta 8 milionů USD. To všechno i přes fakt, že Tesla v prvním čtvrtletí letoška vyrobila 15 510 aut, největší počet za čtvrtletí ve své historii, a doručila jich zákazníkům celkem 14 810.

Dá se odhadovat, že vysoké náklady souvisely s navyšováním výroby Modelu X. Start jeho výroby nebyl bez problémů a vyráběné vozy nejsou spolehlivé, zlobí údajně zejména elektronika ovládání dveří a oken. Možná i proto startuje výroba pomalu a možná i proto má s tímto Tesla větší starosti a náklady, než by si přála. Z oněch 15 510 vyrobených aut tvořil Model X výraznou menšinu, 2 659 kusů. Zbylých 12 851 aut byly Modely S.

Poznamenejme také zajímavý fakt o Modelu 3, který Tesla zveřejnila v dopise akcionářům, odkud máme i probírané výsledky hospodaření. Ony tisícidolarové zálohy na tento vůz, které jsou plně vratné v případě, že si zájemce koupi rozmyslí, jsou vedeny jako pohledávky. V číslech za první kvartál se ještě neobjevily, i když první den je už lidé skládali, ovšem pohledávky jsou konkrétně za bankami a firmami provozujícími kreditní karty.

Zvýšení ztráty Tesly tedy nejde na vrub nejméně 400 milionům dolarů z oněch vratných záloh na Model 3, tyto peníze se objeví spíš ve výsledcích za druhý kvartál, a to na straně příjmů. Tesla zvýšila svou finanční zásobu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy korun). Z hlediska „útrat” pokračuje ve stavbě gigatovárny na baterie a stále jistě vynakládá nemalé prostředky na start výroby Modelu X a vývoj Modelu 3.

Budoucnost Tesly možná není černá, ale podle nás není ani růžová tak, jak ji prezentuje ona sama. První čtvrtletí roku 2016 bylo dvanácté ztrátové v řadě a sliby Elona Muska o pozitivním cash flow za rok 2016 vypadají čím dál méně reálně. Po vyhlášení těchto výsledků, které opravdu nejsou pozitivní, přesto akcie vzrostly o cca 7 %. Údajně byl hlavní důvod k růstu ten, že Wall Street očekávala ještě větší ztrátu.

Elon Musk v dopise akcionářům také zmínil výhledy automobilky na budoucnost nejen letošního roku, ale i v delším časovém horizontu. Prognóza na 80 - 90 tisíc doručených aut za rok 2016 stále zůstává platná, s tím, že během druhého pololetí by mělo být doručeno asi 50 tisíc aut. S necelými 15 tisíci doručenými auty v prvním kvartálu a plánem na doručení 17 tisíc aut v kvartálu druhém by to mohlo odpovídat; není to tak nereálné, jak to vypadalo koncem loňského roku.

Co nereálně vypadá čím dál víc, je plán na výrobu 500 tisíc aut v jednom roce. Původně měla Tesla tolik aut vyrobit v roce 2020, nově je tenhle cíl posunut na rok 2018. To znamená nutnost výrobu v roce 2017 více než zdvojnásobit oproti roku 2016 a v roce 2018 udělat to stejné oproti roku 2017. Je to velmi ambiciózní plán; příliš velké sousto to může pro Teslu být zejména s ohledem na nevyhovující kvalitu aut, o které se dozvídáme z různých zdrojů.

Problémy Modelu X sice pravděpodobně jsou dětské nemoci, které se podaří vyléčit, ale i tak dost zdržují růst objemu výroby tohoto vozu. Také znamenají pro firmu náklady. Musí nejen najít příčinu problému a její řešení, musí také zajistit záruční opravy aut. Celkové náklady vynaložené v rámci záruk byly za loňský rok v průměru 3 000 dolarů (cca 70 tisíc korun) na jedno auto, tedy asi trojnásobek oproti Fordu nebo GM. Tak vysoké částce se blíží jen Daimler (na opravy jednoho auta vynaložil 2 300 dolarů, cca 54 tisíc korun), pozitivním budiž snad jen to, že tyto náklady Tesly jsou oproti roku 2014 o několik procent nižší.

Elon Musk v dopise akcionářům připustil, že za rok 2016 pravděpodobně nebude pozitivní cash flow. V podstatě přinesl jen samé špatné zprávy, snad až na snahu vyrobit půl milionu aut o dva roky dřív, než zněl předchozí plán. Výsledky roku 2016 tedy můžeme odhadovat - ztráta bude velká. Zatím to vypadá, že překoná 889 milionů dolarů, tedy sekeru za loňský rok. Jak moc, se nechme překvapit.


Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 1 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 01Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 2 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 02Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 3 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 03Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 4 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 04Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 5 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 06Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 6 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 07Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 7 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 08Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 8 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 09Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 9 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 10Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 10 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 11Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 11 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 12Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 12 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 13Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 13 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 14Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 14 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 15Tesla je za první čtvrtletí 2016 opět v obří ztrátě, co na to akcie? Vzrostly - 15 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 16
Dveře Falcon Wings u Modelu X jsou sice zajímavé, ale také prý nespolehlivé (ilustrační foto)

Zdroj: Tesla Motors

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.