Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla je reálně v minusu i za třetí kvartál 2016. Bez dotací prodělala 2,86 mld. Kč
1.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla se za druhý kvartál letošního roku pochlubila po druhé ve své historii černými čísly. Stejně jako dříve ale až tak černá nejsou.
Jak víme z dřívějších zpráv, Tesla ve třetím čtvrtletí roku 2016 vykázala zisk. Stalo se tak teprve podruhé v její historii a v obou případech jen za kvartál. Zisk to je nevelký, 21,9 milionu dolarů (536 milionů Kč) v plusu je na tak velkou firmu relativně málo a především je to málo ve srovnání se zbylými letošními kvartálními výsledky. Za celý letošní rok totiž Tesla nakumulovala ztrátu 553,6 milionu USD (13,57 miliardy Kč), takže optikou celých 9 měsíců letošního rok je poslední plus něco jako kyblík vody v poušti. Kdyby byl výsledkem toho, co firma ryze vlastními aktivitami s určitými náklady prodá koncovým zákazníkům, dá se i tak zatleskat. Jenže tak to není.
Firma za příjmy odpovídající mnohonásobku svého kvartálního zisku vděčí kalifornským emisním kreditům, bez nich by byla v hluboké ztrátě. Problematice těchto kreditů, označovaných jako „ZEV credits” od Zero Emission Vehicle, jsme se věnovali již dříve, jejich princip tedy zopakujme jen stručně.
Jde o to, že pokud chce automobilka působit v Kalifornii, musí tam prodat určitý počet aut s nulovými emisemi, tedy elektromobilů s bateriemi, za určité období. Tenhle počet prodaných elektromobilů je reprezentován právě emisními kredity a pokud nějaký výrobce v Kalifornii žádné elektromobily neprodává a nebo jich prodává málo, může se z toho vykoupit koupí kreditů od jiné automobilky, která jich naopak prodala více. A protože Tesla prodává jen elektromobily a prodává jich docela dost, má také dost kreditů, které může prodávat jiným automobilkám, což s gustem činí.
To ve své podstatě není nic jiného než dotace, státem vytvořený obchod s ničím. Je v principu jedno, jestli stát vybere od lidí peníze na daních a pak rozhodne, kdo je na co „bohulibého” dostane a kdo ne, nebo nastaví takové podmínky, že jeden subjekt musí za cosi „bohulibého” přímo platit jinému. Tak či onak jde o pokřivení standardního tržního prostředí, kdy o tom, co je dobré a co ne, rozhodují zákazníci tím, co si koupí a co nekoupí. Tady o tom rozhodne politik či úředník, který stanoví, že i když si zákazník koupí to, co považuje za dobré, stejně tím nepřímo přispěje na věc, o kterou nemá zájem. Protože tak to má být, tak je to správné.
Tímto způsobem Tesla za třetí kvartál roku 2016 získala navíc 139 milionů USD. Sto třicet devět milionů dolarů, tedy 3,33 miliardy Kč, neskutečné peníze.
Dáme-li si to do kontextu s ekonomickými výsledky firmy, zjistíme, že Tesla je v rámci ryze vlastního podnikání i ve třetím kvartálu letošního roku v těžké ztrátě odpovídající 117 milionům dolarů, tedy 2,86 miliardy Kč. A nebýt zmíněného přerozdělování vůbec, za celý ve letošní rok by její kumulovaná ztráta atakovala 1 miliardu dolarů. Za jiný stav než tento vděčí firma přerozdělování v rámci jediného amerického státu.
Zajímavé je, že Elon Musk volá po tom, aby se regulace zpřísnily, tedy neprodávat elektromobily v Kalifornii by pro automobilky bylo dražší. Argumentuje tak, že pak by se automobilkám více vyplatilo prodávat elektromobily a nespoléhaly by se jen na kredity, takže svět by byl krásnější. Jenže pokud by to někdo neudělal, hodnota samotných kreditů by pochopitelně stoupla a pokud by se tak stalo, Tesla by mohla prodat stejný počet kreditů za víc peněz.
To bude zřejmě pravý Muskův cíl, existence tohoto přerozdělování je pro existenci jeho firmy zjevně extrémně důležitá. Jenže je to ošidné - mohlo by se skutečně stát, že by elektromobily ve větší míře prodávali všichni, nejen Tesla. A Musk a spol. by tím přišli o citelnou část svých příjmů, bez které by také nemuseli přežít...
Tesla prodává hromady aut a stále prodělává. Za letošní třetí kvartál tomu bylo jinak, nebýt ovšem emisních kreditů, byla by znovu hluboko v červených číslech
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva