Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla hlásí rekordní ztráty a další odklady. Musk je nervní: Hanba, řval na novináře
2.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
To, co týdny naznačovaly průběžné zprávy, je nyní faktem. Tesla neví, kudy kam s výrobou Model 3 a ztrácí rekordní peníze. Musk je prý v depresi.
Tesla na počátku července skutečně odstartovala výrobu nového sedanu Model 3 tak, jak slíbila. Šéf automobilky Elon Musk přitom dopředu hlásal, že značku čeká „produkční peklo”, nejspíše však ani on sám nepočítal s tím, že ono prohlášení se do slova a do písmene vyplní. Tesla měla v srpnu vyrobit 100 kusů, v září pak již 1 500. Nicméně realitou nakonec bylo pouze 260 exemplářů, jež byly smontovány během celého třetího čtvrtletí letošního roku.
Tesla se zpočátku vymlouvala na problematický nájezd automatizované výroby, nicméně záhy svůj postoj přeformulovala. Řada novinářů si dovolila připomenout předchozí tvrzení značky, podle nichž měly počítačové simulace zcela nahradit předprodukční fázi výroby. Tesla tak raději přešla k obviňování dodavatelů, ačkoliv dříve uvedla, že dodávky komponentů od externích firem jsou zcela v pořádku.
Nyní tu máme novou verzi důvodů pro neplnění interních cílů, přičemž problémy s automatizací výroby či neschopnými dodavateli již zmiňovány nejsou. Jádro pudle nyní má být schováno v továrně Gigafactory, kde jsou mimo jiné vyráběny i bateriové soubory pro Model 3. Na automatizované lince jsou jednotlivé články spojovány do modulů, ty pak do hliníkového pouzdra tvořícího bateriový paket pro Model 3. „Kombinace komplexnosti designu modulů a automatizovaného výrobního procesu jsou důvodem pro pomalejší než očekávaný rozjezd,“ říká dnes Tesla.
Co z toho vyplývá? Především tolik, že produkce nového sedanu letos rozhodně nedosáhne kvóty pěti tisíc aut týdně, tento interní cíl byl aktuálně posunut na závěr prvního čtvrtletí příštího roku. To znamená, že zájemci o Model 3 si počkají mnohem déle, než čekali. A že už doteď čekali. Je proto otázkou, zda řada z nich nakonec svou objednávku a depozit nestáhne zpátky. Stejně tak není jisté, jak na dané oznámení zareagují investoři - zvláště když není jediné negativní.
Tesla zároveň zveřejnila také čtvrtletní finanční výsledky, dle kterých by automobilka měla mít 3,5 miliardy dolarů (cca 77,16 mld. Kč) v hotovosti. Obrat za třetí kvartál pak činil 2,98 mld. USD (65,7 mld. Kč), což jsou samozřejmě více než pěkná čísla. Nicméně finálním výsledkem hospodaření je ztráta 619,4 milionů dolarů (13,655 mld. Kč). To je vůbec nejvyšší číslo, jaké kdy Tesla v rámci čtvrtletí vykázala.
Pro Muska je to nemalá rána, načež se během konferenčního hovoru s investory neudržel a začal z problémů Tesly vinit novináře. Ze židle jej nadzdvihly hlavně reportáže o propuštění 700 zaměstnanců, a to právě ve chvíli, kdy Tesla nestíhá vyrábět Model 3. Dle médií chtěli tito lidé kvůli špatným podmínkám v automobilce založit odbory, Musk ale trvá na tom, že jde pouze o lež a propouštění proběhlo z výkonnostních důvodů a kvůli špatnému začlenění do kolektivu. Emoce s ním zjevně cloumaly: „Hanba!” řval včera na novináře, kteří podle něj vše akorát překroutili.
Vyhození oněch 700 lidí však vyústilo v další problém, a tím je soudní spor. Dle zákona musí být tito lidé zpraveni o výpovědi 60 dnů před vyhazovem, to se ale zjevně nestalo. Tesla tedy má potíže kam se podívá a jsme zvědavi, zda Musk i tentokráte dokáže vše ustát. Jak ovšem sám optimisticky dodává, „před třemi nebo čtyřmi týdny jsem byl v opravdu velké depresi. Ale vše je vyřešeno.“ Tak uvidíme, poslední slova Muska ze včerejší konference lze vnímat jako projev smyslu pro realitu: „Nakonec je všechno naše chyba. A ze všeho nejvíce moje chyba,” řekl smířeně s tím, že věci teď Tesle vůbec nejdou tak, jak si vysnila...
Elon Musk je z negativní publicity již opravdu naštvaný...
...to však nic nemění na skutečnosti, že Model 3 se dočkal dalšího zpoždění. Cíl vyrábět 5 000 aut týdně byl totiž aktuálně posunut z prosince 2017 na konec prvního čtvrtletí 2018
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 2 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 3 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 5 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 6 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva